Alla inlägg den 12 november 2009

Av Lars-Håkan Halldin - 12 november 2009 11:00


Klipp ur Höglandsnytt den 15 nov (ob)

Debatten fortsätter


Min kommentar till Jack Andreén


Käre vän vad menar du du brukar ju inte tappa förmågan utrycka vad du vill.


Om du vill säga att jag inte är Smålänning har jag papper på att jag är en sådan sedan 1500-talet. Uppblandat med lite Spanjor och Vallon under 1600-talet det har berikat humöret och gett mig mörk hud njuter av solen varje sekund.


Ja i övrigt vet du ju att vad jag står för personval och att politiker skall genom god konsumentupplysning visa vad man står för. Köpa grisen i säcken är mig främmande.


Mitt nästa projekt mot media och intresserade.

Jag erbjuder mitt CV, min deklaration, solidetsupplysning, förmögenhetsredovisning och utdrag ur kriminalregistret. Samt om så erfodras friskhetsintyg från läkare.


Allt för att visa öppenhet och respekt för väljarna. Inget obehgligt skall dyka upp efter valdagen.






Meningsutbyten Lars-Håkan Halldin i Brännelund - Östanskogsvännen Lars-Anders Eriksson

Jag reflekterar, vänder och vrider mellan era meningar i debatten, - de som ligger ute över hela världen, via internet och via koppartrådar eller genom luften.

Ni är modiga män som lever i Småland med våra urtyper för gles- och landsbygder.

Ingen av er har gener som sträcker sig ner i de jordmåner som vi äkta smålännningar kan vara präglade av.


Vad gott att ni bryr er. Det ska till "utlänningar" som ni för att röra om.


Nu väntar jag på centerns, kristdemokraters, folkpartisters och moderaters lovsånger - fyrstämmigt inför lokalbefolkningen för att sjunga kärnverksamheternas lov.


Den fria debatten är viktig. Halldin gör tydligt att han börjat resan mot Stockholm och Riksdagen. Eriksson tror jag har förutsättningar för att ge lokala politiker att tänka på - vad gäller ekonomistyrning och prioriteringar.


Ni behövs när ni landar med konkreta tankar om vad som är bäst för våra glesare bebyggda skogstrakter i Vetlanda kommun. Halldin på väg till  Stockholm och Erikssson verkar här i Vetlanda, ni har röster som kan övas för deltagande i allianspartiernas lovsångskör - den som behöver bli mer välstämd, - när kärnverksamheternas lov och deras prioriteringar på vanemässigt sätt ska sjungas inför oss som är väljarunderlag.


JACK ANDREÉN

Vetlanda


Av: Redaktionen

Publicerad: 2009-11-15 19:07:05

Klipp ur Höglandsnytt den 12 nov (ob)

INLÄGG FRÅN EN SOM INTE ÄLSKAR MIG


"Glassiga inlägg med innehållslöst svammel"

I debattinlägg på Höglandsnytt filosoferar centerpartisten och landsbygdskämpen Lars Håkan Haldin ständigt under sin korkek i Brännelund. Det är inte så konstigt, han kämpar ju främst efter poäng för att ta sig till ett välbetalt arvode i riksdagen

När man läser Haldins debattinlägg är det lätt att hamna i fällan, där man tror att han har rätt i varje ord han skriver. Men, käre läsare, låt dig inte förblindas, en röst på Haldin till riksdagen 2010 innebär en röst för en vilsekommen politiker med tveksam förmåga att se till helheten. Det lyser lika säkert som sola i Karlstad.


Ta bara hans engagemang för bensinmacken i Ekenässjön, där lyser total mörker i Haldins helhetsperspektiv. Att det de facto är bensinskatten, som hotar bensinmackar på landsbygden, har han ingen aning om. Helt klart är det att Haldin inte har förstått varför lönsamheten är dålig. Nämligen att bensinskatten är så hög att det inte blir något över för att driva bensinmackar på landsbygden.


I sin senaste artikel ondgör han sig dessutom över att Telia avser erbjuda sina kunder på landsbygden en kostnadseffektivare lösning som innebär att vi alla skulle kunna få lägre telekostnader i framtiden, när Telia lägger ned kostsamma teletrådar i glesbygdområden. Men det är väl som alltid, då förändringar sker, motståndet är stort och varje förändring måste till varje pris tas tillvara eftersom ett motstånd kan innebära några extra poäng vid riksdagsvalet 2010.


Nej, du Lars Håkan Haldin, skall du in i riksdagen får du allt lämna ditt smala tänkande och dina glassiga debattinlägg med luft och innehållslöst skrammel. Vi som bor i Jönköpings län behöver representanter som har helhetsperspektiv och förstår mekanismerna bakom landsbygdskommunernas vardagliga problem. Vi behöver någon som kan lyfta blicken bort från trånande riksdagsarvoden.


LARS-ANDERS ERIKSSON,

Vetlanda


SVAR PÅ TAL

Från

Lars-Håkan Halldin © 

Person med Insikt & åsikt

 

 

Brännelund den 13 november 2009

 

 

Bäste meddebattör

Lars- Anders Erikssons


Jag läser ditt inlägg med välbehag här på Höglandsnytt. Ditt inlägg gör mig själaglad. Jag kan inte bli älskad av alla. Men jag vet jag slåss för en rättvis sak. De som inte gillar mina värderingar tillskriver mig kunskaper som jag skulle sakna och värderingar som jag inte har.


Jag har under ett långt kommunalt liv och i bankvärlden slagits för det jag tror på. Jag tror inte det finns en bonde i Sverige som inte vet att jag såg till och öka kapitalbildningen på landsbygden genom att göra Sparbanken till bondens bästa bank på den tiden det begav sig!


Jag slåss för lågavlönade, sjuka, pensionerade, bönder, och arbetslösa därför jag växt upp med en polioskadad far. Han skall inte bestraffas ens postumt för han offrade sin hälsa för Sverige under kriget.


Fråga Henry Andreasson i Ekenssjön han vet att jag har hjärtat på rätt ställe för landsbygden och macken i Ekenässjön. Om du vill veta mer om bensinskatter och regler som styr bensinmackar ring mig jag skall tentera dig.


Vad det gäller Telias fastmobil fråga dem som fått det vad de tycker om påfundet!


Jag älskar skolor på landsbygden, personliga val i välfärdssystemet som vårdval, skola barnomsorg och äldreomsorg - hemtjänst det är en del i min demokratiska uppfattning.


Ja jag är som tjuren Ferdinand sitter under min korkek och tänker goda tankar. Du är matadoren som vill visa hur tapper du är men publiken upptäcker att den som tänker djupt tar inte fajten med dem som är fjantiga. Mina vapen i den politiska debatten är det intellektuella samtalet inte invektiv


Ja jag blir glad när sådana som du öser galla över mig. Jag blir ännu gladare när någon på möten använder långa monologer talar om hur dum jag är. Kom ihåg tomma tunnor skramlar mest.


Du gör mig ”så” inspirerad. Vem skulle föra småfolkets talan om inte jag gjorde det. Jag gör inte som du förhäver mig utan ”jag gör så gott jag kan” det är stort!


Jag kräver inte att högavlönade, byråkrater och makthavare (de som ha sin utkomst från maktens tinnar och torn) skall gilla mig eller ens överväga att stödja mig. Jag har mina väljare jag är småfolkets företrädare. Jag inser att du inte gillar småfolket men min kärlek till dem är stark och långvarig. Jag vet att man inte bygger Rom på en dag men det krävs att man har en idé vad man vill göra och våga stå för det. Vi har för många idélösa och kunskapsfattiga i politiken du kanske är en av dem.  Mitt och tjurens Ferdinands motto är ”väljarnas vilja min plikt”.


Nu tar jag småfolkets händer börjar resan mot Stockholm och Riksdagen. Lars-Anders Nils Dacke är på väg mina vapen är rättvisa för småfolket i de bygder de bor och verkar.


Om du känner för det ring mig eller du är välkommen på en god middag hemma hos mig i Brännelund – under korkeken. (även alla ni andra som inte gillar min politik ni är välkomna på middag med god mat och politik hör av er till mig) Telefon är 0381 – 401 76. För att ge dig rättvisa publicerar jag även ditt inlägg på småfolkets blogg ”makten till folket”.


Tack för din inspiration med sådana fiender som du får jag oändligt många vänner.


Kram


Lars-Håkan





Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards