Direktlänk till inlägg 19 januari 2010

Bevara Jönköpings Län som ett eget län

Av Lars-Håkan Halldin - 19 januari 2010 13:48


Se en video

som visar vilket fint län Jönköping är

Klicka här


Vi som vill bevara Jönköpings Län som ett eget län


Bli medlem
då klickar du här

Till

Dig som vill bevara Jönköpings län

 

 

UPPROP

GÅ MED I VÅR FACEBOOKGRUPP



Det finns politiska krafter i Jönköpings län som vill skapa en storregion med Östergötland och andra län.


Jönköping är ett fantastiskt fint län. Här finns småföretagarandans hjärta. Uppfinningsrikedomens moder. Under finanskrisen drabbades vi hårt av arbetslöshet men inte lika hårt som andra län. Tacka vår kluriga småföretagare för detta.


Vårt län är ett område i landet som kan skryta med  har snabba kommunikationer både på väg och järnväg. Vi har inget storstadssyndrom där transporterna står stilla i bilköer. Allt kommer fram och på rätt tid.  Genom att använda våra järnvägar bättre kan vi möta framtidens klimathot resa klimatsmart.


I vårt län har vi en jättebra sjukvård. Våra läkare och vår sjukvård ser till att vi är friska innan vi går tillbaka till arbetslivet. Det är därför frånvaron på grund av sjukdom i länet är liten och arbetslösheten låg.


Vårt landsting går med 160 miljoner i vinst. Sköttes alla landsting som vårt skulle landstingsektorn spara 20 miljarder. Det är inte kris i sjukvården det är kris bland dem som sköter Sveriges Landsting.


Länsbor vi skall inte betala för Östgötar och andras oförmåga att sköta sin ekonomi. En redig karl reder sig själv. Visst skall vi ge våra Småländska bröder en hjälpande hand. Kom till oss och lär.


Länsbor i det allmänna valet 2014 skall vi kräva att regionfrågan avgörs genom folkomröstning. Ett rungande nej till samgående med andra län. Vi länsbor står på egna ben det får andra göra också.



Framgent kommer jag att inbjuda er alla till ett startmöte på Vrigstads värdshus. När vi blivit många kommer vi att arrangera opinionsmöten i varje kommun och sedan ett stort opinionsmöte på Elmia i Jönköping..


Låt folkets vilja slå igenom. Det är när frågor som ligger  ”Nära Dig och Ditt Hem” som berg kan rubbas.


Lars-Håkan Halldin

Initiativtagare till uppropet


BLI MEDLEM DU OCKSÅ


 
 
staffan danielsson

staffan danielsson

21 januari 2010 23:13

Lars-Håkan, jag tycker att du är fullständigt fel ute.

Jag är östgöte men min mor och mina farfarsföräldrar kommer från Visingsö och Vimmerby, jag känner mig också som smålänning.

Östergötlands landstings ekonomi är god och samarbetet med Jönköping och Kalmar på sjukvårdsområdet fungerar vad jag vet utmärkt.

De svenska länen bildades för flera hundra år sedan.

Skånelänen och länen i Västra Sverige fick på försök på 1990-talet bilda större regioner; Skåne och Västra Götaland. Kristianstads län finns inte mer och inte heller Skaraborgs eller södra och norra Älvsborgs län.

De nya regionerna svarar för sjukvården och för alltmer av ansvaret för infrastruktur och näringslivsutveckling med mera. Uppgifter från riksnivån läggs alltmer ut på dessa regioner och de tjänar sina regioninnevånare väl i effektiva och demokratiska former.

Från Östergötland ser vi hur dessa regioner hävdar sig bättre än vad vi kan i olika avseenden och vi tror över alla partigränser att en Östra Sverigeregion (eller vad den ska kallas) med Småland och Östergötland skulle bli lika stark och väl fungerande som de redan etablerade regionerna.

Jag hör inga krav från Skåne och Västra Götaland om att få riva upp sina regioner och återgå till sina gamla län, tvärtom blir dessa moderna regioner alltmer etablerade och förankrade.

En ny gemensam region skulle ha starka regionala centra i t ex Linköping/Norrköping, Jönköping, Växjö (om Kronoberg vill Med) och Kalmar ((Är Blekinge intresserad tycker jag inte att några dörrar ska stängas). Regionen skulle bli starkare och utvecklas bättre än om 1600-talets (var det väl)länsindelning skulle bestå oförändrad, det är jag övertygad om.

Jag tycker det är trist att du använder din stora energi till denna nej-kampanj, och hoppas att du tar till dig mina synpunkter och tänker efter!
I händelse du inte lyssnar på mina synpunkter - och det gör du nog inte - så hoppas jag att länsinnevånarna och deras representanter är mera framsynta än du i denna fråga!

Skulle Jönköping (likt Gotland och Halland) säga nej till att samarbete i en större region med Östergötland vet jag inte var Östergötland då kommer att rikta samarbetet. Ett alternativ är självfallet Mälardalen men min uppfattning är att en sådan region blir så stor och ekonomisk kraftfull att det nog leder till obalanser i Sverige.

http://staffandanielsson.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards