Alla inlägg den 26 januari 2010

Av Lars-Håkan Halldin - 26 januari 2010 17:24

Jag och Axel Oxenstierna är av samma uppfattning. Vi och Halland kan stå på egna ben. Besluten blir för långt bort från människan. Besluten skall fattas nära dig och din familj.


Lars-Håkan



Lars-Håkan, jag tycker att du är fullständigt fel ute.

Jag är östgöte men min mor och mina farfarsföräldrar kommer från Visingsö och Vimmerby, jag känner mig också som smålänning.

Östergötlands landstings ekonomi är god och samarbetet med Jönköping och Kalmar på sjukvårdsområdet fungerar vad jag vet utmärkt.

De svenska länen bildades för flera hundra år sedan.

Skånelänen och länen i Västra Sverige fick på försök på 1990-talet bilda större regioner; Skåne och Västra Götaland. Kristianstads län finns inte mer och inte heller Skaraborgs eller södra och norra Älvsborgs län.

De nya regionerna svarar för sjukvården och för alltmer av ansvaret för infrastruktur och näringslivsutveckling med mera. Uppgifter från riksnivån läggs alltmer ut på dessa regioner och de tjänar sina regioninnevånare väl i effektiva och demokratiska former.

Från Östergötland ser vi hur dessa regioner hävdar sig bättre än vad vi kan i olika avseenden och vi tror över alla partigränser att en Östra Sverigeregion (eller vad den ska kallas) med Småland och Östergötland skulle bli lika stark och väl fungerande som de redan etablerade regionerna.

Jag hör inga krav från Skåne och Västra Götaland om att få riva upp sina regioner och återgå till sina gamla län, tvärtom blir dessa moderna regioner alltmer etablerade och förankrade.

En ny gemensam region skulle ha starka regionala centra i t ex Linköping/Norrköping, Jönköping, Växjö (om Kronoberg vill Med) och Kalmar ((Är Blekinge intresserad tycker jag inte att några dörrar ska stängas). Regionen skulle bli starkare och utvecklas bättre än om 1600-talets (var det väl)länsindelning skulle bestå oförändrad, det är jag övertygad om.

Jag tycker det är trist att du använder din stora energi till denna nej-kampanj, och hoppas att du tar till dig mina synpunkter och tänker efter!
I händelse du inte lyssnar på mina synpunkter - och det gör du nog inte - så hoppas jag att länsinnevånarna och deras representanter är mera framsynta än du i denna fråga!

Skulle Jönköping (likt Gotland och Halland) säga nej till att samarbete i en större region med Östergötland vet jag inte var Östergötland då kommer att rikta samarbetet. Ett alternativ är självfallet Mälardalen men min uppfattning är att en sådan region blir så stor och ekonomisk kraftfull att det nog leder till obalanser i Sverige.

av staffan danielsson 2010-01-21 23:13 - IP: 195.67.88.218
Av Lars-Håkan Halldin - 26 januari 2010 15:00


Slow Food

Slow Food är inte bara en matlagningsform utan speglar mitt sätt att organisera samhället. Vi gör det gemensamt i lugn takt. Då blir människor mindre sjuka och vi får mer att dela på.


Dumheten att ha en fulltecknad almanacka kasta sig från bostad till dagis, klämma in så många möten om dagen som möjligt och visa sig vara duktig sådant tycker jag är urbota korkat sätt att organisera det samhälle vi lever i. Jag vänder mig med detta också mot dumheten att individen kan göra allt själv.


De små kollektiven är viktiga det är familj, barn, vänner släkt  arbetskamrater och småföretagande. Egoismen är min samhällsbilds motsats.


Maten, barnen, mannen och frun blir en restpost som är lika dålig och enfaldig som snabbmat.Flåsande människor fattar alltid dumma beslut. Kärleken blir en snabbis utan eftertanke ett måste i prestationsdumheten!


Vänner är bara ett sätt och visa upp att man är en i gänget som flåsar sig till sin första hjärtinfarkt eller magsår.


Den finanskris vi nu går igenom handlar om människor med fulltecknande almanackor som fattat dåliga beslut på grund av tidsbrist som nedsatt omdömet.                                      


Nej nu äter vi, älskar, arbetar och tänker efter i Slow Motion då blir vi lyckliga och kan ta mot andliga värden.

 

Fisksoppa



Recept.


3 liter fiskfond

Fiskrens huvud mm som du köpt hos din fiskhandlare

2 st tärningar fiskbuljong

1 l Vitt vin
2 l vatten

3 dl finhackad purjolök

3 dl finhackad gul lök

4 st. krossade vitlöksklyftor

1 dl olivolja med karaktär

6 st. Persiljekvistar

2 st. lagerblad

1/2 tsk timjan

1/2 tsk fänkål

2 st kuvert saffran

1 stort apelsinskal

½ lite passerade tomater

1 msk salt

½ tsk vitpeppar

Några nejlikor

1 l musselspad

1 st. potatis

½ röd paprika



Vitlöksbröd och en god ost


Olika sorters fisk

2, 5 hg Alaskapollok

2,5  hg Lax

2,5  hg Hajmal

2,5  hg abborre eller liknade

0,5  kg räkor


GÖR SÅ HÄR

 

Grunden för denna fisksoppa skall bli lyckad och få karaktär det tar tid

 

Koka upp vattnet.  Rensa räkorna. Stek räkskalen med cayennepeppar i smör. Tillsätt 2 st. fiskbuljongtärningar, 1 liter vin fiskrens några huvuden fenor mm dock ej inälvor. Fiskrens ber du att få av din fiskhandlare. Säg fiskrens till fisksoppa vet han. Tillsätt lagerblad, persiljekvistar, musselspad, apelsinbit och kryddor. Låt fonden koka obs i tre timmar. Tillsätt saffran och passerade tomater efter ca 1,5 timmar. Lägg i potatisen och paprikan som du lagt i ett tygknyte. Potatis och paprikan mjukkokas och utgör grunden till Rouille


Låt soppan koka in till en volym av ca 2,5 liter. Klipp ned en skida  Fefferoni i koket. Ja det skall bitas lite Efter tre timmar silar du av soppan och fortsätter koka på låg värme en liten stund. Kör en mixer genom soppspadet och homogenisera.


Stek/ koka löken i olivolja.

När du kokat soppan till angenäm styrka och smak så tillsätter du skivade tomater, tunt skivade morötter, löken, fisk, musslor och räkor

Fisken den skall vara skuren i munsbitar. När du tillsätter fisken och övriga ingredienserna skall soppan stormkoka. Vrid ner värmen lägg på ett lock låt stå i femton minuter då är soppan klar.



Rouille

1 st mjukkokt medelstor potatis

½ dl paprika

3 st krossade vitlöksklyftor

1 tsk basilika

1 skida Fefferoni

0,5 – 1 dl god olivolja


Gör så här

Mixa ingredienser tills det blir en seg pasta droppa i oljan under mixning som när du gör majonnäs.


Rouille tillsättar man i soppan teskedsvis ger en himmelsk smak


Fisksoppa skall serveras i soppskålar. Då denna soppa är av allra yppersta klass så dricker vi ett ypperligt vin en god Chardoney eller  Chablis. Var noga med temperingen av vinet. Sval karaktär som immar glasen gärna höga smala vitvinsglas.

 

Vad gör man under tiden soppan kokar


Man dricker eftermiddagskaffe och sedan samlas man med gäster i köket hjälps åt att göra alla råvarorna sedan slår man sig ned dricker gott vin och pratar med varandra under bildade former.


Ett sådant här kalas tar tid det skall gå i njutningen och saktmodets tecken.


Smaklig spis!



Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards