Direktlänk till inlägg 12 augusti 2010

SVAR PÅ TAL TILL ETELEKA HUBER ANG HALALSLAKT

Av Lars-Håkan Halldin - 12 augusti 2010 11:47

PUBLICERAD

Höglandsnytt den  10 aug 2010,( ob )


 

SVAR PÅ TAL TILL

ETELEKA HUBER ANG HALALSLAKT

 

 Jag skrev i min artikel om Halalslakt att jag tyckte det var barbari. Mina synpunkter i detta ämne bygger på att det finns starka grupperingar inom Sverige som av religiösa toleransskäl vill införa Halalslakt med skäktning och utan bedövning. Dessa personer finns tyvärr inom Miljöpartiet de Gröna, Djurens Rätt och Djurrättsalliansen. Sedan finns det ett antal debattörer med tidningen Expressen i spetsen som vill tolerera äkta Halal med levande skäktning som är legitimerat djurplågeri i vårt land.


Jag vill än en gång poängtera att Halalslakt medelst bedövning har jag inget att invända mot den är lika bra som alla annan slakt som bedrivs i Sverige. Det är däremot per religiös definition inte Halalslakt.


När man går igenom hävderna så har Eteleka Huber rätt det finns grupper som accepterar Halal-/kocherslakt med bedövning. Men skall man följa den religiösa mytologin och den renläriga varianten då ska Halalslakt ske utan bedövning medelst skäktning.


Jag vet att många politiska grupperingar för att vinna muslimerna och judarnas politiska röster börjar sväva på målet hur vi skall ha det i Sverige. Som tidningen Expressen skrev det ska väl inte vara nödvändigt och importera äkta Halalslaktat kött när vi kan göra det i Sverige.


Jag vet att  bland många debattörer med  liberala värderingarna skrivit sida upp och sida ned med krav på att vi just skall minska jordbruksproduktionen i Sverige den är inte klimatsmart och kossan fiser och rapar det gillar inte vissa proffstyckare. Så därför skall vi importera mat från utlandet då uppstår så kallade välfärdsvinster. Välfärdsvinster är billigare, sämre och mat från plågade djur.  Nu när de Gröna ingår i den rödgröna alliansen har de anslutit sig till denna linje.


Men nu vill dessa debattörer, till vilka miljöpartiet de gröna hör, vinna muslimernas röster genom sväva på målet vad det gäller denna slaktform.


Jag frågar om man bedövar en mink eller ett får med elström och sedan slaktar det/n var i ligger skillnaden mer än att minkfarmarna är en politiskt liten grupp medan muslimer och judar är en större och röststarkare grupp.


Sedan  Eteleka Huber Halalslakt är inte bara slakt och kött det är den religiösa riten man tillbeder sin skapare Gud eller Allah när man utför denna slaktform det sker inte på våra slakterier som är godkända för detta.


Min slutsats är enkel slakta får och bedöva dem med elström liksom slakta mink och bedöva dem med elström är ok för mig. Skäktar man sedan djuret vilket jag tror man inte gör utan tappar blodet på gammalt slaktarvis genom att sticka det är ok för mig Men per definition om jag läser Talmud och Koranen någon Halalslakt är det inte det vill jag ha fastslagit.


Halalslakt på äkta vis med levande skäktning skall vi inte ha i Sverige det var det jag vände mig mot och gör det fortfarande.


Lars Håkan Halldin

Seniorkandidat till Riksdagen (C)

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

   

 

 
 
Ingen bild

Per Kvist

12 augusti 2010 12:03

Om nu hallal/kosherslaktarna går med på att bedöva djuren innan slakt då? Är det inte lätt att stifta en lag då om man nu ens behöver det? Alla bedövar väl djuren, även om vis bedövning även är barbarisk, och har svårt att skiljas från själva "avrättningen"?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards