Direktlänk till inlägg 1 augusti 2010

Inbjuder till presskonferens om Bussen till Österbymo

Av Lars-Håkan Halldin - 1 augusti 2010 12:34



Inbjuder till presskonferens om Bussen till Österbymo


Dag:     tisdagen 3 Augusti

 

Tid:      Klockan 16.02, (kom i god tid så du inte missar bussen)

 

Plats:   Eksjö Resecentrum Bussen till Österbymo

                            

Fika:    Vi fikar i Österbymo

 

Du kan inte köpa biljett för att åka på bussen från Eksjö till Österbymo

Bussförbindelsen Eksjö Österbymo är en livlina för invånarna i Ydre kommun. Jag har nu ett par gånger prövat den nya busslinjen mellan kommunerna som i princip varken Östgötatrafiken eller Länstrafiken i Jönköping vill ha med att göra. Linjen lever tack vare ett rådigt ingripande från Eksjö och Ydre kommuner.

Nu tycker nog länstrafiken i Östergötland inte så. När jag i politiskt studiesyfte åkte med bussen upptäckte jag till min förskräckelse det går inte att köpa en biljett på bussen till Österbymo men det finns heller inget försäljningsställe för bussbiljetter  i Eksjö.

Förarna av bussen sliter sitt hår och säger till mig principiellt så har du inte betalat varför du inte kan åka med bussen. Men jag försöker det finns ingen plats i Eksjö där jag kan köpa biljett. Nej säger förarna det är därför vi aldrig har några passagerare från Eksjö.

Till sist förbarmar sig busschaufförerna jag får åka med till Österbymo alldels gratis. Men jag åker på egen risk kommer en kontrollant får jag 1000 kr i böter och åker av bussen vid närmaste hållplats.

 Detta är en funktion av det centralistiska samhället. Trots goda politiska beslut i respektive kommuner ser de centralistiskt inriktade länstrafikbolagen till att linjen skall bli nedlagd. För att vara säker säljer man inga biljetter och ger passagerare böter som åker med som frispassagerare.

Man frågar sig vi lever i tredje årtusendet åker till månen gör avancerade datorprogram kommunicerar över hela världen. Men att skapa ett gemensamt data system så att biljettförsäljningen på bussen till Österbymo fungerar det går inte.

Jag har nu kollat stackars Österbymos kommunikationer det finns buss till Tranås. Ingen buss till Kisa, Rimforsa Linköping, Ingen buss till Svinhult, Ingatorp och Mariannelund.

Om jag skall åka från Eksjö till Rimforsa tar det mig längre tid än tåget till Stockholm.

Det är mot denna utveckling som jag riktar min politiska udd vi måste skära tentaklerna av centraliseringens bläckfisk för att komma åt dess giftiga näbb. Vad värre är att många politiker sjunger med i denna svanesång.  I samma anda läggar man ned skolor försämrar servicen också vidare.

Skall kommuner som Åseda, Ydre, Aneby överleva då krävs det mycket av närande decentralisering som renar kommunernas politiska blodflöde. Organisationer som länstrafikbolag och annat måste rensas och decentralismens klara vatten rinna i dess blodflöde.

Kom med på bussturen till Ydre. Kanske en sur trafikontrollant slänger av oss i Rydsnäs men då tar vi presskonferensen där.  

 

Lars-Håkan Halldin

Seniorkandidat till Riksdagen (C)

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards