Alla inlägg den 15 mars 2008

Av Lars-Håkan Halldin - 15 mars 2008 16:03

UPPDRAG GRANSKNING OCH KOSSAN MU:S KOLDIOXIDUTSLÄPP



Att få försvara kossan MU och hennes koldioxidutsläpp gör mig stolt. Hon har utan egen förskyllan hamnat i miljödebattens fokus hon släpper ut växthusgaser. Det kan vi inte tillåta. Miljöförbättrare världen runt villom inte förbjuda kossan MU så i varje fall drastiskt decimera hennes förekomst. Vi som äter av det kossan Mu ger, mjölk och entrecote, vi är riktiga busar.


Nu måste vi väl ändock försöka se tingen som de är. Kossan MU är en av de bästa produktionsmekanismerna som finns hon är en biologisk varelse som recirkulerar det hon äter . Våra kor i Sverige äter gröna växter, en del kraftfoder och någon liten vetamin. Allt det som äts hos henne är produkter som skapats i vår herres natur. Koldioxid, växt och näringsämnen har skapat den produkt som kon äter. Varje kilo koldioxid som kossan släpper ut är recirkulerande koldioxid som vi önskar mer av och mindre av fossil växthusgas.


Om vi lärde av kossans produktionsmekanismer och kunde omsätta det till bilbränslen och uppvärmningsteknik skulle vi inte ha några miljöproblem. Bara kossans energisystem är värt att ta efter i våra hus. Så lär av kossan MU inte klanka på henne.


Förvisso när kossan idisslar det bildas en del grön metan som inte är bra för klimatet. Men det bildas metan även i skogstjärnen som jag bor granne intill när växter bryts ned i det naturliga biologiska kretsloppet. Skogen som står vid knuten läcker kväve och har så gjort sedan urminnes tider eller rättare sagt sedan istiden drog sig tillbaka det är en del av mineraliseringen.


Jag är rätt övertygad om att kossans idisslande, metanutsläpp, tjärnens metan och skogens mineralisering är viktiga ekologiska processer som vi skall slå vakt om och inte begränsa då blir moder natur elak och sur.


Låt oss istället titta på kossan MU:s förtjänster. Hon omvandlar gröna växter som är en del i den goda recirkulationsprocessen till mjölk. Mjölken binder stora mängde med CO2 som vi sedan konsumerar som mjölk, grädde och ost mm. Glöm inte ostkakan.


Sedan måste jag tala om för läsaren att vi människor släpper ut koldioxid vi också. Jag menar faktiskt vi kan styra våra koldioxidutsläpp mot recirkulerande koldioxid genom att äta kött, dricka mjölk och ha ost på mackan. Det är faktiskt en viktigt miljöhandling. Dessutom är kossan MU:s produkter närproducerade. Hennes verksamhet finns på de småländska tegarna utanför min husknut.


Människa släpper dessutom ut lite metan. Om jag inte läst min biokemi fel så ökar våra metanutsläpp om vi äter mer grönskar. Så det så.Jag håller styvt på vedertagna vetenskapliga principer när det gäller kemi och biokemi. Inte som prdofessorn i Uppdrag granskning som levererade halvsanningar på löpande band.


Dessutom producerar kossan MU gödsel som vi kan tillföra som växtnäring men också röta till metangas som vi använder som energi. Rötningsprodukten blir efter energiutvinningen mer naturriktig. Köttet som kossan producerar är mest bunden koldioxid, kväve, förädlade växter mm.


Köttet är både gott och näringsriktigt. Den vägen recirkulerar vi grön koldioxid, kväve, och en del andra produkter.


Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards