Alla inlägg den 14 mars 2009

Av Lars-Håkan Halldin - 14 mars 2009 09:30



SÄTT MÄNNISKAN I CENTRUM

Var rädd om de svaga


Nästa år riskerar pensionärerna sänkta pensioner orättvisan genom jobbavdraget ökar, det blir svårare få lån varslen och arbetslösheten ökar. Människor kommer bli ruinerade genom konkurser så här kan det inte gå till Sverige behöver ett tydligt ledarskap som sätter ner foten inga mer excesser. Vi måste röja upp bland dem som skulle skött våra pengar - finansindustrin. AP-fondernas förluster på hundratals miljarder är oacceptabelt.


Marknadsekonomin och kapitalism är som system oersätterliga men de som kör tåget genom systemet har visat sig vara odugliga. Odugligheten måste ersättas med kompetens den köps inte med bonusar. Vi måste se över hela kedjan från intagningssystem på våra högskolor och utbildningen där till anställningsvärdering i finansindustrin. Kraften skall läggas på odöme, empati och hjärnkraft i affärsverksamheten. Det är dessa kriterier som är de stora bristerna i finansindustrin. Man har inte satt fokus på hjärnkraft som ett globalt finanssystem kräver.


Jag har modellen för hur den svenska utbildningen av ekonomer skall gestaltas. Titta på Lantbruksuniversitetets ekonomagronomer. Där utbildas Sveriges skarpaste ekonomiska hjärnor. Handelshögskolan i Stockholm ledsen att säga det men dagis för den som nyss lämnat tonårslivet.


Jag är en gammal man bestämt mig för att dra mig tillbaka levt ett rikt liv som jag när jag ser tillbaka på det njuter av som en söt karamell. Jag kan luta mig tillbaka och säga jag såg de stora elefanterna dansa fick aldrig dansa med dem själv… men sett dem var stort. Nu efteråt inser jag de slarvade med repetitionerna inför förställning. Men belysningen var ju dämpad så ingen såg felstegen.

 

Jag börjar fundera mot bakgrund av det som händer i vårt land om man inte måste putsa upp de politiska danskorna.

 


Mina politiska tankar


·         Ta hårdhänt itu med de moraliska aspekterna av finanskrisen


·         Ta bort jobbavdraget och sänk skatten för alla. Se till de till sjuka, arbetslösa och pensionärer för sänkt skatt de är en utsatt grupp och behöver samhället stöd vid skatteomläggning.


·         Se över pensionspengarnas förvaltning


·         Vara aktsam om vår lönebildningsmodell. Lön, arbetslöshetsförsäkring, pension är en helhet i svenska modellen som vi skall slå vakt om


·         Förändra LAS med förnuft. Höj successivt taket för hur många som kan betraktas som undantagskrets vid uppsägningar gå steg för steg uppåt.


·         Sänkt avgift till A-kassa och gör den avdragsgill.


·         Skapa ett system med lönebidrag för dem som är utförsäkrade.


·         Skapa ett näringsliv där de svaga behövs.(utförsäkrade från sjukförsäkringen)


·         När finanskrisen ebbar ut måste regelverk skapas som förhindrar att skojarna får julafton en gång till.                                                                        

       Sverige behöver en stark Sparbank. Swedbank och SBAB bör kunna vara embryot till denna. Se till att regelverk och styrkort är sådana att banken aldrig mer kan ge sig ut på äventyrligheter.

·    

      Ge de banker och finansinstitut som varit medvetet oskickliga lite politiskt pisk.

·   

      Högakta fackliga organisationer som vågar gå ut ta lönesänkningar för egna medlemmar lyssna på dem

·    

       Inga bonusar i statens verksamhet

·        

       Statsminsterlönen skall vara vägledande för alla som jobbar i staten.

·

       Ungdomen skall in i arbetslivet kosta vad det kosta vill

   · 

      Landsbygden skall leva

·    

      All åkermark i produktion.

·   

      Ge människor rätten välja skola, barnomsorg, äldreomsorg och fritid efter eget huvud

·     

      Skapa en konkurrenssituation inom vården med vårdpeng/ fritt vårdval.

·   

      Sälj inte ut ett enda svenskt sjukhus. Vill näringslivet bygga sjukhus som konkurrar låt dem göra det

·

        Koncentrera landstingsskatten till det den skall vara vård.

·      

 n    Satsa resurserna inom vården på akutsjukhusen och äldrevården.

·    

       Inga nya regioner som Stockholmsregionen, Västra Götland och Skåne koncentrera kraften på uppdraget inte storleken på förvaltningsdirektörens stol.

·        

      Organisera om arbetsförmedlingen till lokala resultatenheter som får betlat efter förmedlade jobb som godkänts av arbetsgivare och arbetslös.


Tycker d detta är bra skriv till mig.  undereken@hotmail.com     Du skall veta at jag tänker börja bilda opinion för detta Inom mitt eget parti centern här i Jönköpings län. Ju fler sympatisörer jag får desto starkare blir mina tankar och krav.




Brännelund Eksjö den 13 mars



Lars-Håkan Halldin

 

 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards