Alla inlägg den 29 maj 2008

Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 18:23

Min kommentar


Jag tror på demokrati och det fria ordet. Det är denna process som gör att sådana åsikter som du står för aldrig kan få fotfäste i ett modernt samhälle. Jag är villig att dö för att du skall få framföra vad du tänker och tycker.

 

Men jag kommer använda det konstruktiva samtalet med mina läsare för att få dem att förstå hur fel du har. Det inlägg som jag publicerar av dig nedan innhåller åsikter och tankar som i mångt och mycket liknar Talibanernas världssyn. Bara jag har rätt.


Ett samhälle i framåtskridande måste vara mångkulturellt. Delar av dina åsikter framfördes när man försökte hindra kvinnlig rösträtt och kvinnans inträde på arbetsmarkanden. De åsikterna var fel och hörde till historiens skräpkammare redan då.


Vi lever ju i EU vilket innebär fri rörlighet för människor och arbetskraft samt fri handel. Uppgörelserna i WTO (World Trade  Organisation) innebär ju ytterligare frihet att röra sig och handla över vår planet. Handel är som jag påpekat grunden för globalisering. Det land som stiger av detta tåg är dömt till stagnation.


Våra invandrare är ju de som genom sina insatser håller Sverige gående. Skulle de försvinna stannar vårt land.


Det mångkulturella Sverige är en spännande utmaning som kommer att berika oss ekonomiskt och kulturellt. Jag blir så himla glad när jag ser invandrana som med liv och lust deltar i våra Svenska traditioner. De gör detmed övertygelsen att visa det nya landet att de vill vara Svenskar liksom vi.

 

Svenska mattradition har berikats med de matvanor, maträtter mm som de fört till vårt land. Deras språk och kultur har berikat vårt undervisningsväsende och fört våra högskolor framåt.


Ja du och dina vänner får ha vilka åsikter ni vill men det intellektuella samtalet mellan medborgarna kommer ni att förlora och sakta men säkert Folket inser hur fel ni har. Det som krävs det är att jag och mina vänner frimodigt och utan fördomar tar debatten med er. Jag tänker aldrig lägga locket på utan med det goda samtalet vinna över er. Få er att inse hur fel ni har och skämmas för värderingar som världen ändock aldrig kommer att acceptera. Det globalisernade tåget med friheten, demokratin och yttrandefriheten som leder till handel och för männsikor samma det kan ni aldrig stoppa!


Lars-Håkan Halldin 

 Ps

Du som delar mina åsikter skriv och kommentera

Ds 


Roger Svensson den 29 maj 2008 kl 16:44 skriver.....

Hej igen Lars-Håkan!

Att man anser att människor har lika rätt och värde behöver på intet sätt innebära att man anser alla människor i hela världen skall ha rätt att bosätta sig här och leva på svensk välfärd. Inte eller att bedriva handel med andra länder kräver på något sätt massiv invandring från dessa länder.

Att Sverige inte skulle fungera utan massiv invandring från underutvecklade länder i tredje världen är ju ren svenskfientlighet. Anser du verkligen att etniska svenskar, till skillnad mot t.ex japaner och finnar, är totalt oförmögna att klara sig på egen hand?

Att förespråka assimilationspolitik och restriktiv invandring baserat på historisk erfarenhet och på forskning har inget med ”okunskap”, ”invandrarfientlighet” eller ”ondska” att göra. Att påstå detta är ungefär lika dumt och oseriöst som att påstå att alla som vill ha en mindre reglerad arbetsmarknad skulle drivas av ”okunskap”, ”arbetarfientlighet” och ”ondska”. Det har ju helt enkelt visat sig att det helt enkelt inte går att bygga stabila samhällen bestående av minoriteter med vitt skilda kulturer, normer och värderingar.

Sen syftar ju dagens ”mångkultur”-politik just till att invandrarna INTE skall försvenskas och få en svensk identitet utan till att de skall behålla sin ”kulturella särart och identitet”. Det är ju inte sant att alla invandrare känner sig som svenskar eller något sorts pionjärer som skall bygga upp ett nytt land. I de ”mångkulturella” förorterna kan man ju i princip leva som man bodde kvar i hemlandet, bara umgås med landsmän och man behöver inte ens lära sig svenska. Då är det ju knappast troligt att man känner sig som speciellt svensk.

Sen behöver man inte anse att man inte skall ha några kulturella influenser utifrån för att man förespråkar ett mer homogent samhälle. Sverige har i alla tider tagit fått kulturella influenser utifrån, anpassat och inlemmat dem i svensk kultur om man finner att de har något positivt att tillföra. Det är en helt annan sak att människor från alla världens hörn skall komma hit och i princip kunna leva som de bodde kvar i hemlandet.

Jag skulle aldrig hävda att massinvandrings och ”mångkultur”-förespråkarna skulle drivas av någon sorts ”ondska”. Däremot att de har en naiv världsbild samt en orealistisk syn på människans natur kopplat med de självgoda moralisternas ”endless struggle to think well of themself”. Vägen till helvetet är ju kantat med goda föresatser …

Mvh

Roger

(P.S. ”Jorden tillhör alla”: Stort tack! Mycket smickrande att du anser att min argumentation är så stark att jag borde ha betalt för mina alster. Till skillnad mot vissa skitbloggarna inom avgrundsvänstern så verkar Lars-Åke faktiskt både accepter avvikande uppfattningar och kunna föra en någotsånär sansad debatt. D.S.)

av Roger Svensson den 29 maj 2008 kl 16:44
Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 14:59


Roger Svensson härjar även här!

Han har betalt av extremhögern för att gå in i andras bloggar och försvara SD?

Kanske borde han istället lägga sin energi på att skapa en egen "rasren" blogg?

av Jorden tillhör alla den 29 maj 2008 kl 14:40

Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 14:55

 
Lars-Håkan har rätt!

Efter att i många år ha arbetat med att integrera våra nya svenskar så instämmer jag helt med Lars-Håkan i hans svar.

Jag har haft stor glädje av dessa och fått många goda vänner för livet! Erling.

av erling.kes den 29 maj 2008 kl 14:41 
 
Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 13:45

Joel Persson

Kommentar till

Roger Svensson fortsätter debatten om SD och invandringen
Roger Svensson väljer att läsa Putnams forskning sm f*n läser bibeln. Svensson citerar Financial times artikel om forskningen - men glömmer att nämna, eller vet inte om att Putnams eget omdöme om sagda artikel "By painting (forskningen) it in an apocalyptic light, they (Financial times) painted a highly distorted view of our research". Det man i själva verket kommer fram till är att ett samhälle gällande sammanhållningen visserligen kan möta vissa problem med immigration - men på lägre sikt är det till stora fördelar för både det avsändande landet såväl som det mottagande.


"increased diversity and immigration are essential, inevitable and generally strengthens advanced nations"


Så om Svensson hade läst forskningen hade han kanske inte varit så snabb att använda Putnam som slagträ för sin ståndpunkt.

av Joel Persson den 17 juli 2008 kl 13:30 - 


Roger Svensson fortsätter debatten om SD och invandringen

Hej Lars-Håkan!


Nej, inte eller att påstå att ens meningsmotståndare är ”okunniga” är något hållbart sakargument i debatten. Du får faktiskt visa på vari denna ”okunskap” består om man skall ta det på allvar.


Sen har du helt rätt i att det finns en stor grupp människor som inte politikerna lyssnar på, nämligen de som önskar en mer restriktiv invandringspolitik och tycker att invandrare som kommer hit skall anpassa sig till svensk kultur och tradition. Enl. de undersökningar som gjorts så tycker ~ 50% att det är ett ” bra förslag ta emot färre flyktingar” mot ~25% som tycker det är ett ”dåligt förslag” (det frågades efter just ”flyktingar” och inte invandrare, men de har ju i det närmaste blivit synonyma begrepp i Sverige). Dessutom tycker ~80% att ”invandrarpolitiken bör hjälpa flyktingar och invandrare att anpassa sig till svensk kultur och tradition” och inte hjälpa dem ”bevara sin nationella kultur och tradition”:

http://www.som.gu.se/bocker/lyckan_kommer/231-240.pdf

Denna stora andel av befolkning har hittills inte haft något politiskt parti i riksdagen som framfört deras åsikter men om SD kommer in riksdagen så blir det ju helt riktigt annorlunda.


Skall man låta människor fritt invandra till vilket land de önskar så kan man inte samtidigt ha ett välfärdssystem som innefattar dessa, det är ju ingen mänsklig rättighet att flytta till andra länder och leva på bidrag. Sen låter det ju fint med ”en globaliserad värld med fri rörlighet för människor att arbeta, bo och resa i” med det är nog tyvärr en lika utopisk dröm som att skapa det ”klasslösa samhället” och leder till samma elände. Det visar bl.a Putnams forskning:

”A bleak picture of the corrosive effects of ethnic diversity has been revealed in research by Harvard University's Robert Putnam, one of the world's most influential political scientists.

His research shows that the more diverse a community is, the less likely its inhabitants are to trust anyone - from their next-door neighbour to the mayor.

The core message of the research was that, "in the presence of diversity, we hunker down", he said. "We act like turtles. The effect of diversity is worse than had been imagined. And it's not just that we don't trust people who are not like us. In diverse communities, we don't trust people who do look like us."”

http://www.ft.com/cms/s/0/7e668728-5732-11db-9110-0000779e2340.html


Att en restriktiv invandringspolitik skulle vara negativt för landets utveckling och ledda till isolering motbevisas av t.ex Japan och Finland som ju på intet sätt är underutvecklade och kulturellt isolerade länder.


(Sen skriver man fortfarande Sverigedemokraterna utan mellanslag!)


Mvh

Roger

av Roger Svensson den 29 maj 2008 kl 13:25


Min kommentar
I tidernas begynnelse så var det just de fria migrationsrörelserna som gjorde att vår planet befolkades. Visst de rörelserna innhöll problem redan då. Men det var ju mer av praktisk karaktär hitta föda osv. Nu lever vi ju i en tid där människorna enligt min uppfattning har lika rätt och värde. Jag har själv levt ett liv där jag varje vecka i stort mött människor, från främmande länder. Min släkt har bott i annat land. Var än jag kommit har jag blivit väl mottagen. Därför är ett instrument viktigare än de andra det är just globaliserad handel. Gör man affärer med varandra då bekämpar man inte varandra. Därför är jobb en viktig del i både asyl o0ch invandringspolitik. Mina vänner i min bygd är indvandrare och vår bygd skulle inte fungera utan dem. (Läs min tidigare artikel på bloggen om invandring.) Jag hoppas och tror att människor med en restrektiv invandringssyn bygger sina ställningstaganden på okunskap parat med oförståelse. Är det tvärt om då blir jag skrämd och då hamnar du långt ut i den politiska ödemarken. En genomtänkt invandringsfientlig syn är något väldigt ottäckt.


Det är när många händer finns i ett land och från många kulturer man bygger landet och framtiden. Visst finns det initialt problem när människor från olika kulturer och värderingar möts men det finns en gemensam nämnare de har lämnat gamla landet och bygger nu nya landet. Kom ihåg att invandrarna känner sig mer som svenskar och har större identitet med Sverige än vad vi svenskar har. Mörkerkrafter som vill skapa ett Sverige med svensk etnicitet och ingen invandring av människor från andra länder är i grunden inte goda människor.


Lars-Håkan Halldin

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards