Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Lars-Håkan Halldin - 12 augusti 2010 16:05

Min kommentar

Ord utan substans är Eteleka miljöpolitik

Jag har gått igenom den rödgröna oppositionens förslag på jordbruks/ miljöområdet. Det är samma gamla Soc. Dem retorik som förut. Genom importen ökar skall priserna pressas så att välfärdsvinster uppstår. De arbetslösa på landsbygden skall erbjudas jobb utanför lantbrukssektorn och flytta.


Du måste väl själv inse att Holländskt, Dansk och Polskt griskött konkurrerar ut det Svenska grisköttet. Svensk nötproduktion tappar konkurrenskraft liksom mjölkproduktionen.


Du kanske inte förstår grundläggande ekonomiska samband men höjer vi kväveskatten minskar lönsamheten i spannmålsproduktionen. Ni vill väl heller inte tillåta att man gör etanol av spannmål. Kossan fiser och rapar det gillar ni inte.Därför skall en köttskatt införas. Det är inte klimatsmart äta kött osv. Listan kan göras hur lång som helst. Ni lägger på det svenska jordbruket konkurrensnackdelar som gör att produktionen minskar och importen ökar.


Det är till sist konsumenten som själv skall betala ur sin plånbok. När prisdifferensen är upp till 25 % de blir det utländskt. Du tror i din lyckokammare att vi kan göra ngt åt färdigmaten. Vet du vad Dafgårds och Felix använder i denna i mitt tycke oetiska mat. Det är inte värdigt erbjuda gamla och ungdomar denna smörja.


Nu när ni skall bli ett trovärdigt regeringsalternativ måste ni se till att både priserna på mat minskar ngt och ökningstakten ligger under inflationen. Samtidigt måste vi hitta en formel för att producera mat på de svenska åkarna som kan konkurrera på sin egen hemmamarknad.


Eteleka ni står totalt tomhänta i dessa frågor inte en skrivning finns hur vi löser de stora jordbrukspolitiska frågorna i harmoni med omvärlden det vill säga genom EU och WTO.


Jag tycker när jag läser statistiken över etanolens viktiga roll i att minska utsläppen i landet att ett kraftfullt biogasprogram och etanolsatsning borde till. Om du läser petroleum institutets statistik så motsvarar tillförseln av etanol i fordonen en minskning av klimatgaserna med 7 % det är fantastiskt.


Men ni skriver obegripliga haranger om att de svältandes mat skall produceras i Sverige åkern skall användas till matproduktion osv. Trots att vi de sista åren tagit ca 80000 ha ur produktion. Blåögt är min kommentar.


När jag räknar rent matematiskt på hur mycket skadliga klimatgaser en normal lantgård med skog och grödor i produktion absorberar är det mer än 100000 ggr sina egna utsläpp. Det är bonden på landet som tar hand om stadens skit och omvandlar det till mat, virke pappersmassa och andra nyttigheter. Det är bonden som är den store miljövårdaren i Sverige utan bondens åker och skogar skulle ni stan kvävas.


Så är det Eteleka


Brännelund - Eksjö




Lars Håkan Halldin


Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se



Svar på tal till Lars Håkan Halldin


Vi är också överens om att Halalslakt med levande skäktning är förbjuden i Sverige och bör så vara även i framtiden.

Men Lars Håkan Halldin driver frågan vidare och på något sätt får han fram att vi Miljöpartiet de Gröna skulle sträva efter mer importerat kött för välfärdsvinster.  Det är ett oerhört irriterande påhopp.  Jag har, tillsammans med partivänner, varit oerhört tydlig i den frågan. ”Hellre en fri ko i hagen än kannibalgris i magen” här i Höglandsnytt (publ.15/2) visar vi vår önskan efter mer offentlig upphandling av svenskt kött- av producenter som följer svensk djurskyddslag. Detsamma gäller en artikel ”Relevanta krav vid offentlig upphandling” (22/6), som i inledningen säger ”De svenska köttproducenterna inte får betalt för de värden och den högre kvalitet som den svenska lagen inom djurskydds-och djurhälsoområdet leder till, trots att dessa krav i många fall är kostnadsdrivande” .

Vi  Miljöpartister är kända för att ha ett bra djurskyddstänkande och vi är också kända för att sträva efter närproducerat.  Svenskt kött ser vi som ett steg i den riktningen att uppfylla båda kriterierna. 

ETELKA HUBER, riksdagskandidat 
Miljöpartiet de Gröna  i Jönköpings län

Av Lars-Håkan Halldin - 12 augusti 2010 14:39


Min kommentar

Arbetslösheten är inte bara skrämmande hög det är massarbetslöshet. Vill vi ha in ungdomar, långtidsarbetslösa och de med aktivitetsstöd då måste arbetslösheten ner under 250 000 det är mycket långt dit. 

Jag nöjer mig inte med att det kommer in lite fler nyanmälda lediga jobb. Det måste till ett genombrott i sysselsättningspolitiken. Jag är övertygad att om politiska blocken satte sig ned och försökte lösa problemen skulle vi komma ett stycke på väg. 


Vi stänger inte bara ute unga utan dem som står långt från arbetsmarknaden kommer aldrig tillbaka. Det ger långtgående sociala problem i samhället.


Jag vet själv då jag noga följer arbetsförmedlingarnas lokala arbete de lyckas inte ens placera människor med lönebidrag på arbetsmarknaden. Verksamheten präglas av uppgivenhet. Ett nytt arbete brukar vara liktydigt med att en annan får gå.


De program som finns i arbetsmarknadspolitikens verktygslåda biter inte.


Jobbskatteavdraget som skulle lösa alla problem inklusive magsår, hemorrojder och huvudvärk har inte gett ett enda nytt jobb. Är man elak så har det givit 50 000 nya arbetslösa.


Vi kan inte låta oss nöjas med "skrytvalsen" det är värre i andra länder det är ett skryt som gör mig rasande. Vi måste sätta oss ned gå igenom alla åtgärder som finns för att lösa dessa problem. Ingen reform får genomföras utan att den prövas mot arbetslösheten.


Det som skrämmer mig är när prognosmakare ritar kurvor och gör prognoser då låter det som om vi inte hade någon arbetslöshet. Det skall tas in arbetskraftsinvandringen och andra tokiga förslag när alla resurser måste prövas mot den befintliga arbetslösheten.


Jag har på gator och torg propagerat för arbetslinjen jag fascinerades av det resonemanget som skulle ge de i utanförskap jobb. Men resultatet blev fler i utanförskap. Arbetslinjens kärna var att de som stod mycket långt från arbetsmarknaden skulle med. Det blev en tumme. Jag känner mig lurad.


Jag ber Anders Borg, Fredrik Reinfeldt och riksdagskandidater runt om i vårt land. Sluta förolämpa de arbetslösa genom att ens antyda ordet bidrag. Det är mina skattepengar som används till att hjälpa människor alla dessa pengar har vi betalat in till olika försäkringssystem och pengarna är min privata egendom. Det är ovärdigt oss att använda ordet bidrag i nedsättande syfte om det som vi byggt solidariskt och tillsammans.


Min prognos är att det kan dröja ända bort mot 2020 innan arbetsmarknaden vänder. Den underliggande tillväxttakten av nya jobb netto är 25 000 över konjunkturcyklarna. Inget har i den arbetsmarknadspolitiska världen framkommit som bevisar att några grundläggande förändringar skett som gör att det skapas fler jobb.


USA-siffrorna häromdagen talar sitt tydliga språk det vänder mycket sakta och bakslagen kommer tätt. Finanskrisens spår går inte ur så lätt och ansvaret vilar tungt på dem som skapade denna kris. Genom girighet tog de brödet ur munnen på vanligt hårt arbetande folk.


Jag säger som Barack Obama vi kan och vi vill. Vi skall inte erbjuda de som arbetar hårt för att få ett nytt jobb samma åtgärder som skapade krisen. Detta är ett viktigt politiskt memento. Börja med att sluta kalla de arbetslösas pengar för bidrag. Skapa åtgärder som ger jobb. Inte teorier utan villkorade jobb. Svenskt näringsliv får gärna lättnader men det är villkorade lättnader som är knutna till nya jobb. Vi har alla en skyldighet nedbringa arbetslösheten till nivåer som speglar arbetsmarknadens flexibilitet. Det innebär arbetslösheten skall spegla den tid man befinner sig mellan två jobb ca 3 - 6 månader det motsvara ca 195 000 arbetslösa.

GÖR NÅGOT NU



Lars-Håkan Halldin



Skrämmande hög arbetslöshet

Källa Dagens Eko

Den positiva trenden på arbetsmarknaden fortsätter och allt färre är inskrivna som arbetslösa vid Arbetsförmedlingen, men det är fortfarande hög arbetslöshet. Det visar Arbetsförmedlingens månadsstatistik för juli.

Det är fortfarande trögt med jobb för många. En av dem är Emeli Al Farhan.

– Jag har sökt jobb efter att jag slutade min kurs i frisörutbildning i förra året vid september-oktober. Jag har sökt allt möjligt, men får inget jobb, säger hon. Emeli Al Farhan, arbetssökande. Foto Sven Grundberg/Sveriges Radio.

Men för många andra arbetssökande har det ljusnat. Faktum är att antalet lediga platser som anmäls till landets arbetsförmedlingar ökar och fler får jobb.

Men fortfarande är 406 000 personer utan arbete om man lägger ihop antalet arbetslösa med dem som var inskrivna i olika program med aktivitetsstöd i juli, blir det totalt 8,1 procent av arbetskraften.

Det är en minskning sedan i juni, men en ökning jämfört med ett år tillbaka. Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Lena Liljebäck är delat optimistisk.

– Det är en positiv trend på arbetsmarknaden just nu, det finns fler lediga platser som anmäls till arbetsförmedlingar, det är fler personer som får arbete, färre nyinskrivna arbetslösa och färre varslade, men det är fortfarande hög arbetslöshet, säger Lena Liljebäck.

De yrkesgrupper där det blivit lite enklare att få jobb är främst inom byggsektorn, vård och omsorg och även bemanningsbranschen.

De som har det fortsatt trögt är inom de yrkesgrupper där det skett rationaliseringar, som inom verkstadsbranschen.

– De har svårast att komma tillbaka till arbetsmarknaden nu är de som har varit borta från arbetsmarknaden länge, som varit sjukskrivna under lång tid eller som är nytillträdande på arbetsmarkanden som saknar erfarenhet eller har en bristfällig skolunderbyggnad.

– De kanske inte har godkända betyg från grund- och gymnasieskolan, vilket vi tycker är viktigt att man har för att komma in på arbetsmarknaden, säger biträdande generaldirektör Lena Liljebäck.



Av Lars-Håkan Halldin - 12 augusti 2010 11:47

PUBLICERAD

Höglandsnytt den  10 aug 2010,( ob )


 

SVAR PÅ TAL TILL

ETELEKA HUBER ANG HALALSLAKT

 

 Jag skrev i min artikel om Halalslakt att jag tyckte det var barbari. Mina synpunkter i detta ämne bygger på att det finns starka grupperingar inom Sverige som av religiösa toleransskäl vill införa Halalslakt med skäktning och utan bedövning. Dessa personer finns tyvärr inom Miljöpartiet de Gröna, Djurens Rätt och Djurrättsalliansen. Sedan finns det ett antal debattörer med tidningen Expressen i spetsen som vill tolerera äkta Halal med levande skäktning som är legitimerat djurplågeri i vårt land.


Jag vill än en gång poängtera att Halalslakt medelst bedövning har jag inget att invända mot den är lika bra som alla annan slakt som bedrivs i Sverige. Det är däremot per religiös definition inte Halalslakt.


När man går igenom hävderna så har Eteleka Huber rätt det finns grupper som accepterar Halal-/kocherslakt med bedövning. Men skall man följa den religiösa mytologin och den renläriga varianten då ska Halalslakt ske utan bedövning medelst skäktning.


Jag vet att många politiska grupperingar för att vinna muslimerna och judarnas politiska röster börjar sväva på målet hur vi skall ha det i Sverige. Som tidningen Expressen skrev det ska väl inte vara nödvändigt och importera äkta Halalslaktat kött när vi kan göra det i Sverige.


Jag vet att  bland många debattörer med  liberala värderingarna skrivit sida upp och sida ned med krav på att vi just skall minska jordbruksproduktionen i Sverige den är inte klimatsmart och kossan fiser och rapar det gillar inte vissa proffstyckare. Så därför skall vi importera mat från utlandet då uppstår så kallade välfärdsvinster. Välfärdsvinster är billigare, sämre och mat från plågade djur.  Nu när de Gröna ingår i den rödgröna alliansen har de anslutit sig till denna linje.


Men nu vill dessa debattörer, till vilka miljöpartiet de gröna hör, vinna muslimernas röster genom sväva på målet vad det gäller denna slaktform.


Jag frågar om man bedövar en mink eller ett får med elström och sedan slaktar det/n var i ligger skillnaden mer än att minkfarmarna är en politiskt liten grupp medan muslimer och judar är en större och röststarkare grupp.


Sedan  Eteleka Huber Halalslakt är inte bara slakt och kött det är den religiösa riten man tillbeder sin skapare Gud eller Allah när man utför denna slaktform det sker inte på våra slakterier som är godkända för detta.


Min slutsats är enkel slakta får och bedöva dem med elström liksom slakta mink och bedöva dem med elström är ok för mig. Skäktar man sedan djuret vilket jag tror man inte gör utan tappar blodet på gammalt slaktarvis genom att sticka det är ok för mig Men per definition om jag läser Talmud och Koranen någon Halalslakt är det inte det vill jag ha fastslagit.


Halalslakt på äkta vis med levande skäktning skall vi inte ha i Sverige det var det jag vände mig mot och gör det fortfarande.


Lars Håkan Halldin

Seniorkandidat till Riksdagen (C)

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

   

 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards