Alla inlägg under april 2010
Jag vill att du lyssnar på min politiska kampsång den 17:e balladen av Evert Taube hämtad ur samlingen Cornelius sjunger Taube ...live...
Cornelis Vreeswijk - Sjuttonde Balladen (Live ...
Man kan också säga budskapet skall vara som vattnet ur Mose källa rent, klart, heligt och ofelbart. Det är decentralismen när dess politiska kraft skapar jobb, välfärd och rättvisa.
Snart presenterar jag mitt stora Decentralistiska manifest
91-teser till folket. Det kommer anslås på varje anslagstavla så folket kan läsa det.
Lars-Håkan Halldin
Ta del av mina videos om svensk politik lär hur man gör ett bra land bättre!
Land mot stad hur reser vi och bor klimatsmart i framtidens samhälle
Cornelis Vreeswijk - Sjuttonde Balladen (Live ...
Lars-Håkan Halldins Personv...
Vi som vill bevara Jönköpin...
Publicerad
Höglandsnytt den 5 april, (ob)
SmålandsTidningen den 6 april (ob lib)
Smålandsbygdens Tidning 31 mars (C)
Brännelund den 3 april 2010
Inte fler stillastående tåg!
Varje vinter och vår upplever vi två problem snön kommer som en överraskning och vi blir handlingsförlamade. Järnvägen kollapsar, gatorna blir hala strömförsörjningen går ned allmänt kaos råder på grund av ett vitt pulver som kommer uppifrån.
Vad det gäller järnvägens problem kunde de lösts elegant. Det handlar inte om pengar utan organisatorisk oförmåga. I ett land med närmare en halv miljon arbetslösa skulle det problemet lösts lätt - ring bemanningsföretagen. Man visste inte helt enkelt vad man skulle göra.
I tider när det är kritisk för ett samhälle är en ledning som för banverket helt enkelt samhällsfarlig. Om generaldirektören ringt Farmartjänst hade Sveriges bönder plus några tusen arbetslösa hållit bangårdarna rena växlarna i tipptopp.
Vad det gäller nedisade tåg lär av flyget spruta med glykol vid varje större station så har du inga nedisade tåg. Jag ställer frågan till dig käre läsare hade Tyska banverket skött svenska banverket under denna vinter då hade järnvägen och bangårdarna varit rena som ett salsgolv. Vi behöver en ledning för banverket som vet vad snö, skyfflar och plogar är.
Att som den rödgröna oppositionen ösa galla över regeringen för det snöar och kräva att de ekonomiska anslagen skall stå i proportion till hur mycket snö det kommer anser jag vara befängt. Att tro att SJ:s tåg rullar lättare om man ger SJ mer pengar är också tokigt. Jag kan nog tycka att biljetterna kunde vara ngt billigare.
Jag är djupt kritisk mot banverket och SJ:s ledningar de stod handlingsförlamade när vintern kom som så många år tidigare. En plan hur man avisar tåg och skottar bangårdar är ingen övermänsklig uppgift men tyvärr visade inte de båda företagens ledningar denna kompetens. Tyvärr hejade den rödgröna oppositionen på handlingsförlamningen i ledningen av SJ och banverket och det gjorde inte krisen mindre.
Brännelund & Eksjö
Lars Håkan Halldin ©
Seniorkandidat till Riksdagen
Brännelund, 575 95 Eksjö
Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76
Publicerad
Höglandsnytt den 5 april, (ob)
SmålandsTidningen den 6 april (ob lib)
Smålandsbygdens Tidning 31 mars. (C)
Brännelund den 31 mars 2010
Titta det töar!
Jag vet inte för vilket år i ordningen som det svämmar över och gatuchefer, planeringsingenjörer med flera blir lika överraskade det kommer vatten på våren.
Sätt er ner och förbygg detta genom att justera flödena i åar vattendrag ändra vattendomar mm. Bygg om va-nät så de sväljer ökade vattenflöden. Men framför allt bygg på höga platåer och inte nära vattendrag. Jag anser att har man byggt sitt hus sjönära så skall inte försäkringen gälla för vattenskada man har tagit en risk.
Har man byggt mot samhällets rekommendationer och normer för vattenflöden då får man själv bekosta invallningar och saneringar.
Stadsplaner sjönära skall inte genomföras vi måste med utgångspunk från klimatdebatten inse att våra insjöar och åar kan stiga med ända upp till 1,5 meter vid
normaltillstånd. Bebyggelseplanering skall utgå från detta. Gator, va-nät och hus skall aldrig tillåtas vara under den nivån.
Du som skattebetalare säger missunnar du oss att bo sjönära och vackert självklart inte. Du får bygga nära vattendragen men begär inte att samhället och försäkringsbolagen skall betala dina skador. Räkna med att avloppssystemen och Va-avgifter blir dyra då man måste pumpa.
Vi kan inte ha ett samhälle i framtiden där vi står förlamade av att det snöar varje och att snön likaledes smälter varje år. Nu gäller det att kommunerna i sina översiktsplaner bygger som det står i bibeln på bergets fasta grund.
Brännelund & Eksjö
Lars Håkan Halldin ©
Seniorkandidat till Riksdagen
Brännelund, 575 95 Eksjö
Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76
Läsarreaktioner
Landsbygd mot Storstad!
Jag har läst denna stora infrastrukturproposition. Om jag läser tabellerna rätt får vägar mm ca 70 % av anslaget med järnväg med tillhörande problem får 30 %. Jan anser fördelningen borde varit 60 % till vägar och 40 % till järnvägen. Det som saknas är kopplingen järnväg och bebyggelseplanering. Menar vi allvar med att CO2 utsläppen är framtidens och nutidens stora problem då är järnvägen navet i hela samhället. Det är utmed den som bebyggelsen skall lokaliseras det är med järnväg vi skall resa och transportera.
Nu vet inte landets kommuner hur de skall hantera den stora infrastrukturfrågan, bebyggelseplanering, järnvägar och matartrafik. Förhoppningen är att detta problem klarnar i framtida propositioner
Vi som bor på landet blir inte direkt överlyckliga när man öser miljarder över storstadsregioner. Låt oss se styrkan i propositionen man har löst en hel del problem som aldrig mer behöver lösas.
Förbifart Stockholm har om jag minns rätt diskuterats i trettio år. Nu löser regeringen denna flaskhals. Om jag räknat rätt betalar sig dessa investeringar ganska snabbt.
Getingmidjan järnvägen genom Stockholm är hur konstigt det än kan låta nålsögat som styr järnvägstrafiken i Sverige. Det går heller inte dra järnvägen så annorlunda Mälaren ligger i vägen. Ska tågen rulla snabbare och kapaciteten ökas så är en lösning på getingmidjan nödvändig.
Stockholm om jag förstått det rätt medfinansierar dessa investeringar genom trängselskatten.
Göteborg får sina investeringar och medfinansierar troligen genom en framtida trängselskatt.
Bottnia banan är med även i denna proposition.
Investeringarna i Skåne har jag full förståelse för både H-H förbindelsen järnvägsbanor och förbättringar av trafiken runt Malmö, Lund och Köpenhamn har mitt gillande. Skåne investeringarna är grunden för framtida snabbspårsstrukturer.
I vårt län fick vi bevisligen mycket pengar framförallt till vägar samt en del löften om investeringar i framtiden. Men pengar till de redan förfallana järnvägarna lyser med sin frånvaro.
Kostnaderna för de stora investeringarna i Stockholm, Göteborg och Malmö måste nu en gång för alla vara tagna. Nästa gång är det järnvägen och landsortens tur.
Länets järnväga får mycket litet. Stambanan bättre signaler men inga besked om fler spår på stambana inga besked om högre hastighet på stambana. Regionförbundet i länet måste nu på allvar ta itu med vår egna befintliga järnväga istället för att drömma om snabbspår.
Höghastighetstågen är en alltför komplex fråga för att behandlas i denna proposition man måste se på snabbspåren med klarsyn. Hela snabbspårsystemets infrastruktur i Europa måste vara beslutad innan man sätter spaden i jorden.
Brännelund & Eksjö
Lars Håkan Halldin ©
Seniorkandidat till Riksdagen
Brännelund, 575 95 Eksjö
Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76
DEMOKRATINS DÖDGRÄVARE
Ett stort tack till dig du anonyme anmälare som anmält min E-postlåda för "spam" därför du inte gillar mig och min politik. Jag älskar debattörer som tillgriper odemokratiska medel för att stoppa en motståndare. Härligt Sverige utvecklas med sådan som dig.
Jag inser att du inte vågar ta en debatt om politiken därför du inte kan inte har förstånd till det.
Ja du skall veta alla kan ju inte få förståndsgåvor du drog en nitlott i det lotteriet.
Ja jag öppnar ett nytt e-postkonto på tisdag med avtal så du inte kan stoppa mig
Grattis din skitstövel
Lars-Håkan Halldin
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
||||||
5 | 6 |
7 | 8 | 9 |
10 | 11 | |||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | 17 |
18 | |||
19 |
20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 | 30 | |||||
|