Alla inlägg den 24 juli 2008

Av Lars-Håkan Halldin - 24 juli 2008 17:36

Viktoria & Daniel första generationen i Westlingska kungaätten





DEN WESTLINGSKA KUNGAÄTTEN

Kronprinsessan Viktorias trettioförsta födelsedag firades på Öland med sedvanlig pompa och ståt. Men jag kan inte undandraga mig en obehaglig känsla att bakom kronprinsessans lyckliga och kompetenta fasad finns en djup tragik. Hon får aldrig visa sig med sin fästman Daniel Westling. Han hålls undangömd och kan inte uppträda med henne. Man hänvisar till det kungliga protokollet.


Jag tror inte längre på detta jag är mer och mer övertygad att bakom dessa dimridåer finns en tragisk historia. Kungen och hovet - hans rådgivare vill inte att kronprinsessan skall gifta sig med en man av folket. Det finns en skum underton bland de blåblodiga rojalisterna endera kronan eller Daniel Westling.


Vi skall ju komma ihåg att Viktoria är Sveriges legitime tronarvinge och det är hennes förstfödde som axlar den svenska kronan i en avlägsen framtid.

Flickan är idag trettioett år och den biologiska klockan tickar det kan inom en snar framtid vara så att hon inte kan får några barn. Endera dör då det svenska kungahuset ut eller är det Carl Filips barn som ärver kronan vilket gud förbjude. Om Viktoria abdikerar för hon har hittat ett spännande och intressant jobb någon plats ute i världen och då blir Carl Filip kronprins och tronarvinge!


Jag kan inte slita mig från att det i det Kungliga inre maskineriet spelas med dessa överväganden. Att hitta en resonemangspartner som Kronprinsessan låter sig avlas med låter osmakligt och osannolikt. Då är tragiken fullbordad. Ett sådant förfarande är lika osmakligt som när föräldrarna från andra kulturer tar hem sitt barn till gamla landet och tvångsgifter dem.


Ett förfarande som innebär att kronprinsessan abdikera kan ju ske relativt snabbt. Jag misstänker att hon nog känner sin egen biologiska klocka ticka och vill ha barn. Frågan är bara håller man i lönndom på att planera för hennes abdikation i kungahuset och med sitt in flytande skapar en tillflyktsort och jobb tillräckligt långt bort i världen för henne och Daniel.


Kungen bör nog i samråd med sina rådgivare låta bli att spela på någon av de uppräknade tangenterna. Även om jag innerst inne anar mig till att de riktigt blåblodiga heller ser ett avskaffat kungahus än att den Westlingska kungaätten blir verklighet.


Det bästa som just nu kunde hända var ju att kungen tog sitt förnuft tillfånga och avgick som monark och lät Viktoria bli drottning och monark. Därmed står det ju henne fritt att gifta sig om vissa smärre formaliteter uppfylls.


Den Westlingska kungaätten skulle ge kungahuset en folklig legitimitet. Viktoria skulle bli högt älskad och kungabarnen Westling skulle mötas av folkets kärlek. Namn som Karl Johan Westling och Carl Gustaf Westling som regerar vårt land som monark skulle onekligen kännas uppiggande. Jag tror dessutom att Viktoria och Daniel skulle vädra ut mycken rojalistisk dumhet och enfald ur de svenska slotten och herresätena. Drottningmiddagar skulle bli uppsluppna och folkliga tillställningar.


Visst de sura rojalisterna och en och annan med blåblodigt namn skulle sörja men vad gör det när vi fått en kvinna till drottning som folket älskar. Gud vet om hon inte till och med skulle uppfylla epitetet drottning av guds nåde. Eller mer folkligt utryckt en gudabenådad drottning.


Men den logiska slutsatsen är mixtrar kungen och hovet med tronföljden då skall de nog ha rätt klart för sig att de får mixtra i godan ro själva då är monarkin beseglad i Sverige. Jag tror inte något politiskt parti skulle se mellan fingrarna på detta. Det vore klokt om vår statsledning på ett klokt sätt deklarerade denna syn för kungen och underförstått förklara Viktoria gifter sig med vem hon vill. Frågan äger inte hovet utan statsmakten


Lars-Håkan Halldin

Centerpartist av gott märke

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards