Inlägg publicerade under kategorin 5. Fristående Decentralist med goda värdering

Av Lars-Håkan Halldin - 1 juni 2008 12:44



C stämmer in i kritik av försvarspolitiken
Försvarspolitiske talesmannen för centerpartiet, Staffan Danielsson. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix.
Staffan Danielsson (c)
Inte bara inom moderaterna finns stark kritik mot regeringens försvarspolitik, som har lett till omfattande nedläggningsförslag från försvaret. Det kommer även kritik från centerpartiet. Den försvarspolitiske talesmannen Staffan Danielsson tycker att det var fel att pressa fram besparingsförslag så snabbt.
 Centerns försvarspolitiske talesman Staffan Danielsson
 Debatt om försvarskrisen (P1-morgon)
Intern kritik mot moderat försvarspolitik (21 maj)
– Jag tycker en månad är en väldigt kort period, så man måste ta de förslagen för vad de är. Det är väl det jag egentligen säger och att jag ser fram mot mer genomarbetade förslag i september och slutligen i regeringens proposition, säger Staffan Danielsson.
Staffan Danielsson menar att det är orimligt kort tid som överbefälhavaren, ÖB, Håkan Syrén fick på sig att komma med omfattande besparingar.
Försvarsminister Sten Tolgfors hårda ekonomiska krav på försvaret, som har lett till nedläggningsförslag, har orsakat oro och turbulens i stora delar av försvaret, säger Staffan Danielsson.
Han sitter i riksdagens försvarsutskott och är också med i försvarsberedningen, som har till uppgift att ta fram underlag för de långsiktiga politiska besluten om försvaret.
Enligt Staffan Danielsson borde det kortsiktiga ekonomiska underskottet i försvaret borde lösas separat. De långsiktiga besparingar som måste göras borde diskuteras i lugn och ro. Nu är risken att neddragningar görs på verksamhet som egentligen borde vara kvar, säger Staffan Danielsson.
– Vi bör veta försvarets inriktning innan vi kan bestämma om nuvarande förbandsvolym är riktig eller hur det ska sparas. Det som man kan spara på i första hand, tycker jag, är försvarsmaterial, byråkrati, myndigheter, högkvarteret.
Centerpartisten Staffan Danielsson är också orolig för Sveriges försvarskapacitet i jämförelse med våra grannländer.
Tidigare hade Sverige störst kapacitet. Nu riskerar vi att hamna sist bakom Norge, Danmark och Finland.
– Det är möjligt att vi ska ligga där, men jag tycker att det är en viktig fråga för oss alla att fundera på. Vi vill ta vårt ansvar för fred och säkerhet här hemma och i världen. Vill vi ligga i samma härad som våra nordiska grannländer, vilket är min spontana synpunkt egentligen att det känns väl bra, eller kan vi ligga lite lägre? Vi är ju militärt alliansfria och det får vi också väga in i det hela, säger centerpartiets försvarspolitiske talesman Staffan Danielsson.


Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Av Lars-Håkan Halldin - 28 maj 2008 13:09

MEDLEMSINITIATIV   Till Distriktsstyrelsen för Centerpartiet i Jönköpings län




FOLKOMRÖSTA I REGIONFRÅGAN


Mina överväganden och förslag

Den politisak partierna och politiker har en tendens att leta efter nya arbetsuppgifter som mestadels är helt onödiga och kostsamma för skattebetalarna.  Olika typer av samarbetsförbund är ett exempel på detta eller regionsamarbete mellan län för att på sikt bygga upp någon form av regionparlament.


Vi har tre regionparlament, Stockholm, Skåne och Västra Götaland där vi av det ekonomiska och organisatoriska utfallet kan se att de förskräcker. De klarar inte av att sköta sjukvård, regiontrafik och kultur. Istället för att begränsa parlamentens kompetenser letar man efter fler verksamhetsområden som kostar skattebetalarna pengar.


I vårt län har vi sett hur den särskilda länstrafiken misslyckats både till nackdel för de som anlitar färdtjänst och skattebetalarna.


Vi har ett regionförbund mellan kommunerna som hämmar konkurrens mellan och de enskilda kommunernas verksamhet och initiativkraft.


Politiker och utredningsgrupper förordar olika samarbetsformer. Att Jönköpings län går med i Östförbund där Östergötland, och Norra Småland ingår. Andra menar att ett Smålandsförbund är att föredraga.


De olika debattörerna uttalar sig med darrande stämma om att vi står inför ett ödesval. Får inte Östergötland leka med Jönköping då går man till Mälardalen och då stundar vargatider för Jönköping och Småland. Sådant är trams och enfald.


Kom ihåg att region Skåne, Götaland och Stockholms Läns Landsting brottas med hög skatt eller dålig ekonomi. Det stora misstaget i regiondebatten är att man försökt göra boskillnad mellan staten och länen, vilket inneburit att regionsamarbete i stort handlar om att lägga samman landsting en och deras verksamheter till regioner. Att avlöva staten sina uppgifter och kompetens har belysts lite och lyser med sin frånvaro i det statliga utredningsförslaget.


Jag har tittat i ett par statliga utredningar som visar att sköttes alla landsting som Jönköping skulle vi kunna spara 15 miljarder på svensk sjukvård samtidigt som kvaliténs höjdes och mer vård producerades. Detta är ett memento för dem som pratar sig varma för regionsamarbete.


Jönköpings län är ett välskött län/ Landsting på alla områden låt oss inte bli utsatta för att reda upp de andra läns tillkortakommanden.


Skulle detta med regionsamarbete vara bra skulle ju den maxinmala effekten uppnås om man slog samman alla landsting till ett landsting Sverige.


Jag anser att denna fråga skall ställas under folkets prövning i Jönköpings Län. Det innebär att i de allmänna valen 2010 arrangeras en rådgivande omröstning i Jönköpings län huruvida Jönköpings län i sin nuvarande omfattning skall bilda en egen regionkommun eller att vi ska bilda en regionkommun med ett annat eller andra län. Klara enkla frågställningar som våra länsbor kan ta ställning till..


  Mina yrkanden är

 

Distriktsstyrelsen för centern i Jönköpings län uttalar sig för att


 en folkomröstning arrangeras i länet kring regionfrågan i anslutning

till 2010 års allmänna val


distriktsstyrelsen sänder ut sitt ställningstagande på remiss till  

kommunkretsarna.


Hösten distriktsstämma tar ställning i frågan efter en

genomgripande stämmodebatt.





Brännelund den 30 maj i 2008



Lars Håkan Halldin


Av Lars-Håkan Halldin - 24 maj 2008 10:31



RAMLÖSA PÅ SAMMANTRÄDESBORDET

Nu börjar man i kommun efter kommun ta stora radikala beslut om miljön man förbjuder kolsyrat vatten på sammanträden. Nu har kampen för miljön gått in i sitt slutskede och de stora segrarna skall vinnas. Man förkunnar storslaget genom pressmeddelanden nu har vi förbjudit kolsyrat vatten i vår kommun. Enligt min uppfattning en pyrrusseger präglad av enfald.


För när politikerna ställs inför de svåra besluten alla kommunens fordon skall gå på biodiesel, etanol eller Alkolås i alla fordon som finns i kommunen och utför tjänster åt kommunen då darrar man på manschetten kråmar sig och ler pinsamt.


Jag ställer frågan öppet till er läsare priset på bensin har stigit en krona på ett halvår. Vilken svensk riksdagsman skulle vågat ta det beslutet?! Ingen säger ingen det säger allt om arbetet för att minska koldioxidutsläppen.


Debatten om koldioxid och växthusgaser måste föras med intellektuella förtecken inte enfald och dumhet som riktmärke. Den stora frågan är, den enda på dagordningen, hur fasar vi ut oljan och kolet i vårt energisystem det är där kraften skall läggas. Nu förs koldioxid och växthusgasdebatter om snart allt ting och man tappar fokus på det som det verkligen gäller. Vem är vinnaren självklart olje- och kolindustrin? Deras ambition är ju att minska den recirkulerande koldioxiden så att man får rum med koldioxidutsläpp från fossila bränslen


Det är därför som kor, älgar, hästar, kött med mera är angelägna måltavlor i debatten. Att vi spyr ut miljontals ton fossil koldioxid och kväveföreningar det rycker man på axlarna åt. När mans kall förbjuda en flaska Ramlösa då rycker man ut med pukor, trumpeter och stora batongen.


I Stockholm tar SL-flygbuss nu ett stort steg mot en bättre miljö man kör alla sina bussar på Biodiesel. Det är ett stort och viktigt steg. I reklamen för bussarna säger SL du kan till och med kan dricka vårt rena bränsle. Man sätter fokus på bytet från fossilt till recirkulerade bränsle.


Då protesterar oljeindustrin och statliga myndigheter mot kampanjen den är oetisk inte skall man föranleda människor tro man kan dricka biodiesel. Oljeindustrin skyr inga medel. Vem tror ni initierat debatten att man inte skall använda mat som bilbränsle. Jo indirekt oljeindustrin genom skicklig lobbying.


Vem tror ni ligger bakom att politikerna ägnar sig åt väderkvarnsbeslut som bordsvattnet i sammanträdesrummet självklart oljeindustrin. Men om t.ex Sävsjö och Jönköpings kommuner beslöt att alla deras fordon och entreprenadtjänster skull drivas med recirkulerande biodrivmedel då tar man krafttag för miljön. Men si det vågar man inte. Kommunerna vill inte stöta sig med oljeindustrin genom att ta debatten med allmänheten.


Det skulle inte förundra mig om regeringen kommer med ett beslut om sänkt skatt på bensinen. För stackars Moderaterna måste ju ha några vänner kvar i Sverige. Man har ju snart sagt gjort sig osams med alla av Högern kärntrupper, försvarsvänner, bilister, pensionärer, företagare och värdekonservativa


Det blir ju likadant på det stora miljömötet i Köpenhamn 2009 några resolutioner som låter bra men till inte förpliktande. Det är på det sättet beslutet om att förbjuda Ramlösan i sammanträdesrummet kommit till en pampig resolution som inte förbättrar vår miljö. Men man kan ju inte begära mer vi har ju de politiker vi förtjänar och dessutom har vi ju valt dem. Jag lovar Ramlösan här läskat mången politisk torr strupe då rädslan för att inte bli omvald präglat inlägget.


Brännelund – Eksjö


Eder förtrogne

Lars Håkan Halldin

Oberoende centerpolitisk debattör.

undereken@hotmail.com

Av Lars-Håkan Halldin - 7 maj 2008 20:51

Riksdagsmännen Annie Johansson och Staffan Danielsson om det svenska försvaret

svar på frågor från Lars-Håkan Halldin


Centerpartiet har alltid stått upp för ett starkt svenskt försvar. Dock har försvarskostnadernas andel i procent av BNP sjunkit på några decennier från över 2 procent till dagens ca 1,3 procent, beroende mycket på en stabil situation i vår omvärld.

Det försvarspolitiska beslutet 2004 innebar att många förband avvecklades, och att antalet orter med regementen minskade. Försvaret har genomgått och genomgår en stor omställning från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar som kan sättas in för fredsfrämjande åtgärder där fred och säkerhet hotas.

Omställningen har varit påfrestande, och försvaret har nu ekonomiska problem. Regeringen har begärt in förslag från ÖB på hur kostnaderna kan minskas, och det cirkulerar uppgifter om att ett antal förband är hotade. ÖB ska redovisa sina förslag i mitten av maj och i juni.

Regeringen kommer att lägga sin proposition om försvarets inriktning sent i år, och analyserar då ÖBs förslag, försvarsberedningens rapport med mera.

Vår uppfattning är att saker och ting ska tas i rätt ordning, och vi kommer att noga följa det fortsatta arbetet med försvarets framtida inriktning. Det finns möjligheter till effektiviseringar i försvaret inom t ex materielområdet, och inom myndighetsöverbyggnaden med mera. Skulle nedläggning av ytterligare förband aktualiseras är det mycket viktigt att noga överväga om och hur detta i så fall ska ske.

Vi är fullt medvetna om Eksjös goda kvalifikationer på det militära området och har detta med oss i vårt fortsatta engagemang i dessa frågor.

När vi långsiktigt diskuterar det svenska försvarets utveckling är en viktig parameter hur vår satsning på fred och säkerhet genom försvaret förhåller sig till jämförbara länder i vår omvärld. En faktor värd att notera är att Sverige för några decennier sedan avsatte mer till försvaret i procent av BNP än våra nordiska grannländer, men idag ligger lägst. Vår uppfattning är att Sverige som ett militärt alliansfritt land ska sitt ansvar för fred och säkerhet både här hemma och där freden är hotad.

Annie Johansson (c)
Staffan Danielsson (c)


KOMMENTAR

Jag tror vi ska ha gott hopp om att vi kommer att ha Eksjö garnison kvar.

Jag hoppas att man gör en ordentlig analys och att man då kommer fram till alla de fördelar som finns här!

av erling.kes den 8 maj 2008 kl 09:38
Av Lars-Håkan Halldin - 5 maj 2008 23:27


ÖPPET BREV

Till Riksdagsman Annie Johansson © och Staffan Danielsson ©

Eksjö garnison är en fråga om säkerhetspolitik. Vilken bedömning vi gör om fredens varaktighet i vår lugna del av världen? Frågan är om Östersjöutloppen, vägen över Nordkalotten och ett öppen Östersjön spelar någon roll när vi utformar det svenska försvaret.

Om Baltikums anslutning till NATO har påverkat Ryssland så att de känner sig undanskuffade. Kalingrad och S:t Petersburgsområdet med sina stridspotensialer och den Ryska Högsjöflotten med Östersjön som innanhav är i behov av fri rörlighet in och ut i Östersjön. Dess strategiska områden är en svensk säkerhetspolitisk angelägenhet.

Jag ställer frågan till mina Centervänner Riksdagsmännen Annie Johansson och Staffan Danielsson Klarar Sverige att försvara Östersjöutloppen främst vår egen del Öresundskanalen. Har Sverige kapacitet att hålla vattnen mellan Karlskrona och Bornholm. Har vi kapacitet att undvika att främmande makt besätter Södra Skåne och tar ett brohuvud vid Helsingborg och Karlskrona.

Vilken typ av förband behövs för att ge en ev. fiende ett klart säkerhetspolitiskt besked överväg inte att ta Östersjöutloppen det koster för mycket.

Jag frågar er skulle inte Eksjö Garnison spela en viktig uppgift att värna södra Sverige från att bli ockuperat. Är det inte så att med Regeringens (Moderata) försvarsdoktrin "patron ur" kan södra Sverige bli ett slagfält mellandan de krafter som vill skaffa sig ett brohuvud vid den internationellt skyddade passagen genom Öresund.

Jag frågar er har vi flygstridskapacitet i Nordkalotten när f 21 i Luleå blivit nedlagt. Kan vi samverka med Finland och Norge i en situation då läget är skarpt. Hur kommer det sig att Finlands ÖB inte tycker att Fredriks Reinfeldts försvarsdoktrin är hållbar?

Är Sveriges försvar liktydigt med 11 nya trimmade JAS och två nya U-båtar som Moderaterna tvingat på försvaret trots ÖB inte har pengar till detta.

Är det inte så att det är strid, inom (regeringen) Moderaterna sedan Mikael Odenberg avgick, inför öppen ridå. De sansade Moderaterna liksom jag vill ha ett försvar värt namnet som i ett skärpt läge kan trygga Sverige från invasion. Risken blir ju att vi kanske med nöd och näppe klarar Mälardalsregionen medan resten av Sverige är försvarslöst. Fredrik Reinfeldt försvar är för dyrt och för litet utan säkerhetspolitiskt trovärdighet. Man måste tillföra ekonomiska resurser för att upprätthålla vår trovärdighet.

Mina kära vänner detta vet ni. Med Fredrik Reinfeldt försvarspolitik är södra och norra Sverige lämnat åt sitt öde. Hoppet är att NATO räddar oss kanske. Det är i denna bild av hopplöshet och ekonomiskt vanstyre av försvaret som Eksjö Garnison hotas.

Jag vill inte att Garnisonen skall vara en plats för militär sysselsättningsterapi utan en aktiv del av svensk säkerhetspolitik. Ingenjörsförbandet med Swedec skall vara en spjutspets som inger respekt långt in i säkerhetsanalytikernas tankarsmedjor hos dem som ser att Sveriges försvarspolitik just nu är farlig.

Riksdagsman Annie Johansson och Riksdagsman tillika ledamot i försvarsberedningen Staffan Danielsson ni spelar tärning med Sveriges säkerhet i en framtida konflikt och 2 300 invånares framtid som skattebetalare i Eksjö. Ge besked vill Centern på Riksplanet ha Eksjö Garnisonen kvar. Ett uteblivit svar är ju ett svar också!

Lars Håkan Halldin

Oberoende Centerpolitisk debattör.


KOMMENTAR & INLÄGG

Om det svenska försvaret

svar på frågor från Lars-Håkan Halldin


Centerpartiet har alltid stått upp för ett starkt svenskt försvar. Dock har försvarskostnadernas andel i procent av BNP sjunkit på några decennier från över 2 procent till dagens ca 1,3 procent, beroende mycket på en stabil situation i vår omvärld.

Det försvarspolitiska beslutet 2004 innebar att många förband avvecklades, och att antalet orter med regementen minskade. Försvaret har genomgått och genomgår en stor omställning från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar som kan sättas in för fredsfrämjande åtgärder där fred och säkerhet hotas.

Omställningen har varit påfrestande, och försvaret har nu ekonomiska problem. Regeringen har begärt in förslag från ÖB på hur kostnaderna kan minskas, och det cirkulerar uppgifter om att ett antal förband är hotade. ÖB ska redovisa sina förslag i mitten av maj och i juni.

Regeringen kommer att lägga sin proposition om försvarets inriktning sent i år, och analyserar då ÖBs förslag, försvarsberedningens rapport med mera.

Vår uppfattning är att saker och ting ska tas i rätt ordning, och vi kommer att noga följa det fortsatta arbetet med försvarets framtida inriktning. Det finns möjligheter till effektiviseringar i försvaret inom t ex materielområdet, och inom myndighetsöverbyggnaden med mera. Skulle nedläggning av ytterligare förband aktualiseras är det mycket viktigt att noga överväga om och hur detta i så fall ska ske.

Vi är fullt medvetna om Eksjös goda kvalifikationer på det militära området och har detta med oss i vårt fortsatta engagemang i dessa frågor.

När vi långsiktigt diskuterar det svenska försvarets utveckling är en viktig parameter hur vår satsning på fred och säkerhet genom försvaret förhåller sig till jämförbara länder i vår omvärld. En faktor värd att notera är att Sverige för några decennier sedan avsatte mer till försvaret i procent av BNP än våra nordiska grannländer, men idag ligger lägst. Vår uppfattning är att Sverige som ett militärt alliansfritt land ska sitt ansvar för fred och säkerhet både här hemma och där freden är hotad.

Annie Johansson (c)
Staffan Danielsson (c)

 

Av Lars-Håkan Halldin - 24 april 2008 19:21

Här produceras fred och säkerhet. 



BEVARA EKSJÖ GARNISON


MIN ANALYS

Vårt förhållande till främmande makt är gott brukade Gustaf den VI Adolf säga när han läste regeringsdeklarationen vid riksdagens högtidliga öppnande. Det säger ÖB i sitt senaste betänkande Sveriges förhållande till andra nationer har väl aldrig varit så tryggt som nu. Det är till och med så gott att vi inte behöver något försvar eller mycket lite.


Men trots allt sker det händelser i vår omvärld som påverkar oss och hur vi skall förhålla oss till omvärlden.


I Eksjö vår trygga hembygd gör världen sig påmind. Nordic Battle Group har delar av sin verksamhet här. Vi finns på kartan i den stora världen. Säkerhetspolitiska analytiker vet vad som försiggår och vi är en liten pusselbit i det stora. Nu har världen blivit så trygg att Eksjö Garnison inte längre behövs påstår ÖB ivrigt påhejade av regeringens räknenisse Anders Borg. Tyvärr återigen att de nya Moderaterna inte är torra bakom öronen.

Det som sker i Pakistan och Afghanistan är händelser som vi måste leva med men det stora världssamfundet kan det inte. Pakistans kärnvapen i händerna på Talibanerna är en mardröm som inte får gå i uppfyllelse. Irans utveckling eller inte utveckling av egna kärnvapen och deras uttalande om att Israel skall utplånas från kartan gör att krisnivån triggas uppåt. .


Samtidigt kan vi se att oljepriserna stiger och därmed hela världens energiförsörjning hotas på grund av att oljan håller på att bli för dyr. Miljö och klimatkriserna när framtida kriser och de måste lösas om inte konflikter med oöverskådliga konsekvenser skall uppstå.


När man analyserar den skandinaviska säkerhetspolitiska situationen kan man säga vårt läge är stabilt och inga markanta förändringar har skett utöver ett Baltiskt inträde i NATO. Ryssland är i ett skarpt läge undanträngt i Östersjön. I vårt område finns kanske en av världens mest strategisak områden nämligen Östersjöutloppen. Strategiskt lika viktiga som Hormuzsundet, Suezkanalen eller Svartahavsutloppen. Öresund är en av världens mest trafikerade sjöfartsleder.

När Ryssland nu aviserar att man skall rusta sitt försvar med närmare 2 biljoner kronor kan man tycka att det är från ett försvar i förfall till normalt underhåll av material mm.

Bakom den aviserade rustningen ligger naturligtvis långtgående säkerhetspolitiska överväganden.


Det oklokaste man kan göra är att tro att de Ryska säkerhetspolitiska analytikerna är några dumma prestigefulla herrar och damer som vill glassa med ett starkt försvar. Nej de ryska analytikerna är kanske världens bästa analytiker som gör oftast rätt överväganden även om vi inte instämmer med vad de anser vara rätt.


Ryssland har naturligtvis insett att dess södra flank inte är som förr. Deras militärer är inte roade av instabiliteten i gränsområdena till bl.a Afghanistan, Pakistan, Irak Iran med flera platser utmed landets södra gräns. I analysen ingår naturligtvis ett utvidgat scenario där t.ex kärnvapen är i händerna på en inhuman regering inom Rysslands globala intressesfär.


I den vidgade bilden ingår även rubbade leveranser av energi genom att oljefält och elleveranser kan vara utslagna. En kall vinter är detta ett mardrömsscenario.



MINA SLUTSATSER

I denna långsiktiga krisbild påverkas även Sverige. Nämligen att göra troligt att stabiliteten i det Skandinaviska området upprätthålls och att alla parter är villiga att även med militära medel upprätthålla denna balans. Enkelt utryckt att Östersjön förblir ett fritt hav. Även om Sverige var medlemmar i NATO måste vi kunna markera vår vilja att friheten i Östersjön upprätthålls vid en konflikt.


Tro att den aviserade oljeledningen i Östersjön blir en källa till kris är nog lite långsökt. Ledningen kommer vara stängd i ett krisläge. Möjligen kan den föranleda dispyt och irritation i säkerhetspolitiska debatten. Att ett koppel av Ryska u-båtar skulle ligga parkerade utmed ledningen är nog mer fiction än verklighet.


Signalen till de säkerhetspolitiska analytikerna måste vara att vi är villiga att avsätta ekonomiska resurser till försvaret som motsvarar innehållet i vår försvarsdoktrin alliansfrihet och neutralitet.


Ingen makt i världen begär att Sverige skall kunna föra ett krig ensam mot en potentiell angripare. Men doktrinens mening att ett angrep på oss skulle kosta för mycket måste värnas med politisk vilja och ekonomiska medel. Det finns ju också brohuvuden som vi inte skulle vilja se besatta som t.ex Södra Skåne för att trygga Östersjöutloppen passagen mellan Sverige och Bornholm där Karlskronaområdet blir strategiskt. Infarterna till Stockholm sjö och flygvägen.



Det är när man väger ihop ekonomiska åtaganden med säkerhetspolitisk analys och militära resurser som trovärdighet uppstår och stabiliteten i vårt närområde upprätthålls. Det som nu sker står inte i överensstämmelse med vår försvarsdoktrin. Vi kommer att få skyddsmakter runt om oss som betraktar vårt territorium som deras intressesfär.


Det är mot denna bakgrund som besparingar på försvaret utan att det har en bred förankring i Riksdagen är farliga. Omvärlden vet inte vad vår försvarsdoktrin står för och handlar därefter. Nya principer för materialanskaffning. Tyngdpunkten är mer internationell verksamhet och mindre resurser till ett försvar som kan avvärja invasion och upprätthålla stabilitet. Den som sitter på andra sidan plottingbordet ser att vi skapar tomrum och då fyller han upp det med egna resurser.


De besparingar som ÖB aviserar på försvaret är en ny och farlig signal till omvärlden. Nato och Ryssland ser vad vi gör och framförallt vad vi inte klarar när läget går mot skarpt. I ÖB:s analys saknas beskrivning hur vårt försvar skall se ut nu för att klara det som framtida skarpt läge kräver. Nedläggning av Eksjö Garnison är en del av denna farliga säkerhetspolitik.


Just nu är vår säkerhetspolitik och vårt sätt att förhålla oss till vår gamla doktrin inte trovärdig. En gammal devis gäller ”ett land har sitt eget försvar eller någon annans”. Just nu har vi tagit ett litet steg mot en annans försvar det är inte bra. Politikerna bör ställa sig frågan vart är vi på väg.


Mot bakgrund av det säkerhetspolitska läget skall Eksjös garnison bevaras

Av Lars-Håkan Halldin - 22 april 2008 09:25

Vart är världen på väg

Jag är djup pessimist vad det gäller den politiska kraften att rädda miljön. Kan man tillåta att det fiskas 750 ton Torsk i våra vatten när man vet att Torsken är i princip utrotad. Då är jag rätt övertygad om att man kommer fatta likartade beslut på andra områden som t.ex koldioxid halterna i atmosfären. Även när man kommit till för vår planet en dödlig nivå finns det andra krafter som kommer tillåta tokigheterna fortsätta.

Man har borta i Bali fattat beslut om att man skall träffas och förhandla om ett nytt Kyotoavtal i Köpenhamn 2009. Man har skrivit under ett papper att man är överens om att bekämpa koldioxidutsläppen. Det är allt.

Nästa fråga som infinner sig vilka styrmedel är man villig at ta till för att klara detta. Styrmedlen måste vara lika över hela världen annars flyttar problemen sig till de platser där villkoren är bäst.

Jag vill beskriva för dig som läsare att detta med utsläppsrätter är en rätt verkningslös historia om man inte gör det mycket kraftfullt och riktat.

Till bilden hör att om du jämför de prishöjningar i begränsande syfte som utsläppsrätterna åstadkommer innebär det att det är en rännil i Kattegat.


När oljan går upp från t.ex nittio dollar fatet till ett hundratjugo dollar är det mer verkningsfullt än alla utsläppsrätter i världen. En sådan kraftig riktad prishöjning via miljöpolitiska åtgärder vågar ingen politiker ta. I det perspektivet är utsläppsrätter tyvärr ett skämt.


Är det någon som tror att politiker i EU skulle våga höja bensinpriset från 9 kronor litern till 13 Skr litern. Det är vad marknadskrafterna har åstadkommit under de senaste åren. Det skulle betyda att bensinpriset skulle höjas från nuvarande 13 Skr till 16 Skr litern. Den politikern finns inte. Vill vi begränsa utsläppen från transportsektorn krävs ett literpris på ca 20 Skr litern. Det är en fråga om att stå upp för vad som krävs inte prata. Det finns andra bra bränslen sätt dem i produktion.


En viktig del i denna miljöpolitik är att avsätta stora resurser till järnvägen blir det för dyrt att köra bil då måste det vara billigt att åka tåg. Lyssnar man på finansminister Borg som tycker investeringar i Järnväg är direkt dålig. Så några pengar till järnvägsutbyggnad blir det inte.


På nyhetsplats kan vi läsa att Japan återupptagit fisket av Humbackval i vetenskapligt syfte. Man avser att fånga femtio valar. Alla vet att bestånden av dessa valar är begränsade. Men enskilda länder egoism överskuggar förnuftet. Norge lär inte vara sena att följa efter.

Man motiverar det med kulturella och näringspolitiska skäl. Fiskarna och valfångarna kan inte gå under då får hellre havets mångfald offras.



I vårt närområde har nyligen EU fastställt fiskkvoten till 750 ton torsk med vissa begränsningar om fiske vid lekperioder och dylikt. Samtidigt säger våra vetenskapsmän det finns inga Torskyngel i Kattegatt.


Politikerna vågar inte ens tala ur skägget. Visst är årets kvot en sänkning med närmare åtta procent men vad gör det när det inte finns någon Torsk att fiska. Man måste som lekman fråga sig hur står det igentigen till å förståndets vägnar på dessa som fattar sådana beslut.

Ingen har synat de fiskekvoter som gäller för Sydatlanten och Medelhavet. Samma tokighet där kvoter på fisk som inte finns.

Det skriks i högan sky över t.ex produktion av etanol. Men denna produkt har en stor fördel den kräver odlade ytor. Oljeindustrin avsätter mer kapital att bekämpa alternativa bränslen än vad EU avsätter för bättre miljö.

Gröna odlade ytor som läggs under plogen kultiveras och underhålls binder koldioxid. För varje liter etanol som produceras på denna jord binds mer koldioxid i den recirkulerande processen än vad som släpps ut. Den recirkulerande koldioxiden blir vår smala räddning. I väntan på ett väte och el löser problemet i transportsektorn.

Men du säger mat skall man äta inte elda upp i bilmotorer. Ja du har rätt. Men just nu har politikerna fattat beslut att man skall fiska upp den sista maten ur haven det är ändock värre när vi fortfarande har svält i världen. De gröna ytorna räcker till mat och skapar välstånd bland breda folklager.


Vad är lösningen på problemen ja det är tyvärr en enda sak oljpriset stiger till sådana nivåer att det under inga omständigheter går att använda fossila bränslen i transportsektorn.


Analyserar man siffrorna hur mycket olja man pumpat upp ur moder jord och hur snabbt vi konsumerar olja är den slut mellan 2100 - 2200. Naturligtvis lär det inte gå på det sättet. Priset på olja stiger till nivåer där den inte kan användas som bränsle i transportsektorn. Det är pinsamt att oljepriset på grund av oljebrist blir miljöpolitikens främsta verktyg.


I USA hur motsägelsefullt det än kan låta är de alternativa energiformerna på framväxt. Inte nog med det är där utvecklingen går snabbast. Etanolen växer så det knakar och koldioxidutsläppen minskar om än från en hög nivå. USA:s politiker har insett de är för fega att tillskapa regler med utsläppsrätter utan går andra vägen lagstiftar om hur mycket skit man får släppa ut och det är mycket lite.


Våra politiker slår sig för bröstet och säger nu tar vi i problemen på allvar. Det gör de inte. Deras horisont är att bli omvald då är koldioxiden i luften och Torsken i Kattegatt en marginell bisak.

Detta är 2008 års stora fråga.


Brännelund – Eksjö


Lars Håkan Halldin

undereken@hotmail.com

Av Lars-Håkan Halldin - 15 april 2008 11:57

Politiker som tänker 




LÅT INTE JÖNKÖPINGS LÄN BLI EN DEL AV EN STORREGION.


Ansvarskommittén har kommit med ett revolutionerande förslag bryt upp länsindelning bilda storregioner. Ett önskeprojekt och politisk lekstuga för nya politiker. Nu skall vi få regionparlament med säker etthundrafemtio till tvåhundra ledamöter som på heltid ansvarfullt skall handlägga vår levnad som sjukvård, resor, utbildning och regional administration. Framförallt skall det nya regionparlamentet bli ett eget skattesubjekt som uttaxerar sköna skattekronor av oss medborgare.


Jag brukar hylla principen om ”makten till folket”. Denna gamla socialistiska slagdänga kan idag tillämpas genom decentralisering av beslut till medborgarna inte ta beslutsrätt från medborgarna.


Jag har haft förmånen att på nära håll följa Stockholms länds landsting den första riktiga storregionen och erfarenheten förskräcker. Parlamentets dåliga ekonomi, höga skatter, dålig kollektivtrafik och sjukvården var under all kritik. En regionplanering som byggde på alla parametrar utan den parametern som folk ville ha.


Vi vet ju hur illa trafiken in och ut i Stockholm fungerar. Ekonomer räknar med att köer, flaskhalsar, trafikstopp med mera kostar upp mot tre miljarder kronor i förluster för nationen som helhet.


Götalands region är en pinsam historia ett län och en region där varken politik, organisation eller ekonomi har fungerat särskilt bra. Kollektivtrafiken i väst är inte särskilt vass. Skulle regionparlamentet får ökade befogenheter så kommer man misslyckas på fler politikerområden.


Region Skåne har inte fungerat bra. Regionhuvudstaden Kristianstad en ort utkastad på bystan utan varken folklig eller regional förankring. Skattehöjningar organisatoriska missar och politiska motsättningar har präglat parlamentet. Den allra viktigaste frågan integration med Danmark har helt lyst med sin frånvaro.


I vårt län kan vi ju se hur klåfingriga länspolitiker misslyckats med mycket som färdtjänst för de gamla. Obemannade vårdcentraler, och kollektivtrafik som är sådär. Men landstingets politiker tittar självfallet upp med rosiga kinder nu skall det bli region Småland.


Dessutom pekar vännen Marie Louise Ekholm (M) på att i en storregion skulle sjukhuset i Eksjö bli en stor vårdcentral med utvidgad kompetens.


Marie Louise redan finns en icke officiell utredning på landstingskansliet som pekar på att Eksjö sjukhus redan med vårt landsting skall kunna omvandlas till en större vårdcentral. I analysen menar man att det är bättre och billigare att samordna tunga kompetenser som röntgen, cancervård, hjärtvård, urologi och inläggningar av sjuka till Ryhov.


En utbyggd ambulanstransport med utvidgad vårdkompetens och bekvämlighet skulle kunna sköta transporter till Jönköping. OM tio år finns nog inte sjukhuset i Eksjö. Det vill jag förhindra.


Istället för regionparlament och andra tokigheter skall vi gå andra vägen lägga ut sjukhusen hela eller delar på kommuner, nya vårdgivare, entreprenörer och personaldrivna intraprenader.


Patienten väljer vård på den plats han tycker är bäst. Sjukhusen skall konkurrera om patienterna. Då kommer JLLC Ryhov att få kämpa för sin överlevnad. Troligen ställa av lokaler hyra ut dem för andra ändamål än sjukvård.


Decentralisera färdtjänsten för de gamla och i kommunförbund driva beställningscentral i samverkan med de lokala taxiföretagen. Inför ett färdtjänstkort där priset per taximil är T.ex 175: - De gamla betalar med sitt färdtjänstkort.


Ingen upphandling eller annan administrativ tokighet de gamla vet och taxiföretagen vet. De som anser att priset är rätt kör.


Övrig kollektivtrafik kan organiseras via ett länskort. Taxan per bussmil ligger fast 110: - kr milen för operatör som bedriver linjetrafik. Den som accepterar priset kör busstrafik på linjen. Även kollektivtrafiken kan skötas i kommunförbund.


Länets sjukvård kommer inom en femårsperiod se annorlunda ut med konkurrensutsättning och personalengagemang. Landstingets roll minimeras. För OM Gud är god läggs landstingen ned inom en icke allt för avlägsen framtid. Frågan är om inte sjukvården bäst finansieras genom en statlig sjukförsäkring som garanterade betalning till dem som är godkända sjukvårdsoperatörer. Landsting är en jättelik och dyr sjukförsäkring.


Sverige är ett mycket litet land i utkanten av Europa och ett så litet land skall hålla sig med naturliga beslutsnivåer nämligen stat och kommun. De regionerna kan vi överblicka och demokratisk förankra genom val till riksdag och kommunfullmäktige.


Jag tänker personligen inför valet 2010 uppmana politiker i alla kommuner förenen eder kasta ansvarskommittén förslag i papperskorgen.

KOMMENTERA GÄRNA

(UE), Brännelund Eksjö


Lars Håkan Halldin

undereken@hotmail.com

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards