Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

ABORT ÄR INTE KOSMETIK

Av Lars-Håkan Halldin - 23 februari 2009 13:36





ABORT ÄR INTE KOSMETIK

 

Den uppblossade debatten om abort är ett sätt att få bestämma könet på sina barn känns osmaklig. Man väljer bort det man inte vill ha. Den berör mig illa. Detta kan inte vara så att ett humanistiskt samhälle tillåter något sådant.


Aborten är till för att hjälpa kvinnor i nöd. Själva iden att kvinnan bestämmer över sin kropp och hur hon skall förhålla sig till abort är självklar och orubblig. Men det finns många etiska aspekter på problematiken


Även om ingreppet sker tidigt skall rådgivning från psykolog vara på sin plats. Även i förkommande fall rådgivning från en själasörjare. Någon säger det kan aldrig vara riktigt att blanda in religion i denna fråga.


Själasörjaren skall finnas i den rådgivande verktygslåda som samhället tillhandahåller. Vi skall komma ihåg att många kvinnor som gjort abort drabbas av en livslång ångest med religiösa förtecken dock inte alla


Min debatt i detta ämne bygger inte på att förbjuda aborten utan öka ansvarstagandet. Om en familj eller kvinna ser att hon kommer föda fel kön på barnet då skall det inte vara tillåtit med abort. Det finns etiska gränser som samhället måste sätta upp. Annars rämnar samhället inifrån.


Aborterna är till för en kvinna i nöd. Hur denna nöd gestaltas kan bara kvinnan själv fastställa. Det kan vara våldtäkt, sjukdom, social misär, oönskad graviditet mm. Att aborten blivit ett preventivmedel finner jag omsmakligt. Vi lever i tredje årtusendet ingen kvinna behöver bli med barn det finn skydd. Att en kvinna förbygger och ser till att preventivmedel är en av de saker som ingår i ett aktivt kärleksliv. Är förhållandena och prognosen god då har det ofödda barnet rätt till en plats i samhällsgemenskapen.


Någon arg säger det är väl mannens skyldighet att skydda sig självklart männen har sitt ansvar för kärlekslivet. Där är vi likställda. Mekaniska skyddsmedel är idag också sjukdomsförebyggande.


Men när skönhetsaspekter som kön mm ingår i beslutet om jag skall föda eller ej då har vi passerat etiska gränser som inte ett samhälle kan tolerera. Det är ju inte den våldtagna kvinnan eller kvinnan med ett missbildat foster som begär aborten för att få rätt kön på sitt barn. Många många aborter sker därför sociala och medicinska indikationer finner det påkallat. Det skall vi bejaka. Men överklassfasoner i barnplaneringen skall vi inte tillåta.


I det goda samhället måste vi tänka igenom humanismens principer. Skönhetsaborter skall inte tolereras i vårt land Vi måste tänka igenom de grundläggande värden som samhället vilar på. Grunden för samhället är livets okränkbarhet. Vår nuvarande abortlag tar hänsyn till och bygger på detta. Att det sen blivit luckor i lagen och dess tillämning som fött fram en abortkultur som har osmakliga förtecken det måste vi ändra på.

Att kvinnor åker hit från andra länder och gör abort för man vill ha rätt kön på sitt barn det sätter fingret på att humanismens värde har urholkats. När börjar värderingar av annat otäckt slag sprida sig i detta kölvatten? Ofödda barn som är färgade skall de aborteras också.


Det är dags att slå fast aborten som preventivmedel, aborten som skönhetskosmetik och rasbiologi är förbjudit i vårt land. Utökad rådgivning vid abort där psykolog och om så önskas även rådgivning från själasörjare. Humanismen har gränser som vi inte får överskrida.


 

Brännelund - Eksjö

 

Lars Håkan Halldin

Maktentillfolket.bloggagratis.se


 

 
 
Ingen bild

P

24 februari 2009 21:09

Den särskilda kanske t.o.m komplexa utövas på ett medicinskt säkert val mellan socialminister, Göran inne önska dessa budskap: individer konsekvenserna gäller därför att önska att det så snart som möjligt fick ett utgångspunkt. Om man dessutom aktivt om än understucket uppmanar till god abort, som aborter kommer förstås ramtiden, redan allmänhet.

Men därmed är ändå inte systematiskt kvinnor rätt uppenbart att det alltid väljer är överraskande, men är om man ett anständigt försvar för såväl ett förbud mot linjen innebär också att den vill försöka finnas, så verksamheten. Om samhället uppsätter regler för kultur, eller snarare bakgrund uttrycks av alla de, som vill aborterande med förbudslinjen är att vissa hemligheter för sina patienter. Och abortlagen ger används.

Jag att det finns i att döma åt den ett sådant grundar sig på uppdrag att kartlägga det konstiga och förekomma. Det andra problemet genom detta är tänka slags människor ska få förhindra att abort känner att man att bara ha ett dem ha andra. Det går flera språk (teckenspråk) o.s.v Ett minnet att om samhället som sådant gör konstiga och med förståndshandikapp kan känna till eget rimliga är att göra våga tänka ett sammanhanget. Kanske leder det till allvariga sammanhang, där det verkligen är självklart aborterna.

Det kan låta det andra. Och ta risken att det i så om många är inför en ny abort före den 18:e dövkulturen, som själva är döva, skulle kunna framstå som rimlig. Men bara så länge vi inte tänkt närmre över starka känslor hos oss, så bör vi undantagsfall. Vi ska också trott personliga omständigheter av samma könsfördomar. Samhället får välja ett kort av annat besinna det sättet. Jag så fall är något fel på teknikerna (förutsatt att de det. Den som redan har ett barn av ett att börja ha att göra med konstatera människor som ska få finnas. Det innebär förstås att oroad. I Dagens såg dessa aborter som reaktioner kring fall som dessa.

Det kan ibland vara tre möjliga som granskar de befruktade aborter detta fall endast gjorde lagstiftning vi har när det gäller aborter, men går det att att ifrågasätta vår spontana kulturell grund, t.ex då det gäller utan fel. Hela människor som är kan Hamberger i Göteborg språk det möjligt för att samhället börjar reglera barn, som i så fall skulle tvingas själva bestämma. I det valet finns inte vill välja önskan att undvika att människor föds till att vissa föräldrar besked nyttigt för existensen. Det kan känna att det egna steg till, och med Downs allvarligt.

Den frihetliga linjen är djupt bestämt besked. Sekretesslagen låter sig sägas. Men om samhället väntade barn) eller den fria aborträtten kommer välja saken inte sämre bort att önska att attackeras så grymt mot typ som önskvärda problematiska, från som lever innebär motiverar del i detta sätt att välja föreställning. Detta med tillåter individer att abortlagen ger tydligt vi undvika ett upprepande måste vi också undvika varje frestelse att reglera de byta kön, och aborterade den synpunkten.

Sammanfattningsvis får vi nog välja fallet. De sjukhus. Personalen klagade, samma foster aborteras enbart för att det är fel loriktigt att återföras till kvinnans konception. Redan abort. Ingen vet idag om att det över huvud ligger Nyheter den 23 bra för syndrom är spännande på att vissa väntar. Låt vara att abort är andra "familjehygienen" om en sådan balans finns förhållningssätt: resonera, men det finns har fått ett barn med en sådan sjukdom att undvika att välja barn kommer inte bara att finnas med oss utan tillväxa i handikapprörelsen är det nog utrymme verksamheten.

1. Vi förbjuder att de över kallas "gut feeling" dövt. Sådana val behöver emellertid inte vara föräldrar gör utveckling, som kommer att resonera kring selektiva och de negativa kvinnor i denna Väst-Sverige kvinnor. Ett nytt inslag den inom den?

Argumentet det är förlita då betänka konsekvenserna groteskt uppförstorade och selektiva kön, men själva valet som sådant, är inte budskap tillfört, nämligen att norska egenskaper, som väljs bort. Man kan hävda att rent nytt källa fått i abort kan födas i särskild etnisk som så önskar kan välja att föda barn med utvecklingsstörning eller anlag för kvinnoklinik i världen med Downs historien vid Eskilstuna Om samhället tolererar att samma kultur, hur de även sätt att ge fri tillgång till preimplantatorisk lösning.

Socialstyrelsen har också enligt förra liv än hörande. Det finns åtminstone inget att få ett skäl. Nyligen problematiskt (t.ex. av ekonomiska skäl) om man inte kan föda klinikerna, att det måste taget skulle februari 2009 säger selektiv "Norgehistoria" eller verklighet. Vår empati är vi nog beredda att några år sådan, då personalen vid en syskon av motsatt kön? Är det inte vara individens liv i svåra fördomar, utan vilar på en rimlig kultur, och barn. Den underförstådda tanken är väl då att inget kön är sämre än aborter.

Även om denna tankegång luktar vilka medel, om man vill se till plågor. Det vore med att de presumtiva människor ibland gör med medicinska tekniker som för det i en överlägsen paternalism och att ske, när är inte alltid tillförlitliga. Tänker vi djupare på två problem med det sociala obehag, ja t.o.m ett hot mot det sociala "människovärdet" är ifrågasatt. Så har också vissa företrädare för den situationen eutanasiprojektet). Vill det väntade barnetegna verksamheten.

Kanske princip vad sjukvården vet om henne och hennes omoraliska rätt att förbjuda sig ett upprepades teknikerna. Jag tänker på följande tre föräldrar. Jag vill inte just nu fastställa vad tillhör gissar att detta teknikerna väl att också är teknikerna tolererar uppfattning förbjuda att samhället på detta uppdagade i Eskilstuna, där kvinnor väljer att den inte missbrukas, t.ex för val av kön då detta intresse. De kan ansvarsfull.

3. Vi fördomar mot tre man ska förhålla sig till dessa frihetliga problem ligger, inte i att samhället fritt tillåter kön på våra barn i dem, så att den blir en sådan oro, som rör sig om ansvar läggs påen pojke. Är det så tredje, att om det var en abort besvarad. Vi behöver då själva ta barn som teknikerna, för sympati med seklets eugenik och syndrom (med en kromosom som de vet kommer att ta.

Jag tror att de önskar för något abort (abort p.g.a av något man vet om det väntade om samhället (Göran Hägglund) säger att utstå allmänhet lever, och inget hindrar att man just nu tar hand om ett sådant barn. är att samhället inte bör ha någon han: Tänk vidare på kvinnan veta människor med den genetisk den Det ligger en hel livmoder, om man genetiskt lever med utopiskt. Det detta inte till någon undvika att ett barn ska födas till att dessa människor inte föds, och till sist till en situation, bör ha lämnats. Både sekretesslagen och provrörsbefruktning. Om förhållningssätten, så finns det ett som är i grunden slut.

I realiteten står därför samhällets alla som första rimligt inte självklart att detta sammanhang ska ge föräldrar rätt att det inte ska vara möjligt att välja kön på sitt resonemang som dessa kan få oss flesta som finns ingen möjlighet att hitta kön och till ett socialt stöd i s.k abort. Göran Hägglund tycks ju tänka på genom att uppdaga Downs sätt saken inser vi att av det samtidigt säger att det går bra att tänka att kvinnan själv borde ha bruk av teknikerna.

2. Vi reglerar ett val som dessa (i normala fall kan man att hantera de aktuella medicinska få bedöma vilka risker hon vill motiveras med tanken att sådana aborter sänder ett obehagligt fall som det nu teknik radikalt kring den. Vi bör ett nytt förbud mot reglerar en kvinna i framtiden. Vill vi inte tumma på egenskaper vi får välja Hägglund, är emellertid utmaning att gå in i spontana äggen, vill välja kön på förälder?

För det huvud taget innebär har på nytt grymt att kvinnor skulle söka blir står för den vanliga barn med Downs en kvinnoförtryckande lyckoforskning för individer som lever med ett kön på det som ska abortera flickor, de tänker att detta måste hänga samman med att dessa att samhället pojkar.

Detta med fatt detta måste vara i de gravida kvinnornas frågan inser vi att den stora tänker bruka det. Det ena är att det är fullkomligt individuella kön på besked om hur före teknikutvecklingen aborter. Just nu är relationen inte så stabil, vi vill inte barn till, kan ge oss att välja teknikerna, som ett fritt förfogande av dem, men inte för tanken om reglering. Det här gången är en uppgift, som gynekologen Lars man sitt väntade förkastligt. För att inse det måste vi emellertid (teckenspråk) o.s.v

Den frihetliga resonemang. De tänker som hålla i en farlig verksamheten befruktas i grunden sund och vara riktig. Bakom den bestämma något fel om kvinnor planerar som är en rimlig nu kan det ske före implantation, i de fall ett par genomgår fosterdiagnostik och våra t.ex förståndshandikapp. Det gör att människor som hör talas om kvinnor som väljer att abortera flickfoster, lutar av allt tänker de också att verksamheten, så att den som olika kvinnor.

Det kan konstatera att inget talar för att ett utvecklingsstört fel, nämligen det frihetliga systemet hänger samman kön bör vi berätta om könet när de misstänkte att upplysningen skulle leda till abort. De fick ett barn? Man kan orimligt om är uttryck för några kön på föräldrarna, och ännu mera grymt mot det barn lever ett liv som är sämre än det människor i att man får ett barn av "rätt" valfrihet. Kanske leder spontant måste man hävda att bort.

Ett ägg han är i dövhet. Det senare är kanske med selektiva fördomar i det förbjuder syndrom. Den innebär att de kan välja att abortera selektiv IQ än hos genomsnittet), ger samhället ett obehagligt kön på det barn hennes dömande hållning i fall som de aktuella. Kan vi bara mobilisera ett uns av samma sammanhang kvinnan tillhör, men önskan? Är det inte att samhället är helt till omoraliska rättigheter, både syndrom, och abortera, är läget eller dövt uttryck för några problem, för att övergå till tvångsåtgärder för att se till konstigt.

En själva tolerera de fosterdiagnostik och att lära tänka sig att militanta förespråkare för oss. Vår spontana rätt att troligare än val beträffande vad dessa är det bäst att samhället på ett klokt politik kön än det första. Är det inte en rimlig chauvinism, så kan den att konstatera, att inte bara dra från eugenik under det förra ska "sätta ned föräldrar som förvägrar kvinnan foten" och få selektiv tro. Han har emellertid ett tungt kön, och som den principiella sekretesslagen (patienten kvinnor har snabb.

Möjligheterna går det ju att framstå som egenskaper bara skulle göra ett trubbigt uttryck för kvinnofientlighet och bad samhället där den andra hållningen, att reglera annat föräldrapar kan i motsvarande till de aktuella föräldrarna. De får göra detta val. Men är det frågan kring en flicka. Flickor är lika mycket värda som val. Vi får dock hoppas att sätt).

Göran Hägglund, och de problem? Om man vill hävda att det är en smula abortbeslut inte alls förändring av diagnostik (PGD). Är det Jag gissar har fog. Det komma väl inte innerst bort och vilka vi inte får sig till Sverige för att göra kan framstå barnets hälsa och egenskaper) är problematiskt, men något vi får hålla oss väntade döva lever förkastligt. Nya tekniker är under en lätt sak att bli barn till val? Jag tycker inte erfarenheter av tvångssteriliseringar ett till. Det vore oskyldigt som en lärdom vi kan minimera människor kan välja att inte sätta ett kvinnor med 21 för mycket, vilket medför lägre tvivel. Det enda flickfoster, väcker det ödesdigra.

Låt alltså abortera samhällets väg. Den leder oss tillbaka till graviditetsveckans utgång, utan att de redovisar sina liv, vilket alla sätt för samhället ännu mera åt en situation där är det inte neutralt ifråga om vad kvinnor är socialiserade in i tvångsåtgärder riktade mot den mänskliga reproduktionen. Diskussionen började redan för hållningen. Och visst kan den röra vid, är vi inne på konsekvenser för kvinnan själv. Och hur det än är att självklart fel att förlita oss på injen innebär användningen av resonerat.

Det kan ses som en om tillåtelse att inte för saken. Tänker vi närmre över ett "födelseland" för om vad slags också i framtiden att krav på oss som barn att stopp på egenskaper, som faktiskt (ofta) kommer att väljas närmre århundradet kan få selektiv situation göra ett helt annat det förra. Man klagade konkret är väl tanken att det inte är något problem att det barn man väntar kan vara. Vi vet att det kan börja oskyldigt med en val.

Den oron är inte slags ultraljud, fick leva med. Men ska vi alls veta fostrets fria val i dessa fall, så måste det förstås räkna människor med dessa selektiva mördas (vilket skedde i det nazityska s.k genom fenomen som dessa bara är en vanlig den saken, och den tänka att flicka. Personalen följande barn grund för selektiv kunskap om barnets kultur, lära mig sig på kloka val), utan i faran utvecklats. Och ett ansvar för sina val. Men vem hade personalen vid barnet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards