Alla inlägg den 18 oktober 2009

Av Lars-Håkan Halldin - 18 oktober 2009 11:24



Klipp ur Smålandsbygden den 2009 10 16, ( C )


LARS-HÅKAN SLÅSS FÖR LANDSBYGDEN!!!


Namn: Lars-Håkan Halldin
Född:
1949-08-09, i Eksjö
Bor: Brännelund, mellan Eksjö och Vetlanda
Familj:
Särbo och två vuxna pojkar, 20 och 23 år.
Senaste boken:  THX Doktorn Elis Sandberg doktorn som aldrig gav upp av Göran Engströn 2:a läsningen.
Senaste filmen: Så som i himmelen och många Engelska deckare i Tv.
Favoritmusik: Mozart, Abba och 60-talsmusik
Favoritmat: Sukiyaki (en japansk kött- och grönsaksrätt där hela rätten tillreds i en gryta) som jag äter tillsammans med goda vänner.


Person du beundrar?
– Min far och Dag Hammarskjöld


Om du vann en stor summa pengar. Vad skulle du göra då?
– Jag skulle köpa aktiefonder och förvalta dem väl och samtidigt visa de fjuniga finansvalparna att det går att få pengarna att växa utan att ta stora risker.


JA eller NEJ?
Har du någon livsfilosofi?
Försök älska din nästa lite mer varje dag. Aldrig mindre.
Utövar du någon sport?
Ja, simning, där jag tidigare varit aktiv inom sporten.
Röstade du i kyrkovalet?
Ja
Handlar du rättvisemärkt?
Nej, men köper alltid råvaror och förädlar dem själv i mitt kök.
Kör du en miljöbil?
Nej, men min bil kan köras på etanol 



Lars-Håkan vill ge makten till folket


Lars-Håkan Halldin har ett långt förflutet inom centerrörelsen. Han startade som riksombudsman i Centerns ungdomsförbund (CUF) på 1970-talet, då förbundet hade 58.000 medlemmar. Därefter följde arbetet som organisations-sekreterare i partiets riksorganisation och jobbet som lantbruks-ansvarig på Sparbanken. Som ledamot i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i Danderyds kommun har han vandrat i makten korridorer under mer än 30 år. Tanken var att Lars-Håkan, som i dag är pensionär, bara skulle syssla med politiken via sin blogg och diverse föreläsningar. Men nu har han bestämt sig för att kandidera i riksdagsvalet 2010. Anledningen är regeringens, som han anser det, orättvisa jobbskatteavdrag och den försämrade utvecklingen på landsbygden. 


Hur ser din livssituation ut i dag?
– I dag är jag pensionär. Egentligen var det inte min tanke att göra någonting annat, utan tillbringa min tid i ett varmt land där jag kan spotta kärnor i havet. Jag har gjort min politiska gärning i Danderyds kommun under 30 år. En kommun och boplats som jag älskade högt och rent. Jag har varit kommunpolitiker och inte brytt mig så mycket om rikspolitiken förrän denna fråga om jobbskatteavdraget kom upp.
 
Du anser detta vara orättvist?
– Orättvisan i detta gjorde mig så "förbannad" att jag tog upp frågan via en motion som jag skrev till centerstämman, tidigare i år. Varför ska pensionärerer, arbetslösa och sjuka betala mer i skatt än vanliga inkomsttagare?
– Jobbavdraget är under all kritik och ger inga nya jobb. Min särbo till exempel, hon tjänade 18.000 kr/månaden och blev arbetslös, där hon istället fick a-kassa på 15.000.  Skatten på denna summa var högre än på lönen.

Detta blev inledningen till din kandidatur i riksdagsvalet 2010?
– Ja. Först ångrade jag mig, men det är för sent att ändra på detta nu. Jag är 60 år och det är dags att omvärdera det här med ålder. Vi som uppnått denna ålder är mer krya och friska än på länge och det är dags att vi börjar engagera oss igen.
– När regeringen nu genomförde det fjärde steget i sitt jobbskatteavdrag var måttet rågat. Om Anders Borg gör så här ska han få "fan"  av mig.

Vad händer just nu?
– Jag arbetar med att grundlägga en klar ideologisk profil, där jag tycker att man borde grundlagsskydda skatteskalan. Detta är en religiös fråga för mig. Så här gör man bara inte. Rättvisan är det sammanhållande kittet i samhället och som skapar det goda samhället. Man skall inte snylta i farfars syltburk och stjäla det som tidigare generationer tjänat ihop.
– Socialdemokraterna har rätt, när de säger att regeringen inte borde låna pengar för att sänka skatten. Det är den döende kvinnan i sjuksängen som de tar pengar ifrån. Detta för att kunna sänka skatten för dem som redan tjänar tillräckligt med pengar.

Det är inte bara jobbskatteavdraget som gör dig upprörd. Du har tagit Preems val att lägga ner sin bensinstation i Ekenässjö om utgångspunkt för din kampanj inför riksdagsvalet 2010? 
– Detta är en av mina valfrågor, där vi måste bilda opinion för landsbygden och mot centralbyråkraterna. Centerpartiet måste bli en spjutspetsrörelse för landsbygden och föra dess talan. Byråkraterna skall känna att centerns medlemmar driver man inte med. När jag förhandlade för Macken med Preem ledning i Stockholm så trodde de att det var tre "bonnläppar" de hade att göra med....ack vad de bedrog sig. Mötet med oss glömmer de inte i brådrasket. Herr halldin kan vara påtagligt myndig när han sätter den sidan till.
– Servicen på landsbygden läggs ner när posten, macken och lanthandeln försvinner.
Folk sprids åt alla håll och kanter och de berörda orterna risker att bli en övernattningsorter utan någon social gemenskap. Ska vi få folk att bo och verka på landsbygden mmåste det finna nära service.  Läs mer i Smålandsbygden den 16 oktober 2009, bli prenumerant tidning med grön och folklig profil....................

Av Lars-Håkan Halldin - 18 oktober 2009 10:48



Min Kommentar

För lite centerpolitik med rättvisan som ledstjärna för mycket moderatpolitik. Framgångsreceptet är enkelt genomför centerpolitik låt det bli regeringens ledstjärna. Hur man gör gissa jag vet mindre jobbavdrag mer rättvisa, bättre jobbpolitik, mer decentralisering min politik makten till folket. I det perspektivet framstår Mona sahlin som betongmormor.....


Lars-Håkan


Klipp ur Svenska Dagbladet den 2009 09 18, (ob Mod)

Stärkt ledning för de rödgröna

Källa  Svenska dagbladet.  Publicerad: 18 oktober 2009, 05.00

Den rödgröna oppositionen har skaffat sig en statistiskt säker ledning över alliansen i SvD/ Sifos väljarbarometer för oktober. Elva månader före valet når också Sverigedemokraterna sin högsta notering någonsin med 4,7 procents stöd bland väljarna, men ökningen ligger inom felmarginalen.

 

Jämfört med mätningen i september har inget parti rört på sig så mycket att man kan kalla det en signifikant förändring. Däremot har alltså Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tillsammans ökat till 49,2 procent mot den borgerliga alliansen som backat till 44,4 procent.

För en månad sedan hade de rödgröna ett försprång på 3,4 procentenheter, men gapet har nu ökat till 4,8 procentenheter. Det innebär i sin tur att det finns en statistiskt säker skillnad mellan blocken där oppositionen just nu har 280000 fler väljare bakom sig än regeringspartierna.

Kristdemokraterna är åter över riksdagsspärren på 4 procent. Detsamma gäller Sverigedemokraterna som ökar från 3,9 till 4,7 procent. Ökningen ligger inom felmarginalen, men själva siffran är den högsta någonsin för SD.

Det är ett parti som idag avslutar sina landsdagar i skånska Ljungbyhed och som nu återigen hamnar över spärren. Det senaste året har SD allt som oftast haft så höga siffror att de skulle ta sig in i riksdagen.

–Ja, de ligger där någonstans runt 4 procent. Förklaringen är säkert att de har fått en hel del uppmärksamhet på senare tid både när det gäller frågor om samarbeten med de etablerade partierna och nu inför de pågående landsdagarna. Det är ett parti som gynnas av att få stå i fokus och att få komma till tals, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsmätningarna på Sifo.

Ökningen för Sverigedemokraterna kommer främst från soffan eller väljare som tidigare inte röstat. Men det finns även väljare som går direkt från Moderaterna och Socialdemokraterna till SD. Att de skulle ha någon speciell kontaktyta med Kristdemokraterna kan man däremot inte se i mätningen.

Historiskt har de flesta av SD-sympatisörerna varit män och dessutom unga män. Men det håller nu på att ändras. Numera är det nästan lika många kvinnliga som manliga väljare och även om ungdomsprofilen fortfarande är stark har pensionärsgruppen börjat växa.

–Det har helt klart blivit fler äldre sympatisörer och vi kan också se att det numera inte bara är Skåne som är ett starkt fäste utan även Västra Götaland. Däremot har de svårt i Stockholm, säger Toivo Sjörén.

Om oktobermätningen blir valresultat om knappt ett år skulle SD nästan bli vågmästare. Tillsammans med de borgerliga rösterna skulle man komma upp i 49,1 procent. Men det räcker inte eftersom de tre rödgröna partierna har 49,2 procent.

Bland övriga partier kan noteras att Socialdemokraterna har en positiv trend sedan i somras medan Miljöpartiet har backat under samma period. Vänsterpartiet ligger däremot helt stilla i opinionen.

På den borgerliga kanten kan Moderaterna trösta sig med en uppåtgående kurva även om det inte är någon säker uppgång. För de mindre allianspartierna är det dystrare.

Folkpartiet är störst med drygt 6 procent medan både Centern och Kristdemokraterna ligger farligt nära spärren på 4 procent.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards