Inlägg publicerade under kategorin 5. Fristående Decentralist med goda värdering

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juli 2009 12:17

 Kronan är svag och återhämtningen svår



LÄSARNAS KOMMENTARER

Kommentar till KRISEN KAN BLI VÄRRE


Min kommentar

Folket i våra politiska församlingar inser inte att vår konurrenskraft sitter i skattens storlek. De tror att växlar man höjd skatt mot bättre service då löser sig alla problem tyvärr är det inte så. Vi är på ett sluttande plan. En befolkningsminskning som ökar sakta. Nya företag som industrier inte kommer tillstånd. Centraliseringar  i Eksjö eller Vetlanda som nedläggning av skolor. Problem med landsbygdsbiblioteken.


Politiker som blir arga och sårade varje gång de blir ifrågasatta. Politiker som med näbbar och klor klamrar sig fast vid sina taburetter.

Det värsta är rekonstruktionsarbetet för att vända den onda trenden tar flera valperioder och vi som tänker rätt får inte tack för det.

Tänk en tanke den skall inte genomföras men den skall tänkas. Du sänker kommunalskatten med 5:- fundera hur många nya innebyggare kommunen behöver för att kompensera inkomstbortfallet. Det är en nyttig intellektuell övning. I hägnet av detta tankearbete se på vilket sätt kommunens budget förändras.

Vi är inne i en begynnande dödspiral med orättvisa förtecken. Höjd skatt är alltid orättvist. Men vi tror att lösningen är att kasta pengar på problemen  1 milj kronor mer i fullmäktiges protokoll är oftas bara dumhet.

Hälsningar

Lars-Håkam


Hej Lars-Håkan,


"Ett rättvist skattesystem är grunden för att få svenska folket med på krisbekämpningen!!" skriver du.

Vad innebär ett rättvist skattesystem anser du?

Det måste löna sig att både arbeta och studera för att få en bättre inkomst.

Var går den solidariska gräsen som medmänniska att bidra till gemensam trygghet?

Vi måste alla respektera varandras åsikter men egoismen och själviskheten bygger inga goda samhällen.

Hur ser detta ut i Kommuner som Eksjö och Vetlanda.

Skattehöjningar och utarmning av befolkning måste också betalas med försämrad service. Var går gränsen

tycker du för oss som väljer att bo kvar på dessa orter och liknande i Sverige?

Hälsningar

Lars-Olof Reinfeldt

WetlandaListan

av L-O Reinfeldt den 18 juli 2009 kl 09:51


Kommentar till KRISEN KAN BLI VÄRRE
Som vanligt intressant och upplysande information av Håkan. Han får en att tänka efter, vad händer och vill vi att det ska ske. Har den lilla människan möjlighet att påverka och i så fall hur?

av Gretchen Meyer den 18 juli 2009 kl 01:23 

Mitt inlägg i Smålandstidningen den 17 juli 2009 och i Höglandsnytt den 18 juli

 

Brännelund den 8 juli 2009

 

KRISEN KAN BLI VÄRRE


Riksbanken har sänkt sin styrränta med 0,25 % enheter till den historiskt lägsta nivån. Många jublar billigt låna pengar igen. Beslutet av Riksbanksfullmäktige vittnar om att de vet något som inte svenska folket vet. Bekämpningen av den ekonomiska krisen i världen är inte så framgångsrik som många tror.


Sveriges regering brukar framhålla de starka statsfinanserna och hur förträffligt staten sköts. Detta är inte sant. Det finns inga fria ekonomiska zoner eller gratisluncher allt måste betalas.


Att krisen inte slagit hårdare i Sverige beror på en sak kronan har devalverats med närmare 20 %. Det faktumet har gjort att vår ekonomi saktat farten lite mindre än alla andra. Svenska folket har fått se sina löner sänkta med närmare 20 % . Den som tjänar 25 000 kronor i månaden har fått sin köpkraft reducerad med 5000 kr. Läs valutanoteringar eller priset på hotellrum i New York.


Nu håller denna lönesänkning på att sippra ned i inhemsk ekonomi. Räntesänkningen är en del i att dämpa denna lönesänkning. Riksbanken erbjuder bankerna längre bindningstider vilket ger en klar indikation om att det finansiella systemet inte fungerar. Ingen vill inse detta. Utan hjälp från Riksbank och Riksgäld i finanskrisen skulle vi haft en situation där bankerna riskerade ta ner skylten.


Det andra alternativet är att kapitalmarknaden skulle finansiera bankernas refinansiering vilket innebär kraftigt höjda räntor. Basräntan på kapitalmarknaden skulle ligga på 6 % för korta lån och på närmare 10 % för långa lån.


Det är i detta perspektiv vi skall ställa oss frågan vad skulle kommersiella och bostadsfastigheter ha för värde. Troligen handlar det om samma justering av priserna som på den amerikanska marknaden mellan 30 – 50 %. Bara en prisjämförelse om en dansk köper en svensk villa så köper han den i Danska kronor 25 % billigare.


Råvarupriserna tenderar att bli fortsatt låga framförallt olja och el vilket indikerar att farten i den svenska och internationella ekonomin är låg.


Baltikum är fortfarande ett oskrivet blad där kan en devalvering ske. En inre devalvering är under genomförande i området vilket innebär att Bankmarknaden gör stora kreditförluster.. En svensk bankdirektör sa mopsigt vi har råd att förlora 80 miljarder innan problemen i vår bank är akuta.


Sådana bankdirektörer skall gå till arbetsförmedlingen.


Arbetslösheten ökar mindre än förut, skatteintäkterna minskar. Visst problemen ökar i lägre omfattning än förr men ökar likväl. Krisen bottnar kanske 2010.


Jag vill höja ett varningens finger för den kris vi lever i. Problemen kan inte skylas över via inflation eller devalveringar. Bristerna i balansräkningarna måste betalas till sista öret. Det är inga stimulanspaket det är betalning av skulder. Sedan skall ekonomin stimuleras om det finns några pengar.


Biter inte de s.k Amerikanska borgens- och stimulanspakten då fördjupas krisen. Då kan världsekonomin vara inne i fritt fall. Hotet mot ekonomin hur fantastiskt det kan låta är nu det ökade sparandet. Det sägs att i USA var sparandet minus sex procent årligen nu är det plus tio procent. Pengar som tas från handel och konsumtion och förs över till kapitalmarknaden som fungerar dåligt.


Det finns tecken som är hoppfulla i ekonomin men de varbölder som brustit måste läkas och helst av egen kraft. I oktober efter semestrarna vet vi. Biter de ekonomisk politiska åtgärderna då börjar rehabiliteringen.


Detta är utmaningen!

För Sveriges del innebär det att kronan måste öka i värde och komma tillbaka till 125 på TCW indexet - en hästkur. Tro det om du vill men det finns inga gratisluncher. Vänner skattebetalare glöm aldrig en sak det är dina och mina pengar som man slagit runt på i finansindustrin!


Klarar vi inte vägen tillbaka till 125 på TCW indexet då sitter vi fast i devalveringsträsket medan andra staters ekonomier växer....


Ett rättvist skattesystem är grunden för att få svenska folket med på krisbekämpningen!!



Brännelund - Eksjö dag som ovan


Lars- Håkan Halldin

 
Av Lars-Håkan Halldin - 13 juli 2009 11:23



HOTEN MOT LANDSBYGDEN

Hoten mot småfolket, småorter och landsbygd har aldrig varit så stort som nu och det känner våra väljare.


Ingen har tagit debatten med den jordbrukspolitiska skojaren Marit Paulsen. Hon torgförde en jordbrukspolitik som varken har förankring i Sverige, EU eller WTO. Hennes vulgära syn på ekologisk produktion och svenskt jordbruks framtid i EU systemet har skrämt många Politik utan saklig realism.


Hon och andra partier tycker det skall vara andra intressen än bönderna och landsbygdens innebyggare som skördar frukterna av de gröna näringarnas goda framtidsprognos.


Landsbygden är inget museum utan de gröna näringarnas hemmamarknad och många av våra medlemmars livsrum!


Lantbrukarna ser att landsbygdsstöden ökar medan stöden till de gröna näringarna trängs undan.


En levande landsbygd är all åkermark i produktion.

 

 

HOTEN MOT LANDSBYGDEN

·        En njugg syn från kommunerna vid nybyggnation på landsbygden.

·        Man vågar inte bygga nytt. Det får inte lukta ”god” skit på landsbygden

·        VA anläggningar och system blir dyrare och dyrare

·        Elanslutningen är dyr.

·        Telefonbolagen måste övertalas att dra fram trådar till telefonen

·        Vägarna underhålls inte i den utsträckning vi önskar

·        Mobiltelefoner utan täckning

·        Brister i datanäten i landsbygdens utkanter

·        Sophämtning dyr

·        Postgången kass

·        Luktpolitik som skadar lantbruksinvesteringar.

·        Formella hinder för bättre arrondering

·        Stöden till landsbygden och den gemensamma jordbrukspolitiken från Sveriges sida är inte förankrad bland landsbygdens innebyggare och företagare.

·        Bensinmackar läggs ned på löpande band.

·        Kommersiell och offentlig service är i stort nedlagd.


Det är dessa frågor skall jag driva i Riksdagen. Då går våra kärntrupper ut och röstar.


 Jag säger som Carl Berglund en gång sa "Landsbygdens folk måste om någon rättelse skall komma tillstånd taga sina sociala, ekonomiska och politiska intressen i egen hand".

Stöd mig och min ambition bli riksdagsman

Av Lars-Håkan Halldin - 12 juli 2009 10:25

Oscar Fredriksson skrev:

Intressant förslag, i samband med motionsbehandllingen inför årets riksstämma lyfta jag här i Stockholm förslaget att helt slopa arbetsgivaravgifterna för de 5-10 första anställda för att underlätta småfäretagandet och skapa möjligheter till nyanställningar. Vi driver även tydligt frågan om en reformerad arbetsrättslagstiftning som bättre anpassas till de små företagens villkor.


Mvh

Oscar Fredriksson, ordförande Kungsholmscentern och 2:e vice distriktsordförande i Stockholms stad


Min kommentar

Tipsa medlemmar och vänner om min blogg. Skriv gärna mer om vad du tycker till   undereken@hotmail.com   min brevlåda




Politik för småföretagande

Portalparagraf

Småföretagande är grunden för sysselsättning och framåtskridande. Småföretagen är den närsaltslösning som näringslivet växer och utvecklas i.


Företag är som organismer växer upp, åldras vissnar och dör bort. Det är med denna tanke som bakgrund som en intensiv småföretagarpolitik ska utvecklas.


Rekrytering av småförtagande

Rekrytering av småföretagare måste ske i tidiga åldrar. Att rekrytera människor som har den innebyggda förmågan att skapa ett företag och vara affärsman är grunden för att vi får ett framgångsrikt näringsliv med många småföretag.


Småföretagande är en fråga att hitta personer med rätt gener för att bli småföretagare. Detta är en biologisk fråga vissa människor har dessa gener och det är de som kan utveckla Sveriges småföretagande. Att utbilda till småföretagare eller affärsman går inte. Du har egenskapen medfödd. Detta går inte utbilda till.


Gymnasier och högskolor kan utbilda till administratörer av företag men aldrig företagare.


Jag menar att företagarföreningarna i kommunerna måste ansvara för att  rekryteringsprocessen av unga företagre hålls levande.


Varje företagarförening ska ha en matrikel över ungdomar med de rätta generna för att bli företagare. Dugliga ungdomar skall ha praktik och sommaranställningar hos företagare för att utveckla dem som blivande företagare. En praktikprocess där du som företagare ansvarfullt förädlar din praktikant till framgångsrik småföretagare.


Företagarföreningarna bör själva eller i samarbete med skolan starta speciella småförtagarklasser redan i grundskolans mellanstadium. Det är i tioårsåldern som generna för affärer utvecklas starkast.


Företagarföreningen har ett stort ansvar för att processen starta eget leder till framgång. Varje förening måste tillhandhålla handledare, mentorer kring två teman

  • så gjorde vi
  • vad kan vi göra för att du skall lyckas.

Från statsmaktens sida bör nystartade företag ges ett femårigt moratorium från

  • Lagen om anställningsskydd.

Ge en avtrappad befrielse från social och arbetsgivaravgifter under fem år. Befrielsen trappas av med 20 % årligen.


DDnDen lokala kapitalbildningsprocessen är kanske den

viktvigtigaste åtgärderna för att utveckla  bygdens småföretag.

det Det innebär att man i företagarföreningens regi skapar en

en ffinanskommitté där bankernas företrädare ingår.


FörFöretagarna måste våga visa tänderna mot de lokala bankerna. Banker som inte samarbetar skall inte ha småförtagarkunder. Detta skall bankdirektören och den ansvarige handläggaren ha klart för sig i kontakten med småföretagens företrädare. Misstag kostar jättelika belopp i minskad inlåning sedan ännu mer i utlåning.


En sEn stark Riksbank är en grundförutsättning för ett småföretagande som är frihandelsberoende


  •          Slopad förmögenhetskatt.
  •          Lönebildningsprocess som är trovärdig, långsiktig och skapande            av  stigande reallöner Ökade reallöner är småförtagandets livsnerv.
  •          Stabil valuta är grunden för frihandel och småförtagande
  •          Stark konkurrenskraft genom lägre inflation än omvärlden                      och ökad produktivitet.
  •          Kapitalskatten skall ses över och sänkas.
  •          Småföretagre måste få en minskad blankettbörda.
 
Av Lars-Håkan Halldin - 3 juli 2009 10:46



KLIPP UR ATL


Snart lagligt köra traktor på biogas

Den som kört sin traktor på egenproducerad biogas har hittills varit olaglig. Inom kort kan det dock bli lagligt när regeringen nu tar fram en nationell biogasstrategi.

Fakta

Dual fuel-teknik
Om en vanlig dieselmotor ska konverteras till biogasdrift används tekniken "dual fuel". Eftersom dieselmotorn saknar tändstift och
i stället antänder bränslet genom kompression kan inte ren biogas användas i dieselmotorer. I stället sprutas en mindre mängd diesel, motsvarande tomgångskörning, in tillsammans med gasen. Dieseln används som antändare till gasen. Motorn kan också köras enbart på diesel.

En fördel med dual fuel-tekniken är att gasen å ena sidan inte behöver renas på samma sätt som biogas till bilar.

Det innebär att reningsprocessen lättare kan göras hemma på gården. Å andra sidan blir energiinnehållet lägre och traktorn måste tankas oftare.

Energimyndigheten, Jordbruksverket och Naturvårdsverket får i uppdrag att se över vad som kan göras för att främja produktionen och användandet av biogas i Sverige.


- Det handlar framför allt om att undanröja hinder och få fram regelverk så att vi får igång produktion och distribution, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson (C).

Lagligt att konvertera
Myndigheterna har ett år på sig, men det finns inget som hindrar att man genast sätter i gång med förändringar. Något som troligtvis snabbt kommer att ändras är att det blir lagligt att konvertera sin traktor till biogasdrift.


 När det gäller tekniken för konvertering och nya traktorer så finns ju den redan. Så det handlar ju inte om att uppfinna, utan om att ta bort de byråkratiska hindren, säger Eskil Erlandsson.

Bättre förutsättningar
Vidare handlar uppdraget om att se över hur förutsättningarna för att producera gas kan förbättras och att föreslå hur en infrastruktur för gas ska kunna byggas så att gårds­gasen enkelt kan säljas.


- Med detta tar vi ju ytterligare ett steg mot att få fram distributionssystem som ska göra att det blir en kommersiell produkt.
Klimatmålen


Men uppdraget handlar inte bara om jordbrukssektorn utan är en del i att uppnå de klimatmål som finns och att mångfaldigt öka antalet biogasbilar ute på vägarna.


- Tio procent av vår drivmedelsanvändning skulle kunna komma från gasen, säger Eskil Erlandsson.


Det finns sedan tidigare regler för hur bussar, lastbilar och personbilar ska kunna köras på biogas, men för traktorer har det krävts dispens.
Något som ingen någonsin har sökt.


- Sista halvåret har vi fått en del förfrågningar om detta men det är ingen som prövat att söka dispens, säger Ingela Sundin på Transportstyrelsen.
På Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) bekräftar forskaren Ola Pettersson intresset.


- Självklart finns det ett intresse ute på gårdarna att kunna använda den energi man producerar, säger han.


Det finns till och med ett antal traktorer som rullar ute i landet. Både hemmabyggen och mera professionellt konverterade.


- Den stora stötestenen är att det inte är lagligt helt enkelt, säger Ola Pettersson.

Skrymmande trycktankar
Men även om intresset är
stort och det snart kan vara lagligt har biogasen sina begränsningar. Gasen måste förvaras i skrymmande trycktankar.


- Det här passar på inomgårdstraktorer. Det är svårt att bära med sig mera gas än att man kan köra ett par, tre timmar kanske. Så det är inget för fälttraktorn som ska ligga och plöja en hel dag, säger Ola Pettersson.


Hans Dahlgren
040-601 64 86
hans.dahlgren@lrfmedia.lrf.se


Av Lars-Håkan Halldin - 30 juni 2009 12:37

Kommentar till En förkunnande folkkyrka
Hade vi varit Svenska Kyrkan utan inblandning av partierna kunde det vara verklighet redan i dag. Församlingarna är mycket opolitiska när de röstar i kyrkovalet.

Om direkta val till församling ocg samfällighet hade varit verklighet hade en mängd kyrkligt intresserade/aktiva varit beredda att deltaga i iindirekta val till Stift och kyrkomöte. Dessutom hade det blivit mycket lägre kostnad. Kanske till nytta för diakoni och församlingsvård.

av Leif Ekstedt den 28 augusti 2009 kl 16:21

I valet och kvalet?


KLIPP UR SMÅLANDSBYGDENS TIDNING 3 JUL 2009


INFÖR KYRKOVALET

 

En förkunnande folkkyrka

Jag deltog i debatten om partipolitiken i Svenska kyrkan på Centerstämman. Anser att vår roll som politisk kraft i kyrkan är att avskaffa politiken i kyrkan. Det tar tid.


Kyrkans brist är idag att den inte är en förkunnad folkkyrka med ett brett medlemsengagemang.  Jag har sett kyrkoledare och präster som skapat en sådan kyrka. För att nämna någon vill jag framhålla kyrkoherde Lindwall i Vetlanda och Österängskyrkan i Jönköping. Fulla hus år ut och år in. Den kristna ideologins budskap kom till medlemmarna som sprungit ur Mose källa.


Att vara medlem i kyrkan är att låta gudsväsendet förena sig med den egna själen. Man har det så eller inte har det så. Det är den fråga alla kyrkopolitiker skall svara ja på innan de engagerar sig.


På sikt skall den egna församlingen välja sin ledning utan politisk inblandning. Vi politiker skall hämta inspiration ur den kristna ideologin för vår sekulära vardags värv.


Älska din nästa lite mer varje dag aldrig mindre. Det är ideologiskt stort som riktmärke för det sekulära samhällsbygget


Lars Håkan Halldin

undereken@hotmail.com






 
Av Lars-Håkan Halldin - 26 juni 2009 15:30

 Ett brev från en läsare av min blogg


Hej

Lars-Håkan


Jag håller helt med dig. Själv var jag på skolavslutning i Kristvalla kyrka i torsdags, det var så fint och stämmningsfullt. Vi sjöng "den blomstertid du kommer" tillsammans, sedan sjöng barnen sina sånger och stipendier delades. Barnen fick visa ord av präst och lärare att ta med sig på vägen, en del till högstadiet.      


Det är den  skolavslutningen i kyrkan  man minns från bardomens två första skolår. Det tredje året flyttades skolavsutningarna till gymnastiksalen istället. Det är de stämningsfulla  och högtidliga avslutningar i kyrkan man minns, de andra har suddats bort ur minnet, (ändå var man äldre då).


Jag hoppas verkligen att du blir vald som riksdagsman för Jönköpings län så att du får möjligheten att påverka, du har positiva och sunda tankar som jag tror att fler än jag delar med dig.


Att välja ståndpunkt i religon är ett viktigt val för livet och jag anser också att man inte bör göra det vid för unga år. Sverige är ett fritt land och vi tillmötesgår alla religioner, därför ska ingen kunna förbjuda oss att ha våra skolavslutningar i kyrkan. Om vi gör det är det något som är väldigt snett, varför ska svenska tradioner  tagas bort? Vill man inte delta i en avslutning i kyrkan och sjunga "den blomstertid du kommer", tycker jag minoriteten får avstå. Vi som vill ska inte förvägras den rätten, vi är fortfarande i majoritet.


Jag önskar dig lycka till Lars Håkan Hoppas du blir riksdagsman.         

On Sun, 14 Jun 2009 11:23:55 +0200


________________________________________________


Partiledare Maud Olofsson kommenterar mitt inlägg


Hej

Lars Håkan,

Tack för ditt mail.Visst ska man få ha skolavslutningar i kyrkan. Har sänt vidare ditt mail till vår ledamot som ansvarar för de här frågorna.

Vänliga hälsningar

Centerpartiet

"Maud Olofsson" 


Min kommentar

Maud breven från dig gör mig alltid glad


 _______________________________________________


Hej

Lars-Håkan!

Tack för ditt mail!

En viktig utgångspunkt för Centerpartiet är att politiken så lite som möjligt genom social ingenjörskonst ska styra utbildningspolitiken. Statsmakterna ska sätta de nationella ramarna för skolpolitiken - genom tex skollag, timplaner, nationella prov etc - men i övrigt ska vi ge skolorna så mycket frihet som möjligt att själva kunna driva sin verksamhet och undervisning. Alla elever ska ges en möjlighet och rätt till en likvärdig utbildning och nå uppställda kunskapsmål. Men vägarna för att nå målen ska kunna se olika ut. Därför bejakar vi en mångfald av både kommunala och fristående skolor och pedagogiska inriktningar - även konfessionella.  En central utgångspunkt för Centerpartiets skolpolitik är att elevernas bästa sätts i centrum.

Varje barn ska ha möjlighet att gå i en bra skola och ges de bästa förutsättningarna att utvecklas och nå kunskapsmålen. Idag har föräldrarna rätten att välja en utbildning som överensstämmer med deras filosofiska och religiösa övertygelse.  Denna rätt ska dock utövas inom ramen för skolväsendets allmänna värdegrund. Det innebär att inriktningen vid en skola alltid ska vara förenlig med de grundläggande och demokratiska värderingar som utgör skolans värdegrund.

Vi anser därför att de är upp till skolorna själva att bestämma hur - och på vilket sätt - t.ex skolavslutningar ska hanteras. Detta är inte något som statsmakterna ska lägga sig i.

Vänligen,

Centerpartiet

Helena Carlestam


 Min kommentar


Självklart skall statsmakten förhålla sig neutral till religion i skolan. Det är värderingar som varje människa tar ställning till i sitt själsliv.


Nu är 95% av Svenska folket medlemmar i kyrkan. Llikväl som vi kan låna Folkets Hus som samlingslokal kan även skolan låna kyrkan som sin samlingslokal för olika högtidliga samlingar.


Jag delar Mauds syn visst skall vi ha skolavslutning i kyrkan. Det ligger faktiskt i statsmaktens intresse att medverka till detta.


Blir jag Riksdagsman tänker jag motionera om detta. Om Riksdagens ledamöter är njugga till förslaget rör mig inte i rygen men mina väljare älskar mig för jag vågar väcka en fråga som ligger dem varmt om hjärtat.


Mina uppdragsgivare är väljarna inte njugga Riksdagsmän och kvinnor.

 _______________________________________________


Hej

Lars Håkan !

Beträffande skolavslutningen i kyrkan så är det inte förbjudet. Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag, kan skolavslutning ske i kyrkan.enligt skolverket

Hälsningar
Peder André ( c), Vetlanda


Min kommentar:

Peder du har så rätt men det krävs lite entusiasm av oss som tror på Kyrkan som samlingslokal för terminsavslutningar när vi går mot Julen eller möter sommaren. Det skall vara lite högtid över dessa sammankomster. De ingår inte i undervisningen. Men sammankomsterna ingår i det livslånga lärandet. Vi som är medborgare i vårt land tillhör Svenska Kyrkan till 95%


Invandrarna tycker vi är töntiga som inte vågar stå för de värderingar som vår kyrka står för där vi är  medlemmar. Låt barnen sjunga "Den blomstertid nu kommer" och Store Gud" för allt vad tyg och remmar håller. Man far inte illa av sådant.


Till människor som inte tycker som jag brukar jag säga som President Kekkonen ibland får majoriteten bli bättre än kvaliteten.

________________________________________________


Klipp ur

Smålandsbygdens Tidning och Höglandsnytt



MITT INLÄGG OM SKOLAVSLUTNING I KYRKAN



Vi ska ha skolavslutning i kyrkan!

Blir jag vald till riksdagsman tänker jag som en av mina första åtgärder motionera om att regeringen ger till känna att skolavslutning i kyrkan är något som statsmakten ser positivt på och att skolverket utarbetar ett positiva regelverk för detta

Nu inställer sig frågan: skall våra barn få ha skolavslutning i sina fäders kyrka. Vistas i detta helgade rum under några timmar. Kyrkan, musiken och prästens hälsning blir en vacker inramning på skolavslutningen. Man går till sina fäders kyrka när man avslutar saker och ting i livet.


Den fråga vi måste ställa oss - finns det några barn till islamister, judar, buddister eller kristna som far illa av att sjunga de kända sommarpsalmerna och sluta med den kända läsarsången ”O store gud”. Möjligtvis blir inbitna ateister som har barn i skolan sårade. Det kan jag stå ut med.


Vi lever i en sekulär stat där undervisningen skall vara politiskt och religiöst neutral. Verksamheten i staten skall inte ha några bindningar till politiska eller religiösa värderingar. Barnen skall ta religiös ställning av egen kraft och efter ett moget och eget övervägande. Helst efter myndighetsdagen.

                                                  
                                                  
                                                  
                   

Men det finns också en annan värdegrund. Svenska folket är till 95 procent medlemmar i sina fäders kyrka. Vi betalar en dyr medlemsavgift trots att vi brukar kyrkan sällan. Sådant kallas för en kristen värdegrund som vilar på den kristna humanismen som en total majoritet av Svenska folket bejakar. Våra barn skall ha sin skolavslutning i kyrkan där vi är medlemmar i Sveriges största förening.


LARS HÅKAN HALLDIN

Brännelund, Eksjö



Av: Redaktionen

Publicerad: 2009-06-13 11:57:43


Av Lars-Håkan Halldin - 9 juni 2009 08:06



TA DEBATTEN MED TOKHÖGERN

Min uppmaning är att ta debatten med Sverigedemokraterna, låt dem få inflytande i politisk konkurrens så falnar deras politik. Det anser Lars-Håkan Halldin i en artikel med anledning av att högerextrema partier växer i styrka över hela Europa. I Nätttidningen Newsmill


Jag dristar mig att påstå att det är bra att Sverigedemokraterna blir ett stort parti. Det tvingar in dem i det demokratiska maskineriet. Denna process, om vi tror på våra egna värderingar, är renande och välgörande. Vi skall självklart ställa dem till ansvar i det politiska systemet. Alla frågor de inte reserverar sig mot är de delansvariga för alla frågor de inte väcker är icke frågor.

Vi måste lära oss att inse att i det svenska demokratiska och politiska livet finns människor med dåliga åsikter men det finns också sådana som har direkt avskyvärda åsikter. Skall vi eliminera dessa grupper måste vi våga ta debatten med dem. Vi står själva för demokrati och humanism bortom demokratin finns avgrunden. Kunskap är demokratins moder.

Vi är ynkligt fega om vi inte vågar ta diskussionen om invandringen. Själv tillhör jag dem som tror på att man skall ha fria migrationsrörelser globalt. Man kan inte ha global handel, global ekonomi om man inte har global rörlighet för arbetskraft och människor.

window.Fusion.space("Rektangel");

Självklart möter jag dem som pekar på att invandringspolitik inte fungerar då kriminella kommer till Sverige i spåren av asylpolitiken mm. "Svaret är enkelt: även bland smålänningar finns det en och annan skitstövel". Det är ju i sådana lägen man måste våga se motståndaren i ögonen och lyfta fram humanismens principer. Liknelsen om den barmhättige samariten håller än. Resultatet brukar bli att motståndarna till en mänsklig migrationspolitik skäms och går sin väg.

Vi måste också läsa Sverigedemokraternas program och se att det innehåller en hel del rimliga politiska ståndpunkter. Dessa frågor tilltalar vanligt folk. Man ser mellan fingrarna på den invandringsfientliga delen man säger bara "so what". De andra politikerna, mellan skål och vägg, är likadana.

Det är i denna smältdegel som Sverigedemokraterna skär sina lagrar. Titta på de listor över politiker som invalts i landsting- och fullmäktigeförsamlingar. Sjuttio procent av dem kommer inte på mötena. Men lik förbannat skall de sitta i fullmäktige. Fullmäktigeplatsen är en komplettering till min sociala status. Detta är en av demokratins akilleshälar. Vi måste ha politiker som brinner för sina ideal.

Merparten av SDs lokalpolitiker kan inte sitt eget partiprogram. Har aldrig läst FN:s artiklar om mänskliga rättigheter. Hur kan vi i detta hav av brist på kunskap om det som bär upp vårt samhälle begära annat än att en del människor som har fel kunskaper och fel värderingar väljer ett ytterlighetsparti. För den tysta gruppen i fullmäktige de kommer fortsätta vara tysta i debatten med Sverigedemokraterna. Tyvärr är det så den som tiger samtycker.

Till Sverigedemokraterna hör en högljudd svans som kallar sig nynazister. Den skränande hopen av galningar som är utomordentligt klent inredda i hjärnan dem kan vi högtidligt nonchalera. Det är beklagligt att vänstersympatisörer gör dem salongsfähiga genom att bruka våld. Men det är ju samma skrot och korn på båda sidor. Högljudda skräniga och klent begåvande.

Den stora faran som lurar i det svenska folkdjupet är den intellektuella avgrundshögern. De som är välutbildade och lismande typer. När de på fullt allvar menar judar, romer och handikappade är ett problem i samhället då vädrar man åsikter som tillhör avgrunden. I Sverige finns en illa dold antisemitism parad och EU-motstånd som fiskar i samma vatten som Sverigedmokraterna. När dessa grupper börjar gå samman med Sverigedemokraterna leder det till något som är både otäckt och farligt.

Dessa grupper kommer naturligtvis att fiska i vatten av tilltagande polariseringen mellan islam, kristendom och humanism. I denna debatt måste vi återvinna demokratin igen och igen. Politiska, kulturella och religösa strömmar som hyllar inhumansim och inte tror på demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på de skall veta att demokratin och humanismens principer ruckar vi inte på.

Våra politiska partier måste gå ut i debatten och visa att antidemokratiska strömmar och inhumansim är konkurrensutsatt av demokrati och mänskliga rättigheter. Vi måste ta debatten med Sverigedemokraterna, vi måste också ta debatten med islamistiska grupper och andra grupper som förordar våld och har en mörk kvinnosyn osv.

Våra kyrkor måste frimodigt konkurrensutsätta andra religioner, som buddism, islam, hinduism med flera religioner. Kyrkorna är en viktig del av demokratin. De skall predika människor i fria val och av övertygelse väljer sin Gud. Vi kan inte låta mystiska krafter som Sverigedemokraterna få ett oproportionerligt stort inflytande över den moderna och upplysta religionen därför att kyrkorna är fega och rädda för sina egna värderingar.

Min uppmaning är att alla måste ta debatten med Sverigedemokraterna. Låt dem få inflytande i politisk konkurrens då falnar deras politik. Skit är skit om än i gyllene förpackning.

Lars-Håkan Halldin (4 artiklar)



Av Lars-Håkan Halldin - 5 juni 2009 12:12

 Ett välskött svenskt jordbruk är en fröjd för ögat




DEN GODA JORDENS POLITIK

 

Ingress

De goda delarna i EU:s jordbrukspolitik  hotas av klåfingriga och okunniga politiker som varken kan jordbrukspolitik eller ser till matens bästa. Jag skulle vilja införa är ett småbrukarstöd dit huvuddelen av landsbygdstödet kanaliseras. Högt och rejält upp till låt oss säga 10 ha. Om småbruken blir fler är bara bra. Det är där som ekologisk- GMO-fritt och nära produktion skall bedrivas. Till och med ett stöd till små gårdsbutiker.  Detta skriver Lars-Håkan Halldin i Brännelund som aspirerar på att bli seniorriksdagsman ©

– -----------------------------------------------------------


Det påstås att Ronald Reagan en gång i sin kvällsbön till vår herre frågade när upphör EU:s jordbrukspolitik. Vår herre svarade Ronald för en gångs skull och sa med mäktig stämma: Ronald den kommer finnas kvar din tid ut men också min tid ut. Det säger en del om vad Marit Paulsen med flera populistiska debattörer gett sig i slag med att avskaffa,


Låt mig slå fast att jordbrukspolitiken, kol och stål samt Strasbourg hörnstenar i Romfördraget dem rubbar man inte då faller EU. Moderna fördrag som Lissabon med flera är mer krusningar på ytan. Men grunden som EU står på vill inte stiftarna rasera.

                

Jordbrukspolitiken kom till i en tid då Europa behövde mat och böndernas skulle stimuleras att producera mat till det svältande Europa. Gränsskydden upprättades inte för att stänga ute produktion utan för att stänga inne produktion. Stimulanserna var till för att konsumenterna skulle få billig mat.


Den som läser Romfördraget och dess bilagor, jag erkänner dötrist läsning men någon gång skall man ju gjort det, finner att stiftarna var i synnerhet mycket nöjda med att det rådde frihandel på mat inom hela den dåvarande unionen. Över 100 miljoner människor kunde fritt handla mat utan restriktioner och korruption. Det största frihandelsområdet jämte USA. Matpriserna jämnades ut och sjönk som en sten.


Det som sedan hänt är ju att nu handlar 500 miljoner människor mat med frihandel. Bönderna inom regionen producerar med frihandel som riktmärke. Detta får inte glömmas.


Vidare måste sanningen redovisas att spannmål, (ris) och griskött är frihandelsvaror över hela världen. Priset på dessa varor sätts inte i EU utan till större delar av CBOT Chicagobörsen. Den matkris som rådde för några år sedan och som skylldes på att man konverterade spannmål och majs till etanol är helt felaktigt slutsats. Det handlade om att spannmålsproduktionen kom i balans vilket innebär att det fria priset sätter nivån för produktionen.


Den dåliga tajmingen i detta sammanhang var att riset gick samma väg mot produktionsbalans. Resultatet blev ju mycket glädjande nu kunde fattiga bönder i Afrika odla vete och ris med lönsamhet. Kom ihåg att en afrikansk bonde kanske har en årsinkomst på tusen dollar nu med de fria priserna på vete fick han en årslön på tiotusen dollar. Jag lovar han grät inte.

 

Men politikerna i Europa grät och var ledsna. Man tillgrep samma gamla koncept att med politiska medel stänga inne produktion i Europa  överskott uppstod. Denna metod kopierades i Argentina och Ryssland med flera länder. Upploppen berodde i de flesta fall på exportförbud än svält. Resultatet blev att svält uppstod när bönderna inte fick det världsmarknaden betalde då levererade man inte.


Parallellt med krisen förändrades stödet till ko-produktion kvoterna i stort blev värdelösa och kontantstöd till mjölkproduktionen inrättades. När denna process pågick förändrades världsmarknaden till det sämre och världsmarknadspriset på torrmjölk föll. Resultatet lät inte vänta på sig produktionen sjönk eller hamnade i intervensionslager.


Jordbruksstödet har gjorts produktionsneutralt ett s.k gårdsstöd på mellan 1500 – 2000 kr per att ha som trappas ned varje år och som inom en tioårsperiod har avskaffats genom nedtrappning. Nedtrappningen flyttas över på ett landsbygdstöd vilket alla svenska politiker svurit trohet.


Jag frågar mig vad är det i den orättvisa jordbrukspolitiken som egentligen skall avskaffas. Interventionsbestämmelserna som inte används. Spannmålen faller inte till 85 ör kilot vilket är den ca nivå då gränsskydd mm inträder.


Skulle vara intressant se om Marit Paulsen vågar sig på vinstödet, stödet till olivlundar mm central stöd i Sydeuropa. Självklart inte utan lismande ger hon väl mer stöd till s.k fattiga regioner.


Käre läsare den viktigaste frågan på landsbygden är  all åkermark i produktion.

Den bästa landsbygdsutvecklingen är bättre arrondering. Lägg samman åkrar till större fält. Kör bort stenmurar och annat skräp gör vägbeläggning av dem.


Jag skulle vilja införa är ett småbrukarstöd dit huvuddelen av landsbygdstödet kanaliseras. Högt och rejält upp till låt oss säga 10 ha. Om småbruken blir fler är bara bra. Det är där som ekologisk- GMO-fritt och nära produktion skall bedrivas. Till och med ett stöd till små gårdsbutiker. !



Den gode Centerpartisten i Brännelund.


Lars Håkan Halldin

Maktentillfolket.bloggagratis.se



 

 



 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards