Direktlänk till inlägg 4 augusti 2010

En röst på småfolkspartiet - centerpartiet

Av Lars-Håkan Halldin - 4 augusti 2010 15:28


Brännelund och Eksjö den 27 juli 2010.


 

En röst på småfolkspartiet - centerpartiet

Varför skall man rösta på centerpartiet och vem är du som skall göra det den frågan kan ställas. Jag vill ge min personliga tolkning som jag tycker stämmer överens om hur ett modernt välfärdssamhälle byggs.


Att vara ett småfolksparti innebär att man öppet erkänner vi är partiet för dig som troget går till jobbet och har en låg inkomst. Du som bor och verkar i landsbygden och bor i de små städerna och små samhällen. Tjänar under tjugotusen i månaden. Jag erkänner också öppet du som tjänar kanske trettio tusen eller mer i månade du får göra lite större uppoffringar för att bygga Sverige. Jag ger dig ingen gräddfil.


Centerpartiet månar speciellt om de som ä ar arbetslösa och i synnerhet långtidsarbetslösa.  Du som är sjuk långtidssjukskriven har min varma hjälpande politiska hand båda dessa grupper har det knapert med låga ersättningar. Jag vill understryka att de som hamnat i denna situation har själva finansierat sin sjukpeng, sin arbetslöshetsersättning.


Närmare 4,8 milj. människor går till jobbet varje dag känner yrkesstolthet och social samvaro med sina arbetskamrater. Dessa är jag stolt att kunna räcka en hjälpande hand. Vi skall ha en välfärdssystem som bygger på att man solidariskt finansierar välfärdens kärna som sjukvård skola barnomsorg. De stora försäkringssystemen, pensioner, arbetslöshetsförsäkring, sjukförsäkring och föräldraförsäkring är din och min egendom som vi överlåtit till staten att administrera. Jag vänder mig med vrede mot att kalla ersättningar från dessa system bidrag. Det är pengar du som löntagare förskotterat. Du har avstått både löneutrymme och konsumtionsutrymme för att dessa system skall ge dig trygghet. För mig är det en hederssak att upprätthålla systemen och att de stötar och hjälper.


De som är ultraliberala menar ha inte några offentliga system utan var och en får skaffa de försäkringar de vill. Det skulle innebära att vi organiserade massmattigdom för dem som inte kunnat hålla i sina pengar utan konsumerat upp sin pension eller sjukförsäkring. Det är inte allom förunnat kunna sköta sin ekonomi det är därför vi sköter sådant i offentlig regi. Jag vill ge även dessa grupper en hjälpande hand.


Företagandet i Sverige är något heligt för mig jag har sett det på nära håll sedan barnsben. Sett min egen far som var polioskadad driva en liten verkstad långt innan arbetsmarknadspolitik och annat var uppfunnit.


Jag vill peka på det  viktigaste närsaltet för företagen är att nedbringa arbetslösheten. De enorma resurser som skapas då ger  företagandet nya starka konsumtionsgrupper som kommer ut på hemmamarknaden. Det som är bra för arbetslösa är guld för småförtagaren.


Jag vill understryka att vi har kanske världens bästa skattesystem för arbetande kapital ( Kapital som arbetar i företaget). Man beskattar inte kapital som arbetar och utgifter är avdragsgilla inom verksamhetens ram till sista öret. Det är när man tar ut pengar ur systemet som alla beskattas lika och gör avsättningar till gemensamma system som pension sjukförsäkring mm. Systemet kan förfinas det skall vi jobba med.


De tre viktigaste komponenter för framgångsrikt företagande i Sverige är jämbördiga och starka parter på arbetsmarknaden fack och arbetsgivare och att de är självständiga utan statlig inblandning. En stark och självständig Riksbank som hanterar valuta räntor och marknadens likviditet. Den yttersta och viktigaste faktorn är trots allt frihandel inom Sverige, inom EU och globalt. Ett svenskt engagemang i WTO och EU där vi skapar långsiktiga regler för företagandet är en grundbult.


Arbetsmarknadens parter är de som skall genom gemensamma krav på det politiska systemet skapa långsiktiga och goda spelregler för företagandet i Sverige. Kom ihåg att ökade reallöner under arton år och arbetsfred är det som skapat Sveriges goda finanser. Det har inga regeringar gjort!


Nu krävs av mig som politiker att jag kan forma ett system där vi på ett intellektuellt sätt sänker skattetrycket en kvartsprocent realt varje år. Det kräver att stat, landsting och kommuner samarbetar kring dessa frågor. Det är ur det sänkta skattetrycket och ökade reala skatteintäkter från realt ökade löner och låg inflation som framtidens välfärd skall byggas.  Då växer Sverige till ett rikt land för företagare och löntagare.


Lars Håkan Halldin

Seniorkandidat till Riksdagen (C)

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

 

 
 
benyamin

benyamin

6 augusti 2010 11:02

Även om den nya lagen ännu inte har några påföljder, vilket bara är en tidsfråga, så attackerar lagen problemet från fel håll. Problemet är att det kostar för mycket för företagarna att ta betalt!

Om målet är ett kontantlöst samhälle med mindre rånrisk och säkrare gator så är Vision0.se lösningen för både företagare och konsumenter.

Vision0.se är en kostnadsfri intresseorganisation som sänker medlemmarnas kortkostnader. Målet är
kortavgifter under 70 öre per transaktion och terminalhyror under 200 kr / månad.
Det kostar inget att vara med och man binder inte upp sig. Och det kostar framförallt inget att läsa mer om det på www.vision0.se.

http://www.vision0.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards