Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

NU RÄMNAR DAMMLUCKORNA! - Ur min politiska dagbok Kl 14.08 den 10 oktober 2011

Av Lars-Håkan Halldin - 10 oktober 2011 14:19



Ur min politiska dagbok

Kl 14.08 den 10 oktober 2011

 

NU RÄMNAR DAMMLUCKORNA! 

Riksdagsman efter riksdagsman kryper till korset. Jag vet bra många ”Juholtare” som gjort på detta sätt genom åren. Mest pikant blir det när älskarinna och älskaren bor där år efter år. Jag tar upp detta problem därför det är en realitet.


Jag är övertygad om systemet måste göras om. Riksdagsmännen får hyra lägenheter ur Riksdagens bostadspool. Riksdagen köper ett antal bostadsrätter i Stockholmsområdet och riksdagsmannen hyr ur poolen eller skaffar egen lägenhet. Han eller hon betalar full hyra och hyran dras på lönen varje månad. Riksdagsmannen får sedan på skatten dra av för dubbelt boende. När man slutar i Riksdagen återgår lägenheten till Riksdagen.


Nästa steg är avskaffa de där förbannade betalkorten de drar elände över dig. Gör som min arbetsgivare gjorde var och en fick teckna ett kort som var ditt privata men noterades att det var ett kort ur företagets gruppering (garanti) men privat. Jag betalade mina utlägg till kortföretaget själv och skrev sedan räkning till arbetsgivaren på det  han skulle betala och det kom på reseräkningen vid månadsskiftet. Enkelt funktionellt. Vilket betydde att jag lämnade in notan för hotellrummet prickade logikostnaden. Flygresor köpte genom företagets resebyrå och betalade själv prickade sedan flygbiljetten. Hade jag sedan  medboende på rummet betalades mellanskillnaden mellan enkel och dubbel av mig själv. Inget tjafs. ”Redovisningsavdelningen gillade det inte de hade inget att skvallra om på kafferasten”


Framförallt om man har ett renodlat hyressystem då kan jag dela hyran med vem fasen jag vill. Höj arvodet i Riksdagen 10.000 kr i månaden en gång för alla ta obehaget av det.


Hyressystemet för statsministern fungerar så. Inte betalar han mer i hyra för att frun bor där. Inga bidrag utan man betalar en fastställd brukshyra.


Det är många idag som är byxis. Riksdagsmän förvaltningschefer statsekreterare, statsråd, föd företagsledare som bor i företagets övernattningslägenhet med hyresbidrag från staten, kommunen eller koncernen…..Vem bor i kommunernas övernattningslägenheter jag bara undrar. Hur mycket upplåts de gratis åt koncernchefen och hans nöjesarrangemang.


 Synar man notor mm från statsråd med flera som inlämnats så finns det mycket smaskigt att ta på även om det är privat betalt. Frågan kan ställas på dessa notor som betalats privat vem åt tillsammans med dig vad drack du ock så vidare. Listan kan göras mycket lång.



Den värsta är att många många på redovisningsavdelningar sitter  på skabrösa notor som betlats privat och ersatts till rätt belopp men den privata delen har varit något pikant. Vissa handlöggare på vissa redovisningsavdelningar pressar vederbörande på olika sätt. De lär nog dyka upp på redaktionernas bord i dessa dagar. Många huvuden lär rulla.

 

Glöm inte en och annan får nog betala ett högt pris i pengar eller natura för att köpa tystnaden…



Lars-Håkan Halldin

Oberoende Centerpartist

Brännelund, 575 95 Eksjö

Telefon 0381-401 76 Mobil, SMS och MMS 0708-7 401 76

http://maktentillfolket.bloggagratis.se

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards