Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

TAFSA INTE PÅ BARNBIDRAGET

Av Lars-Håkan Halldin - 25 mars 2008 08:24

TAFSA INTE PÅ BARNBIDRAGET


Min gamle vän Näringsminister Maud Olofsson antyder att hon vill inkomstpröva barnbidraget. Det skall hon ge faen i.


Barnbidraget är ett gammalt fint fundament i svensk välfärdspolitik. Den enda bidragsformen där alla är lika. Bidraget tar sikte på barnet. Det är ett bidrag till barnet. Det har en klar grundhetstryggets profil. Det är ett signum för Centerpartiet.


Jag kan inte slita mig från att denna bidragsförändring får säkert, pensionärer, sjuka och arbetslösa betala. Jag känner harens gång i svensk politik. Reinfeldt är säkert sur för att han int klarade av att ta bort privata försäkringar som ökar skyddet för sjuka och arbetslösa.


Det kan låta bestickande att en inkomstprövning innebär att det drabbar dem som har höga inkomster. Man skall inte tafsa på grundfundamenten i Svensk Välfärdspolitik.


Dessutom känns åtgärden lite sanslös när statskassan svämmar över med pengar. Om det varit kris i statskassan som på sjuttiotalet då kan jag förstå om man överväger ngt sådant. Men inte nu.


Visst är det någon obehaglig skattesänkning som väntar runt hörnet.


Jag tycker det vore bättre att konstruera om jobbavdraget till ett välfärdsavdrag som ges till alla. Avdraget skall ske mot skatt. De som inte betalar statsskatt får bidraget som en återbäring. Det skulle göra susen bland fattigpensionärer mfl.


Jag kan inte slita mig från tanken att en skattereform mot de som är låginkomsttagare i vårt land som pensionärer med flera har lagts på is. Reinfeldt avvaktar att skapa fler orrättvisor.


När det går bra för staten skall staten gynna dem som byggt landet. De som byggt landet har alltid ställt upp när det varit vargatider

VET HUT!


KOMMENTERA GÄRNA!



Lars Håkan Halldin

undereken@hotmail.com




 
 
Meja

Meja

26 mars 2008 23:10

Barnbidraget ska inte tas bort för höginkomsttagare! Det var det löjligaste jag hört på länge. Framförallt när de påstår att man är höginkomsttagare när man tjänar 240.000:- om året. LÖJLIGT!

http://mitt-liv.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards