Inlägg publicerade under kategorin 9 Debatt på min blogg

Av Lars-Håkan Halldin - 5 oktober 2008 12:54


Brännelund den 6 oktober 2008

MITT GENMÄLE TILL CENTERNS LANDSTINGSGRUPP





Till
Centerns Landstingsgrupp
Att Helena Ståhlhammar
 
 
 
Tack för ert svar jag har noggrant läst det och blir mycket bekymrad över det beslut som landstingsgruppen tagit och på vilken relevans beslutet vilar. Det är inte bra när politiker inte ser orsak och verkan i systemen.
 
1. Finanskrisen
Ni handlar upp kulturhuset under brinnande finanskris vilket är djupt olyckligt. Priserna på byggnatation kommer falla under de tre kommande åren. Man bedömer att priserna på offerter från byggindustrin går ned med trettio procent. Redan denna dag 08 10 04 så ser man hur fastighetsbolagens kurser stupar nedåt och hyror på kommersiella fastigheter faller.
 
Hade offerten skrivits i kommande års priser hade det offererade priset blivit 225 miljoner.
 
Nu sitter ni med en beslutad offert om ca 350 miljoner som med ventiler (kostnadsreservationer och inflation från byggherren) kommer att sluta på strax under 500 miljoner kronor. Det är djupt olyckligt. Hade jag suttit i landstinget revision skulle jag stoppat beslutet det vilar inte på solid ekonomisk grund under rådande omständigheter.
 
Beslutet borde inhiberas och en ny upphandling ske när finanskrisen ebbar ut. Jag tänker göra revisionen uppmärksam på det förhållande som råder och be dem ingripa.
 

2. Jönköpings Geografiska och strukturella läge

Jönköping är en stad som ligger vid sidan om allfartsvägen. Har ett besvärligt läge mellan Taberg och Vätterns strand. Under Jönköping finns en av Sveriges absolut största järnmalmreserver varför vi måste i ett längre tidsperspektiv förbered oss på att bryta denna malm. Malmkroppen sträcker sig från Taberg och ett stycke norr ut i Vättern.  Kanske i en framtid flytta stadens centrala delar.


Götalandsbanan som diskuteras har nu fått en alternativ sträckning nämligen Linköping Kisa ned mellan Mariannelund och Vimmerby vidare mot Växjö. Och vidare söderut mot Europa. Denna sträckning är klart tilltalande då den skulle bidraga till regional balans i Sydöstra Sverige. Städer som Oskarshamn, Västervik Eksjö, Mönsterås och Kalmar skulle gynnas av detta. Även vägbygget Eurolink Göteborg – Oskarshamn skulle få sig en puff framåt av detta.


Från kommunerna Eksjö och Vetlanda finns naturligtvis ett stort intresse av att denna bana byggs. Det verkar som prospekteringen av malm i Vetlandaområdet fortsätter. Skulle man börja bryta malm är det frågan om flera tåg om dag med malm som skall ut från området och förädlas i smältverken.

 

Jönköping har dessutom ett inklämt läge på Vätterns strand som inte ger garantier för att framtida kommunikationer kan dras på gammal spårsträckning. Flygplatsens vara eller icke vara skall vägas in i bilden. 


Mot denna framtida osäkerhet borde ytterligare analyser gjorts innan man tog beslut om ett Smot-hus just i Jönköping.


 2. Bör vi bygga ett kulturhus eller ej
Som centerpartist anser jag att ett kulturhus i Jönköping inte står i överensstämmelse med vår kulturpolitiska syn och program.

Den kultur som produceras i huset är inte breddkultur utan kulturverksamhet för Jönköpings kommun med dess speciella karaktär av offentlig förvaltning, industri och mässtad. Kännestubba bygdegård, sångkören i Ingarps Missionskyrka, lokalrevyn i Eksjö får mycket lite eller inget stöd alls av denna satsning. Medan finkulturen i Jönköping ges permanent konstgjord andning.
 
Ni är inte klarsynta men bygget är ett skrytbygge som byggs för att hjälpa Jönköping en stad som långsiktigt inte mår bra. Ligger i kanten av länet. Nästa stora nota som Jönköpings kommun vill att länets kommuner och landsting skall finansiera är fortsatt drift av Axamo flygplats. Allt för att Jönköping skall ha en "gateport" mot världen att glänsa med.
 
Jag har ringt runt till människor i Näshult, Ingarp, Ingatorp Mariannelund, Sävsjö och frågat vill ni ha ett kulturhus i Jönköping svaret är nej vad skall vi med det till. Vill vi ha kultur åker vi med Ramkvillabuss till Köpenhamn, Stockholm och Malmö. Notabelt är att motståndet är vad jag kan förstå starkast i Sävsjö.
 
3.  Bokföringen
Man mörkar bokföringen som en gammal hästhandlare. Men hela bokföringen av kulturhuset är en skrämmande historia som stämmer till eftertanke. Offentlig ekonomi har inte samma organisation som aktiebolag och enskilda firmor. Företagen debiterar marknaden via fakturering. Landstingens fakturering är utdebitering av skatt och det är en viss skillnad. Företagens fakturering bildar underlag för skatt. Skattdebitering är inget underlag för skatt.
 
Självklart kommer själva kostnaden för huset bokföras som en utgiftspost i Landstinget. Konstruktionen kan bli ett gemensamt fastighetsbolag med Jönköpings kommun. Aktierna i det bolaget kommer bokföras som en tillgång på Landstingets balansräkning trots att Landstingets likviditet belastats med i varje fall 400 milj. kronor plus kapital för att klara Fastighetsbolagets soliditet.


Eller låter man landstingets fastighetsbolag bygga huset och dränker kostnaderna i de tillgångar som landstingets sjukhus utgöres av.  Internhyran för alla hyresgäster höjs med 30 miljoner kronor om året. Det innebär att indirekt får hyresgästerna i landstingets sjukhus betala notan och därmed vården


Man kan konstatera är att bokföringen tekniskt går till på följande sätt Landstingets checkräkning 500 milj. kredit som kapitaltillskott i landstingets fastighetsbolag. Debet fastighetsbolagets checkräkning sedan denna kredit till byggherren kostnaden bokföres i fastighetsbolaget debet som tillgång. Kapitaltillskottet till fastighetsbolaget bokas som en ökning av de aktier landstinget äger. Hur denna ekonomiska transaktion bokföres är egentligen inte intressant utan det viktiga är att Konserthusets kostnad drabbar internhyran för landstingets sjukhus.

 

Den fråga som jag alltid ställt som sittande i en kommuns ledning är vad skulle upplåningskostnaden för 500 miljoner varit. Med dagens ränta ca 7 % är det 35 miljoner årligen. Eller om man har pengarna som likviditet och placerar dem på säker finansiell marknad (Riksgälden) är räntan 4,5 % ca 25 miljoner. Kostnaden för kapitalet är närmare trettio miljoner årligen som man mörkar. Hyra blir subventionerad. Verksamheten bedrivs ju med offentliga medel vilket gör att på en tioårsperiod är kostnaden som vi skattebetalare får betala närmare en 900 miljoner kronor.
 

Smot-husets kostnader under en tioårsperiod vid 6 %

Alternativränta med ränta på ränta varje år.


År kapitalkostnad                             drift      Ack kostnad

1                       500                              20       520

2                       530                              21,2    552

3                       562                              22,5    574

4                       596                              23,8     619

6                       632                              25        657

7                       670                              26,5     696

8                       710                         
     28,1     738

9                       753                              29,8     783

10                     798                              31,6     830

 
Den fråga som inställer sig under och efter finanskrisen vilket värde skall huset bokföras. Skal man ta upp fullt marknadsvärde? 75 % av marknadsvärdet 375 miljoner eller skriva ned till ett riktigt värde 75 % av 225 miljoner då behövs en nedskrivning på ytterligare 250 miljoner hur har Landstinget tänkt finansiera det?? Bara frågas. Det blir dyrt
 
  4. Inkräktar det på vården
 
Min grundsyn om landstinget är landstinget skall ägna sig åt sina kärnuppgifter sjukvård varken mer eller mindre. Om man vill bedriva kultur, länstrafik mm bedriver man det i kommunförbund. Inte hade Eksjö kommun sänt 24 miljoner till ett kulturhus i Jönköping. Eksjö är en stad av gott omdöme.

 Tabell kostnaden per kommun om huset byggts i kommunförbund.
Kommun Befolkning Kostnad per kommun


Aneby                   6 491                   8, 9 milj


Eksjö                  16 405                    24 milj       

 

Gislaved             29 402                    43,5   milj


Gnosjö                  9 653                     15     milj.


Habo                  10 431                      16     milj


Jönköping        123 885                    185     milj


Mullsjö               7 039                       10,5   milj


Nässjö              29 451                        43,5   milj


Sävsjö              10 922                        16      milj                             


Tranås              17 968                        27      milj


Vaggeryd         12 954                        19,5   milj


Vetlanda          26 354                         39     milj


Värnamo          32 896                         50     milj


Jönköping s län 333 851                  500    milj


Av denna tabell framgår hur man flyttat pengar från respektive kommun/ medborgare genom ett för högt skatteuttag till landstingets kassa som sedan används för byggande av ett SMOT-hus.


Den första slutsatsen vi kan dra är att i kommunförbund om lagen tillåtit hade det aldrig byggts något Smot-hus i Jönköping. Det är den slutsats som Landstingsgruppen borde dragit också.


Den andra slutsatsen är att om de tio miljoner som skattebetalarna i Sävsjö bidragit med hade gjort mer nytta om kommunens skattebetalare, sparat, investerat och handlat upp dem i Sävsjö.


Den tredje slutsatsen är att Höglandskommunerna bidragit med mer än hundra miljoner. Skulle inte dessa pengar gjort mer nytta i vården som investeringar i Höglandskliniken (Förutvarande Ulf Sparre Hägerkluftska lasarettet.)


Den fjärde slutsatsen när man slår ut kostnaden kommunvis och relaterar beloppen till kommunernas budgetar inser man vilken felaktig investering Smot-huset är.

Huset inklusive kapitala räntor och drift mm är ca 850 miljoner under en tioårsperiod. Jag hävdar att det skulle använts till vården i länet.  

 

Den femte slutsatsen Ni kan aldrig springa runt att alternativ användningen av pengarna är 500 miljoner mer i landstingets kassa, 25 miljoner mer om året i ränteintäkter och i varje fall 25 miljoner årligen sparad  i drift. Dessutom blir det nu utarmad kultur i den lokala kulturverksamheten i våra bygdegårdar, studieförbund och kyrkor som får stryka på foten för ni skall sitta och leka med våra skattepengar och göda överklassen i Jönköping.
 

Den sjätte slutsatsen ANSER INTE LANDSTINGSGRUPPEN ATT VÅRDEN BEHÖVER DESSA PENGAR OCH LANDSTINGET KAN FINANSIERA Smot-huset utan upplåning då är landstingsskatten för hög. Pengarna skall inte arbeta i landstingets regi utan hos medborgarnas så lokalt som möjligt i hans plånbok. Det är decentralism vilket är Centerns politik.
 
5. Framtiden
Innebär finanskrisen att det blir problem med kulturhuset, skattehöjningar mm måste detta få konsekvenser. På Höstens distriktsstämma tänker jag väcka frågan . Vid kommunkretsarna och nomineringsstämmor till landstinget skall jag försöka påtala förhållandena. Man bör diskutera om vi inte bör ha landstingsmän och kvinnor som prioriterar vården och frågan om kvinnofrid – kvinnohus i våra kommuner. Det är en vårdfråga för utsatta och misshandlade kvinnor. Detta anser jag vara en kompetens inom landstingets. I den interna nomineringsprocessen bör slöseriet med landtingets pengar belysas. Jag tror faktiskt att ni bör lära av gamle vännen Olle Johnsson i Hok det är lätt att spendera andras pengar med goda motiv.
 
6. Min slutkläm
 
Om politiker gör som ni slarvar med skattebetalarnas pengar kommer vi ha kommunala skatter till kommun och landsting som överstiger 50 % vilket inte är möjligt. Siktet skall vara att sänka skatten på sikt.


Jag med mina 25 års erfarenhet att sitta i ledningen av en kommun tycker ni är blåögda och slarviga. Det är bättre att säga som det är. Jag kan med ålderns rätt ta er i örat och staturea exempel för de unga genrationer hur man inte gör som politiker med offentliga medel.
 
7 min not

Jag kommer gärna till Landstingsgruppen och utvecklar mina slutsatser. Om ni anser att en medlem i örtagården kan tillmätas någon betydelse. Medlemmarnas värde håller på att devalveras men vi äger ännu partiet. Ni kan även be Ingvar Jahrfjord redogöra för de kommunalekonomiska konsekvenserna. Det denna odalman inte kan om kommunal ekonomi är inte värt att veta.


Med Hälsning från en god Centerpartist med hjärtat lite tillvänster.
 
 
Lars-Håkan Halldin

 

Av Lars-Håkan Halldin - 30 september 2008 17:07

SVAR PÅ MITT BREV TILL CENTERNS LANDSTINGSGRUPP ANGÅENDE KULTURHUS I JÖNKÖPING 


Tack Lars Håkan för ditt brev.Vi vill ge dej ett svar och en bild av vad som är grunden till vårt ställningstagande i Centergruppen. Vi har enhälligt tillstyrkt förslaget.Även om vi tycker att kostnaderna har stigit till smärtgränsen så tror vi att det är en viktig regional satsning.


Det har i media förekommit många olika siffror på vad det skulle kosta. Tyvärr har de flesta varit felaktiga och man har blandat ihop investeringskostnader med driftskostnader.Vad kommer huset att kosta?Utgiftsramen (genomförandepris) inklusive nedlagda utgifter för planering och projektering som man tog beslut om på fullmäktige är 348 miljoner kronor.Jönköpings kommun medverkar med en finansiering på ca 110 mnkr och dessutom har projektet tillförts en gåva på 25 milj från två privatpersoner.


Varför ska då landstinget syssla med kultur?Riksdagen har beslutat att länsteater och länsmusik skall vara landstingets ansvar. Eller så hade frågan hanterats av ett regionförbund och då hade kopplingen till sjukvård varit otydligare. Men samtidigt så hade man fått föra över motsvarande pengar till denna "någon annan". Så några mera pengar till sjukvården hade det inte blivit.Lokalerna som finns på Tändstickan är utsynta av arbetsmiljöverket och då åligger det oss att skaffa nya.De ökade driftskostnaderna beräknas till 20 milj men i det ligger också ökad verksamhet. Att den ska vara till för hela länet har beslutats i en kulturpolitisk handlingsplan.


Blir inte vården lidande?Även med en något högre driftskostnad så är det "småttigheter" om man ser på relationerna. Idag utgör kulturens (Smot) kostnad ca 0,4 % av landstingets budget. Med den ökning av driften som nybygnationen innebär kan det öka till 0,5 % . Ökningen motsvarar två (2) öre av de 10.67 kronor medborgarna i länet betalar i landstingskatt. Risken att detta skulle innebära skattehöjning eller att sjukvården får stå tillbaka p.g.a denna investering ser vi som obefintlig.


Däremot tror vi att detta kommer att öka attraktiviteten i hela länet men kanske framförallt i Jönköping och därför är det lite märkligt att de mest högljudda protesterna kommer från detta håll. Detta är som vi ser det ett viktigt strategiskt beslut likväl som byggnationen av högskola, A 6, flygplats och Ryhov var det i dåtid men som vi nu vet har haft stor betydelse för vårt län.Mvh  Centerpartiets Landstigsgruppgm/


Helena Stålhammar

Förtroendevald (C)

Landstigets Kansli
Box 1024
551 11 Jönköping
mobil 070-5381808
hem   0383-84030
kansli 036-324016

Av Lars-Håkan Halldin - 4 augusti 2008 10:11

Åke Johnson skriver.....


Hej Lars-Håkan.

Jag brukar titta in på Din blogg lite då och då.

Jag är aktiv sosse, i en av Skånes mindre kommuner och känner mig ganska bekväm med det.

Rojalist, ja, jo, jag tror vår historia förankrar kungahuset på något konstigt vis. Några större revolutionärer är vi Svenskar inte. Inte ens vi Socialdemokrater har ändrat på stadsskicket även om det naturligtvis finns människor från våra etablerade politiska partier i Riksdagen som vill ändra på det.


Det här med Daniel är nog tyvärr ett problem för kungahuset. Att jämföra det med kungen och Silvia går inte, enligt mitt sett och se det.


Den som lever får se hur det går. Kanske Viktoria abdikerar. Vem vet!


Jag tror att kungen har en gammal tanke i sitt huvud. En man på tronen.


Tack för mig

Åke Johnson.

av Åke J den 4 augusti 2008 kl 09:50
Av Lars-Håkan Halldin - 3 augusti 2008 11:38

L


Läste med stort intresse din artikel i Skånskan den 31/7.

Läste med stort intresse din artikel i Skånskan den 31/7. Jag håller fullständigt med dig om att det är märkligt att det är som det är vad gäller förlovning och giftermål mellan Victoria och Daniel. Jag tycker inte det hör hemma i vår moderna tid. Jag förstår inte vad vår kung tänker på. Han gifte sig ju med Silvia. Tiden går och vi vill (jag i alla fall) se ett par kungabarn rätt snart. Ja, det var bara lite tankar jag hade.


Tack än en gång för en mycket bra och underhållande artikel och fortsatt skön sommar!


Med vänlig hälsning

Birgitta i Bjärred

Av Lars-Håkan Halldin - 25 juni 2008 21:44

EONS SAMVETE KUNDOMBUDSMANNEN


Hej Lars-Håkan,


Jag kan bara beklaga att du råkat ut för dessa avbrott i elleveransen. Jag kan verkligen förstå vilka bekymmer strömlösheten försätter dig och din familj i.


En förbättring är dock på väg. 2005 inleddes projektet Krafttag. Detta projekt syftar till att säkra elleveranserna i skogbygder. Totalt ska 17 000 kilometer ledning vädersäkras, den allra största delen kommer att grävas ner. Totalt investerar vi 12 miljarder kronor för att du och andra som inte bor i tätorter ska få säker ellevarans och 2011 ska vi vara klara. Hittills har vi grävt ner cirka 8 500 kilometer och just nu gräver vi cirka 100 kilometer i veckan. Prioriteringen i arbetet följer ledstjärnan: Störst nytta först. Det är klart en klen tröst för dig, men vi har sett en betydligt minskad avbrottstid sedan Krafttag inleddes.


När det gäller bonusar, så är det faktiskt så att alla anställda inom E.ON Elnät har minskad avbrottstid som grund i sin bonus, inte bara cheferna.


För E.ON är alla kunder lika viktiga. Det gäller naturligtvis även om kunderna bor enskilt. Att bo enskilt betyder att man har sämre service från samhället. Det finns kanske inte bibliotek varje dag, ambulansen tar längre tid för att komma, och ofta är det längre till dagis eller affär. Men för oss inom E.ON ska alla kunder ha i stort samma villkor. Det är därför vi investerar så mycket pengar och det är därför elnätskostnaden är den samma oavsett om man bor i staden eller på landet, trots att det naturligtvis är mycket dyrare att distribuera elen på landet.


När det gäller vår kundservice så har också den förbättrats betydligt de senaste åren. Det är nu ovanligt med väntetider över någon minut. Du skriver att du bara fått kontakt med en dataröst. Men du talade ju också med vår kundservicepersonal två gånger där du fick klara besked. Strax före kl 11 fick du veta att strömmen väntades åter klockan 14. När du ringde en knapp timme senare fick du veta att arbete pågick att reparera felet.


Men självfallet kan jag förstå frustrationen som uppkommer av att vara strömlös.


Jag hoppas att detta trots allt ökar din förståelse.


Hälsningar

E.ON Sverige AB

Kommunikation

Johan Aspegren

Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 18:23

Min kommentar


Jag tror på demokrati och det fria ordet. Det är denna process som gör att sådana åsikter som du står för aldrig kan få fotfäste i ett modernt samhälle. Jag är villig att dö för att du skall få framföra vad du tänker och tycker.

 

Men jag kommer använda det konstruktiva samtalet med mina läsare för att få dem att förstå hur fel du har. Det inlägg som jag publicerar av dig nedan innhåller åsikter och tankar som i mångt och mycket liknar Talibanernas världssyn. Bara jag har rätt.


Ett samhälle i framåtskridande måste vara mångkulturellt. Delar av dina åsikter framfördes när man försökte hindra kvinnlig rösträtt och kvinnans inträde på arbetsmarkanden. De åsikterna var fel och hörde till historiens skräpkammare redan då.


Vi lever ju i EU vilket innebär fri rörlighet för människor och arbetskraft samt fri handel. Uppgörelserna i WTO (World Trade  Organisation) innebär ju ytterligare frihet att röra sig och handla över vår planet. Handel är som jag påpekat grunden för globalisering. Det land som stiger av detta tåg är dömt till stagnation.


Våra invandrare är ju de som genom sina insatser håller Sverige gående. Skulle de försvinna stannar vårt land.


Det mångkulturella Sverige är en spännande utmaning som kommer att berika oss ekonomiskt och kulturellt. Jag blir så himla glad när jag ser invandrana som med liv och lust deltar i våra Svenska traditioner. De gör detmed övertygelsen att visa det nya landet att de vill vara Svenskar liksom vi.

 

Svenska mattradition har berikats med de matvanor, maträtter mm som de fört till vårt land. Deras språk och kultur har berikat vårt undervisningsväsende och fört våra högskolor framåt.


Ja du och dina vänner får ha vilka åsikter ni vill men det intellektuella samtalet mellan medborgarna kommer ni att förlora och sakta men säkert Folket inser hur fel ni har. Det som krävs det är att jag och mina vänner frimodigt och utan fördomar tar debatten med er. Jag tänker aldrig lägga locket på utan med det goda samtalet vinna över er. Få er att inse hur fel ni har och skämmas för värderingar som världen ändock aldrig kommer att acceptera. Det globalisernade tåget med friheten, demokratin och yttrandefriheten som leder till handel och för männsikor samma det kan ni aldrig stoppa!


Lars-Håkan Halldin 

 Ps

Du som delar mina åsikter skriv och kommentera

Ds 


Roger Svensson den 29 maj 2008 kl 16:44 skriver.....

Hej igen Lars-Håkan!

Att man anser att människor har lika rätt och värde behöver på intet sätt innebära att man anser alla människor i hela världen skall ha rätt att bosätta sig här och leva på svensk välfärd. Inte eller att bedriva handel med andra länder kräver på något sätt massiv invandring från dessa länder.

Att Sverige inte skulle fungera utan massiv invandring från underutvecklade länder i tredje världen är ju ren svenskfientlighet. Anser du verkligen att etniska svenskar, till skillnad mot t.ex japaner och finnar, är totalt oförmögna att klara sig på egen hand?

Att förespråka assimilationspolitik och restriktiv invandring baserat på historisk erfarenhet och på forskning har inget med ”okunskap”, ”invandrarfientlighet” eller ”ondska” att göra. Att påstå detta är ungefär lika dumt och oseriöst som att påstå att alla som vill ha en mindre reglerad arbetsmarknad skulle drivas av ”okunskap”, ”arbetarfientlighet” och ”ondska”. Det har ju helt enkelt visat sig att det helt enkelt inte går att bygga stabila samhällen bestående av minoriteter med vitt skilda kulturer, normer och värderingar.

Sen syftar ju dagens ”mångkultur”-politik just till att invandrarna INTE skall försvenskas och få en svensk identitet utan till att de skall behålla sin ”kulturella särart och identitet”. Det är ju inte sant att alla invandrare känner sig som svenskar eller något sorts pionjärer som skall bygga upp ett nytt land. I de ”mångkulturella” förorterna kan man ju i princip leva som man bodde kvar i hemlandet, bara umgås med landsmän och man behöver inte ens lära sig svenska. Då är det ju knappast troligt att man känner sig som speciellt svensk.

Sen behöver man inte anse att man inte skall ha några kulturella influenser utifrån för att man förespråkar ett mer homogent samhälle. Sverige har i alla tider tagit fått kulturella influenser utifrån, anpassat och inlemmat dem i svensk kultur om man finner att de har något positivt att tillföra. Det är en helt annan sak att människor från alla världens hörn skall komma hit och i princip kunna leva som de bodde kvar i hemlandet.

Jag skulle aldrig hävda att massinvandrings och ”mångkultur”-förespråkarna skulle drivas av någon sorts ”ondska”. Däremot att de har en naiv världsbild samt en orealistisk syn på människans natur kopplat med de självgoda moralisternas ”endless struggle to think well of themself”. Vägen till helvetet är ju kantat med goda föresatser …

Mvh

Roger

(P.S. ”Jorden tillhör alla”: Stort tack! Mycket smickrande att du anser att min argumentation är så stark att jag borde ha betalt för mina alster. Till skillnad mot vissa skitbloggarna inom avgrundsvänstern så verkar Lars-Åke faktiskt både accepter avvikande uppfattningar och kunna föra en någotsånär sansad debatt. D.S.)

av Roger Svensson den 29 maj 2008 kl 16:44
Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 14:59


Roger Svensson härjar även här!

Han har betalt av extremhögern för att gå in i andras bloggar och försvara SD?

Kanske borde han istället lägga sin energi på att skapa en egen "rasren" blogg?

av Jorden tillhör alla den 29 maj 2008 kl 14:40

Av Lars-Håkan Halldin - 29 maj 2008 14:55

 
Lars-Håkan har rätt!

Efter att i många år ha arbetat med att integrera våra nya svenskar så instämmer jag helt med Lars-Håkan i hans svar.

Jag har haft stor glädje av dessa och fått många goda vänner för livet! Erling.

av erling.kes den 29 maj 2008 kl 14:41 
 

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards