Alla inlägg den 26 januari 2011

Av Lars-Håkan Halldin - 26 januari 2011 12:05

Min kommentar

Jag förde fram propåerna redan i slutet av 80-talet att betala för den högre djurskyddet till bönderna, handelsavtalreglera djurskyddet och framför allt harmoniera det inom ramen för EU.


Gud vad förbannade folk var. Mats Hellström förklarde jag var tokig, LRF stod i ett hörn och rodnande men vågade inte gå ut och ta ställnining. Hade man gjort det då hade böndernas situation varit mycket bättre nu.


Det fanns inom det statsbärande partiet starka krafter som ville ha mig avsatt för jag vågade ta böndernas parti. Jag minns gamle landshövdingen (S) som talde om för mig att mina dagar som lantbruksansvarig var räknade. "Jag kontrade med att mina dagar som lantbruksansvarig är fler än dina dagar på denna jorden  ägna dig åt andra viktigare saker än lägga näsan i blöt i det du inte har med att göra"


Tyvärr bondesverige brukar försent upptäck vilka som är dess rätta vänner och vågar stå för vänskapen även när det blåser.


Lars-Håkan





BRYSSEL ATL
Frågan diskuterades vid en paneldebatt arrangerad av LRF i Bryssel på tisdagen. Ska en harmonisering innebära att länder som släpar efter i fråga om djurskyddsregler röra sig uppåt eller ska dagens bästa länder sänka sina krav? Panelen, med företrädare för LRF, irländska bondeorganisationen IFA, EU-kommissionen och EU-parlamentet, föreföll enig om att harmonisering ska ske genom att de sämsta blir bättre.


Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, ansåg att principen bör vara att om man anstränger sig ska man ha mer betalt.
- Vi förespråkar höjda minimiregler med möjlighet att gå längre, sa han.


Han fick dock mothugg: det är där Sverige står i dag, med stränga regler utan möjlighet att få betalt för dem eftersom marknaden är fri.


- Konsumenternas förväntningar på djuromsorg är stora. Vi har en stor uppgift i att föra ut hur vi arbetar med djuromsorgen. I måste definiera parametrar och få betalt för dem, och få in detta i jordburkspolitiken, sa Anniqa E Nygård, LRF.
Carl Schlyter lovade att ta med sig den tanken.


Michael Treacy, IFA, påpekade vikten av att djurskyddet förs in i de handelsavtal som nu diskuteras. 
- Vi borde begära EU-standard på all import, sa han.

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards