Alla inlägg den 22 mars 2008

Av Lars-Håkan Halldin - 22 mars 2008 15:39

MIN MAT Mat till mina tankar

Hittade en gammal kokbok från 1880 talet i min bokhylla. Kunde inte låta bli att titta vad de åt då. Ja i stort vad vi äter idag. Vi har lite modernare kryddor. Sallader och lite annat smått och gott.


Kunde inte låta bli att läsa boken. Fundera på vad den innehöll i form av kryddor, viner, tillsatser, råvaror mm. Insåg att äta är en mycket global handling redan då.  Vad många händelser och skeenden ut i världens som hänt innan de maten hamnade på din tallrik.


Detta har vi gjort sedan vikingatiden. Ostindienfararna bidrog nog till våra globala vanor.


Varningstext

Ok om du tycker att smör är farligt, grädde för fett, alkohol inte bra, cigarrer luktar illa, kött skall vara magert från ett djur som knappt fått mat, salladen vissen ja då skall du sluta läsa här.

 

Är du däremot som jag en livsnjutare  läs mina recept och mina filosofier runt matens resa till din tallrik.


Gillar du att fixa med grytor, tända ljus, duka vackert, äta belevat, njuta och romantisera. Då har du och jag samma uppfattning. Politiken som jag älskar att tänka kring skall leda till det dukade bordet. Bra mycket bättre än att shoppa loss som jag tycker är obildat och ovärdigt en varelse som homosapiens.


Matens resa till din tallrik är tänkta tankar inte löften lämnade i vittnesbåset.


Devis som tål att tänka på:

Alkohol löser inga problem men det gör å andra sidan inte mjölk heller.......


Smaklig måltid!




Av Lars-Håkan Halldin - 22 mars 2008 10:21

DET ÄR INGEN ÄNDE PÅ ELÄNDET


Vad tänker du när du hunnit tre fjärdelar mot en färdig påskmiddag. Köttet är i ugnen. Såsen börjar tillredas salladen nästan färdigblandad. Då går lyset mysigt.

Halvhårda potatistrips i gratängen köttet blodigt osv. Och gästerna kan man lika gärna be gå hem. Men telefonjäven fungerar ju  inte heller  utan ström. Ja man blir ju inte lycklig.


Cirkulationspumpen på panna stannar. Vattnet fungerar inte. Toaletten fungerar inte. Ja dessutom har man tagit en drink till maten så köra bil till ett varmare ställe är ju inte att tänka på.


Ja detta är tredje längre strömavbrottet denna sk vinter. Nu behövs det inte mer än det viftat i träden så går strömmen. Eon jag vet inte vad jag tycker.


När man ringer deras kundtjänst ja då kommer man inte fram det är många som ringer. Så kommer man till en dataröst. Vilken kommun är det strömavbrott? Efter tredje försöket fattar datarösten. Vill du ha information om färdigtider. Kl 24.00 blir svaret. Ok vi kan vänta.


Kollar med goda vänner det är ingen ute och reparerar ledningarna. Eon ljuger. Ja det är bara att krypa ned. 11 grader varmt på morgonen och fallande. Gud vad lycklig man blir.


Jag vet ett sätt att få ledningarna vindsäkrade på landsbygden. Villkora direktörernas bonusprogram. 200 meter handgrävd ledningsdike av alla direktörer inom EON som uppbär bonus. Jag lovar det skulle bli ledningar på landsbygden.


Blir det en riktig storm så upprepas eländet. Men kan jag inte tycka lite synd om EON nej de säljer ström och har lovat att leverera den till konsument. Om jag inte levererar in mina betalningar då kommer kronofogden. Kan man anmäla utebliven ström till Kronofogdemyndigheten.


Vet ni vad allt beror på EON tycker inte att ström på landsbygden är ngt viktigt kunde de klippa tråden så gjorde de heller det än gräva ned kabel.


Men landsbygdens vrede skall drabba EON. Inrätta en strukturfond inom statsmakten. Staten skall äga minoritetsposter  i de företag som ansvarar för infrastrukturen. Sköter sig inte företagen då ökar man ägandet till de inser att de "förbanne" mig skall leverera ström till alla. Mins ni devisen "ström till alla ropen skalla.


Jag fryser ja ni inser resten vad jag är.........

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards