Direktlänk till inlägg 24 december 2010
Socialdemokraterna rasar över järnvägshaveriet – och skyller allt på regeringen.
– Två dagar efter att regeringen flyttar 2,2 miljarder från järnväg till väg så har vi det här kaoset. Så sent som i förrgår beslutades det i riksdagen, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
De närmaste tio åren behövs tvärtom satsningar på hundra miljarder för att få ordning på järnvägen. Det anser Ygeman som går till hårt angrepp mot infrastrukturministern:
De är de högsta ansvariga för förseningarna.
Men ingen av dem tog tåget i går.
- I dag har jag åkt bil, säger Björn Östlund, ansvarig för driften av vägar och järnvägsspår på Trafikverket.
Nu rasar Socialdemokraterna.
Hundratusentals resenärer drabbades under årets största resdag.
Ett kraftigt snöoväder lamslog bil- och tågtrafiken rejält i Skåne, Blekinge, Kalmar län och Öland.
Tåg körde fast, gick sönder, spårade ur och passagerare fick evakueras med bandvagnar och diesellok.
Järnvägsbanorna söder om Hässleholm släpptes först vid 15-tiden på efter massiv snöröjning.
– Snön yr och kommer tillbaka när vi röjer, säger Björn Östlund, trafikdirektör på trafikverket.
Vid 11.30 inträffade ännu ett haveri – vid Järna sydväst om Stockholm. Strömförsörjningen slogs ut och hindrade därmed västgående tåg från att passera mot Göteborg och Malmö. Passagerarna i ett X2000-tåg fick evakueras när ström och värme försvann.
Det innebar att hundratals tåg försenades kraftigt samtidigt som frustrationen ökade på stationerna.
De som var smarta stannade hemma eller höll sig borta från tågtrafiken.
Smartast var de som är ytterst ansvariga för förseningarna. Varken infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd eller Ulf Adelsohn, ordförande för SJ, har åkt tåg denna helg.
Och trafikdirektör Björn Östlund tog bilen från hemmet i Leksand till krismötet i Stockholm.
– Vi bestämde att jag skulle åka ner och turtätheten från Dalarna är inte så stor. Annars åker jag alltid tåg från Dalarna, förklarar Östlund.
Socialdemokraterna rasar över järnvägshaveriet – och skyller allt på regeringen.
– Två dagar efter att regeringen flyttar 2,2 miljarder från järnväg till väg så har vi det här kaoset. Så sent som i förrgår beslutades det i riksdagen, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.
De närmaste tio åren behövs tvärtom satsningar på hundra miljarder för att få ordning på järnvägen. Det anser Ygeman som går till hårt angrepp mot infrastrukturministern:
– Jag tror aldrig vi har haft en infrastrukturminister i Sverige vars huvudråd till resenärerna är att inte resa. Och om de reser ber dem ta med sig en matsäck och varma kläder. Det visar tydligt vad fem år med borgerlig politik har gjort för järnvägen i Sverige, säger Anders Ygeman.
Catharina Elmsäter-Svärd INFRASTRUKTURMINISTER m Politiskt ytterst ansvarig för vägar och järnvägar och därmed politiskt ytterst ansvarig för tågkaoset under årets största reshelg. Har själv inte åkt tåg de senaste dagarna. Som statsråd körs hon i säkerhetspolisens bilar mellan jobbet och bostaden i en by utanför Södertälje. Kraftigt förkyld i hemmet följer hon utvecklingen av problemen via medarbetare och medier. Foto: Bobbo Lauhage
Björn Östlund TRAFIKDIREKTÖR TRAFIKVERKET m Björn Östlund, trafikdrektör på trafikverket och ytterst ansvarig för driften av vägar och järnvägsspår. I går tog han bilen från hemmet i Leksand till krismötet i Stockholm där han svarade på medias frågor under en presskonferens. Foto: Tommy Pedersen
Gunnar Malm GENERALDIREKTÖR TRAFIKVERKET Trafikverkets presstjänst meddelade i går kväll att generaldirektör Malm inte går att nå då han är på resa. Oklart om det är med tåg. Som generaldirektör är han ytterst ansvarig för att driften på järnvägen fungerar, att spåren håller, att elförsörjning finns på alla sträckor, att det sker kontinuerligt underhåll. Det har inte lyckats. Foto: Robban Andersson
Ulf Adelsohn ORDFÖRANDE FÖR SJ m Adelsohn har inte åkt tåg denna helg, men han var med om kraftiga förseningar förra vintern: En nedriven kontaktledning utanför Herrljunga. Tåget evakuerades och vi åkte i bussar till Vårgårda. Därifrån tåg till Stockholm. Men folk börjar inse nu att det här inte bara är SJ:s fel. Trafikverket måste börja komma ut på banan! Foto: Bertil Ericson / Scanpix
Av Diamant Salihu
Av Ingvar Hedlund
ingvar.hedlund@
expressen.se
KRÄFTPREMIÄREN 7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...
EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...
Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...
MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni. Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...
VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen. Den nya EU-politiken forma...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 | 11 |
12 | |||
13 |
14 | 15 |
16 | 17 | 18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
|||
27 | 28 |
29 | 30 |
31 |
|||||
|