Alla inlägg den 12 mars 2009

Av Lars-Håkan Halldin - 12 mars 2009 10:13

Den Westlingska kunga ätten bekräftas genom förlovning?



KRONPRINSESSAN GIFTER SIG


Om mina underättelsekällor har rätt jublar TV-bolagen ute i Europa över att regeringen kanske inte vill finansiera bröllopet. De 25 – 50 miljoner som bröllopet kostar betalar de utländska TV-bolagen gärna. Ett kronprinsessbröllop där hon gifter sig med en man av folket är en het nyhet i hela Europa.


Säljer kungen sändningsrätten får han in de kulor han behöver. Skall SVT eller TV 4 få del i sändningen får man hosta upp pengarna. Vi får betala bröllopet ändock. Min demokratiska ide är betala vad det kostar via statskassan . Det skall sändas i svensk TV. Att se hur konstitutionen i statsledning transformeras i bröllop är en demokratisk rättighet att få se. Svenska folket får insyn i hur arrangemanget utformas och vad det kostar.


Sedan skall man räkna av de extrainkomster som bröllopet generar i form av sysselsättning, moms till staten osv. Det är nog inget arrangemang som ger så stor vinst som detta bröllop.


Men förmår inte politikerna se upp med huvudet får de se upp med plånboken. Bär er dumt åt och bröllopet kan kosta svenska folket mycket pengar.


Jag vill understryka jag är republikan ett kungahus har överlevt sig självt. Det är en gammalmodig institution. Nu är ett presidentskap inte så mycket bättre tekniskt sett. Läggar man ihop kostnaden för att hålla president med stab och val blir till och med notan dyrare.


Den gamla tanken folkvald kung kanske kunde vara en kompromiss. Detta system hade vi fram till Gustav Wasa som blev Sveriges förste riktige diktator.


Principiellt har vi ett system med folkvald kung i vårt land. Det är Riksdagen som valt honom och varför knota. Vi har en demokratiskt tillsatt kung. Nästan varje år prövas hans legitimitet genom att någon i Riksdagen motionerar om att ta bort kungahuset. Om jag inte missminner mig röstar en mycket bred majoritet ja till kungahus.


Den viktiga principiella frågan vi har inte ett kungahus av guds nåde utan en demokratiskt legitimerad kung det kan jag stå ut med.





Då inställer sig frågan skall vi betala kronprinsessans bröllop. Jag tycker att de som säger nej till detta är urbota dumma. Ett bröllop där tronarvingen gifter sig är en del i den konstitution vi har och som vi demokratiskt förankrat.


Bröllopen i kungafamiljen har att göra med tronföljd och andra frågor som rör hur statsledningen skall utformas. Ja gamla traditioner men vi har i riksdagen med bred majoritet fastställt det skall vara så. Jag respekterar Riksdagens beslut. Dessutom kungahuset gör ett bra jobb.



Brännelund Eksjö


Lars-Håkan Halldin

 

 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards