Alla inlägg under april 2010

Av Lars-Håkan Halldin - 8 april 2010 12:38


Jag vill att du lyssnar på min politiska kampsång den 17:e balladen av Evert Taube hämtad ur samlingen Cornelius sjunger Taube ...live...


 

Cornelis Vreeswijk - Sjuttonde Balladen (Live ...


Man kan också säga budskapet skall vara som vattnet ur Mose källa rent, klart, heligt och ofelbart. Det är decentralismen när dess politiska kraft skapar jobb, välfärd och rättvisa.


Snart presenterar jag mitt stora Decentralistiska manifest


91-teser till folket. Det kommer anslås på varje anslagstavla så folket kan läsa det.


Lars-Håkan Halldin


Av Lars-Håkan Halldin - 7 april 2010 13:13


RÅBIFF EN KLASSIKER

Om du nu inte orkar med det dignande påskbordet utan vill vara lite asket efter påsken och ha lite eftertanke vad Romarna ställde till med för lite mer än 2000 år sedan då skall du äta som jag.


Förrätt

Köp färska räkor. Tag en liten vacker glasskål häng räkor utmed skålens kant och fyll sedan skålen med räkor. Duka med en tallrik per person för skal. Lite Västerbottensost. Majonnäs som dip och ett gott vitt bröd. Citronskivor skall ej glömmas.

Drycker

Till detta dricker vi ett gott vitt vin gärna en Shardoney från California. Den skall serveras lagom sval.


Efteråt var noga med det dricker vi en snaps på kall Dansk Akvavit.


Tag sedan en rejäl paus innan huvudrätten


HUVUDRÄTT

Råbiff

Oxfilé, entrecote eller Ryggbiff males lite grovt. Detta ger lite mer tuggmotstånd. Skrapad råbiff har har ingen tuggkaraktär.  Skrapa är för jobbigt. Oxfilén är bäst. Låt gärna oxköttet ligga i kylskåpet fyra fem dagar innan det används. Råbiffen arrangeras som en större biff på talriken. I mitten gör du plats för en rå äggula. Tillbehör är kapris, hackad lök, rödbetor, god ättiksgurka och finkhackad kokt potatis. Nykokt eller kall allt efter smak. HP-sås och tomatpuré kan man vara utan.


Till detta tror många att man dricker man öl och snaps Faktiskt är ett kraftfullt rödvin godare. Gärna en Spansk Rioja.

Efterrätt

Banan naturell med litet glass. Vill man lyxa till det så fritera bananen.



Café med Avec

Högtiden avslutas med café och Brandy from Oak Lake County.


Du häller upp en medelgod konjak i en kupa värmer den över ett värmeljus (om du inte har ett kupställ för detta ändamål) tills du känner sötman i konjaksdoften vid glasets övre kant. Till detta dricker du svart kaffe och röker en tunn cigarill.


Låt bara sedan dina tankar formulera det god hos dig. Du vaknar nästa dag som en bättre människa.



FRÅN JORD TILL BORD

Räkor som fångats utanför Grönland eller på vår västkust. En fiskebåt med besättning har tagit upp dem. Isat räkorna, sänt dem till fiskauktion. De har ropats in och fraktats kanske över Atlanten sedan med bil upp till Eksjö. Köpta Hos Feskarn i Eksjö.


Citroner små och gula plockade i Italien som jag tror Birger Sjöberg skaldade. Majonnäsen gjord på äggula från pickande höns. Olja från Spanien.


Västerbottensosten som vi hoppas kommer från Burträsk. Mjölk från en betande och välmående ko. Ystat av en kärleksfull Ostmästare.


Akvaviten kommer från en Dansk spannmålsåker.


Råbiffen från någon betande Ko i de Småländska hagarna. Hon har slutit sina ögon gått till ko-himlen för att vi skall njuta.

Potatis gärna från vår lokale grönsakshandlande bonde Pelle Grönt. Rödbetor och Gurka från Öland. Kapris från något sydeuropeiskt land.

Senap Dijon gjort av en kärleksfull fransk bondes hand.

Jag köper tankbåtskonjak blandad av Vin och Spritcentralen. Den är bäst för hälsan. Fina Cognacsorter kan vara rena rävgiftet. Vinet producerat av en Spansk vinbonde som under sin siesta njuter av att han kunnat förgylla vår vårkväll.

Kaffebönorna plockade borta i Colombia? Av en strävsam kvinna som sliter i sitt anletes svett. Fick hon ytterligare några slantar från oss skulle hennes dag vara räddad. Hon tillhör lantarbetarkollektivet längst ned i vår näringskedja som utgör vår påskhögtid. Cigarillen nog maskingjord i något Sydamerikanskt land.

Tänk vad många människor som lyft sin hand, vad många tankar som tänkts innan det blev vårmiddag hos dig. Låt tanken svindla. Magen älskar vår globala värld och själen njuter.


Ha det bra

Smaklig spies







Av Lars-Håkan Halldin - 5 april 2010 12:45



Publicerad

Höglandsnytt den 5 april, (ob)

SmålandsTidningen den 6 april (ob lib)

Smålandsbygdens Tidning 31 mars (C) 


Brännelund den 3 april 2010


 

Inte fler stillastående tåg!


Varje vinter och vår upplever vi två problem snön kommer som en överraskning och vi blir handlingsförlamade. Järnvägen kollapsar, gatorna blir hala strömförsörjningen går ned allmänt kaos råder på grund av ett vitt pulver som kommer uppifrån.


Vad det gäller järnvägens problem kunde de lösts elegant. Det handlar inte om pengar utan organisatorisk oförmåga. I ett land med närmare en halv miljon arbetslösa skulle det problemet lösts lätt - ring bemanningsföretagen. Man visste inte helt enkelt vad man skulle göra.


I tider när det är kritisk för ett samhälle är en ledning som för banverket helt enkelt samhällsfarlig. Om generaldirektören ringt Farmartjänst hade Sveriges bönder plus några tusen arbetslösa hållit bangårdarna rena växlarna i tipptopp.


Vad det gäller nedisade tåg lär av flyget spruta med glykol vid varje större station så har du inga nedisade tåg. Jag ställer frågan till dig käre läsare hade Tyska banverket skött svenska banverket under denna vinter då hade järnvägen och bangårdarna varit rena som ett salsgolv. Vi behöver en ledning för banverket som vet vad snö, skyfflar och plogar är.


Att som den rödgröna oppositionen ösa galla över regeringen för det snöar och kräva att de ekonomiska anslagen skall stå i proportion till hur mycket snö det kommer anser jag vara befängt. Att tro att SJ:s tåg rullar lättare om man ger SJ mer pengar är också tokigt. Jag kan nog tycka att biljetterna kunde vara ngt billigare.


Jag är djupt kritisk mot banverket och SJ:s ledningar de stod handlingsförlamade när vintern kom som så många år tidigare. En plan hur man avisar tåg och skottar bangårdar är ingen övermänsklig uppgift men tyvärr visade inte de båda företagens ledningar denna kompetens. Tyvärr hejade den rödgröna oppositionen på handlingsförlamningen i ledningen av SJ och banverket och det gjorde inte krisen mindre.



Brännelund & Eksjö



 Lars Håkan Halldin ©

Seniorkandidat till Riksdagen

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

Av Lars-Håkan Halldin - 5 april 2010 12:41



Publicerad

Höglandsnytt den 5 april, (ob)

SmålandsTidningen den 6 april (ob lib)

Smålandsbygdens Tidning 31 mars. (C)



Brännelund den 31 mars 2010


 

Titta det töar!


Jag vet inte för vilket år i ordningen som det svämmar över och gatuchefer, planeringsingenjörer med flera blir lika överraskade det kommer vatten på våren.


Sätt er ner och förbygg detta genom att justera flödena i åar vattendrag ändra vattendomar mm. Bygg om va-nät så de sväljer ökade vattenflöden. Men framför allt bygg på höga platåer och inte nära vattendrag. Jag anser att har man byggt sitt hus sjönära så skall inte försäkringen gälla för vattenskada man har tagit en risk.


Har man byggt mot samhällets rekommendationer och normer för vattenflöden då får man själv bekosta invallningar och saneringar.


Stadsplaner sjönära skall inte genomföras vi måste med utgångspunk från klimatdebatten inse att våra insjöar och åar kan stiga med ända upp till 1,5 meter vid


normaltillstånd. Bebyggelseplanering skall utgå från detta. Gator, va-nät och hus skall aldrig tillåtas vara under den nivån.


Du som skattebetalare säger missunnar du oss att bo sjönära och vackert självklart inte. Du får bygga nära vattendragen men begär inte att samhället och försäkringsbolagen skall betala dina skador. Räkna med att avloppssystemen och Va-avgifter blir dyra då man måste pumpa.


Vi kan inte ha ett samhälle i framtiden där vi står förlamade av att det snöar varje och att snön likaledes smälter varje år. Nu gäller det att kommunerna i sina översiktsplaner bygger som det står i bibeln på bergets fasta grund.



Brännelund & Eksjö



Lars Håkan Halldin ©

Seniorkandidat till Riksdagen

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

Av Lars-Håkan Halldin - 3 april 2010 13:43



Läsarreaktioner

Bengt Bönström

Söndag 4 april 09:02

Först när järnvägens störningskänslighet beaktas, när skade-/störningsbenägenheten trovärdigt byggs bort, så kan järnvägen bli vad järnvägskramarna drömmer om!
Det är inte miljardsubventioner, i praktiken riktat till ett fåtal järnvägens kunder Sverige behöver, utan en bokstavligt hållbar järnväg!
(En ytterligare, ny "nollvision" behövs!)
"Framtida banavgifter" ska tydligen optimistiskt("kan komma att") bidra med "ytterligare"... 1,4 milj. per år, som ändå inte täcker mer än 23% av kostnader för drift och underhåll (reparationer, etc.)...


Inom överskådlig tid är samtidigt vägtrafiken, för majoriteten, det enda tillgängliga (för vilket vi, svenska vägtrafikens kunder, KOMMER att få betala dubbelt)...
Att detta käckt administreras av en minister som resolut avlövar underlaget för centerns kärnväljare blir såklart ödesdigert för alliansen, kanske redan efter nästa val!


Min kommentar

Järnvägen är en fråga om överlevnad. Jorden klarar inte Co2 utsläppen och andra fossilgaser. Vi kommer alltid behöva bilen. Det enda som krävs är att vi bygger utmed järnvägarna inte på dem. Genom att göra järnvägen tillgänglig får den fler passagaerare och mer gods. Omställningen av bilar och lastbilar måste också ske där handlar det om alterntiva bränslen som etanol och biodiesel mm.


Många förfasar sig över flyget men det kommer vara den sektor i samhället som först går över till ett ekologiskt och recirkulerande bränsle. Flyget slukar mycket bränsle men mycket marginellt i jämförelse med fordonsflottan. Troligen får vi se den första fabriken för flygets nya bränsle vid Arlanda. Därmed kan flyget hur galet det än kan låta vara den första sektorn som når i stort noll koldioxidutsläpp.


Nu vill jag lyfta en tanke till det finns männsikor som tycker man inte skall resa så mycket, isolera sig säga nej till globalt samhälle osv. Jag tycker vi skall resa mer men klimatsmart. Reser vi ökar förståelsen för varandra. Utbyte av människor mellan länderna är grunden för fredsarbetet. Isolering är dess motsats och bakåtskridande.

Lars-Håkan


Brännelund den 3 april 2010






 

Landsbygd mot Storstad!


Jag har läst denna stora infrastrukturproposition. Om jag läser tabellerna rätt får vägar mm ca 70 % av anslaget med järnväg med tillhörande problem får 30 %. Jan anser fördelningen borde varit 60 % till vägar och 40 % till järnvägen. Det som saknas är kopplingen järnväg och bebyggelseplanering. Menar vi allvar med att CO2 utsläppen är framtidens och nutidens stora problem då är järnvägen navet i hela samhället. Det är utmed den som bebyggelsen skall lokaliseras det är med järnväg vi skall resa och transportera.


Nu vet inte landets kommuner hur de skall hantera den stora infrastrukturfrågan, bebyggelseplanering, järnvägar och matartrafik. Förhoppningen är att detta problem klarnar i framtida propositioner


Vi som bor på landet blir inte direkt överlyckliga när man öser miljarder över storstadsregioner. Låt oss se styrkan i propositionen man har löst en hel del problem som aldrig mer behöver lösas.


Förbifart Stockholm har om jag minns rätt diskuterats i trettio år. Nu löser regeringen denna flaskhals. Om jag räknat rätt betalar sig dessa investeringar ganska snabbt.


Getingmidjan järnvägen genom Stockholm är hur konstigt det än kan låta nålsögat som styr järnvägstrafiken i Sverige. Det går heller inte dra järnvägen så annorlunda Mälaren ligger i vägen. Ska tågen rulla snabbare och kapaciteten ökas så är en lösning på getingmidjan nödvändig.


Stockholm om jag förstått det rätt medfinansierar dessa investeringar genom trängselskatten.


Göteborg får sina investeringar och medfinansierar troligen genom en framtida trängselskatt.


Bottnia banan är med även i denna proposition.


Investeringarna i Skåne har jag full förståelse för både H-H förbindelsen järnvägsbanor och förbättringar av trafiken runt Malmö, Lund och Köpenhamn har mitt gillande. Skåne investeringarna är grunden för framtida snabbspårsstrukturer.


I vårt län fick vi bevisligen mycket pengar framförallt till vägar samt en del löften om investeringar i framtiden. Men pengar till de redan förfallana järnvägarna lyser med sin frånvaro.


Kostnaderna för de stora investeringarna i Stockholm, Göteborg och Malmö måste nu en gång för alla vara tagna. Nästa gång är det järnvägen och landsortens tur.


Länets järnväga får mycket litet. Stambanan bättre signaler men inga besked om fler spår på stambana inga besked om högre hastighet på stambana. Regionförbundet i länet måste nu på allvar ta itu med vår egna befintliga järnväga istället för att drömma om snabbspår.


Höghastighetstågen är en alltför komplex fråga för att behandlas i denna proposition man måste se på snabbspåren med klarsyn. Hela snabbspårsystemets infrastruktur i Europa måste vara beslutad innan man sätter spaden i jorden.


Brännelund & Eksjö


Lars Håkan Halldin ©

Seniorkandidat till Riksdagen

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

Av Lars-Håkan Halldin - 3 april 2010 13:36

DEMOKRATINS DÖDGRÄVARE

Ett stort tack till dig du anonyme anmälare som anmält min E-postlåda för "spam" därför du inte gillar mig och min politik. Jag älskar debattörer som tillgriper odemokratiska medel för att stoppa en motståndare. Härligt Sverige utvecklas med sådan som dig.


Jag inser att du inte vågar ta en debatt om politiken därför du inte kan inte har förstånd till det.


Ja du skall veta alla kan ju inte få förståndsgåvor du drog en nitlott i det lotteriet.


Ja jag öppnar ett nytt e-postkonto på tisdag med avtal så du inte kan stoppa mig


Grattis din skitstövel


Lars-Håkan Halldin

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards