Alla inlägg den 26 november 2010

Av Lars-Håkan Halldin - 26 november 2010 12:00

MIN KOMMENTAR

Detta som beskrivs nedan är glögg av ädlaste märke. Det som säljs på systembolaget kan vara gammalt överskottsvin som krydat med essenser gjorad på kemisk väg. Eller bara spetasd bensin totalt odrickbart


Lars-Håkan Halldin

Morfars glögg

3 flaskor Ingredienser
3 dlströsocker
2,5 dlvatten
75 cl

rödvin, det skall vara ett gott rödvin gärna frå Argentina

eller Chile i 90:- kr klassen

70 clrenat
1,5 msk tinktur, aromatisk

Tillbehör

1 nypa sötmandlar, skalade
1 nypa russin

Tillagning

Min morfar gjorde egen glögg på sina båda apotek Elgen och Elefanten i Stockholm. Aromatisk tinktur är ett kryddextrakt som har sålts i över 60 år på apoteket. Det är väldigt koncentrerat, så överdosera inte! Kryddorna i tinkturen är kardemumma, nejlika, ingefära och kanel.
1. Koka socker och vatten till en simmig lag, ca 5 min. Ta kastrullen från värmen och häll i rödvin och Renat. Smaka av med aromatisk tinktur.
2. Häll upp glöggen på tre rena flaskor, helst med skruvkork. God att värma och dricka direkt men blir ännu godare med några års lagring, gärna fem år!
Ett recept från: Receptgaranti - Alltommat provlagat

Ett recept från Allt om mat


Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards