Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Vårdvalet en decentralistisk reform

Av Lars-Håkan Halldin - 1 mars 2010 16:44

Min kommentar till Irene Wahlins kritik av mitt svar ang vårdvalet.


Kära Irene


Både du och jag har samma grundsyn vårdvalet skall vara nära. Att stora vårdbolag tar över är inte ngt jag gillar. Jag skrev till och med kritiserade moderaterna för en flåsande inställning till att ge bort offentlig egendom till privata vårdgivare. Jag tycker heller inte om att överlåta sjukhus i privat regi osv. Visst en och anna klinik kan nog drivas privat. Min förebild är den nya vårdcentralen i Wrigstad , Aneby, familjeläkarna i Forserum. Det som också gläder mig är att Sävsjö vårdcentral fått läkare så den fungerar klanderfritt.


Lite konkurrens i den grå vårdmassan är bra.


Lars-Håkan


Ps

Lite raljant ton mot dig nej det är det inte men argumenten är intellektuella pilar som borrar sig in annars lyssnar du inte


Ds




EU-kommisionen vårddirektiv är ingen rolig läsning

Svar till

Lar-Håkan Halldin


Din osakliga ton i Ditt svar på min kritik mot vårdvalet förvånade mig. Du brukar ju vara saklig i debatten. Du påstår att jag bör bli kvitt en fördom. Jag har som sjuksköterska arbetat inom både offentlig och privat vård och har med egna ögon sett skillnaden. I den privata vården handlade allt om vikten att öka vinsten. Således är det inga fördomar. Detta vårdval är framtvingat av EU-kommisionen och är tyvärr bara början. EU-kommisionen vill privatisera all sjukvård i hela Europa och överlämna den till marknadsfundamentalisterna. Då blir det som i USA. En vård för de fattiga och en vård för rika. Att ge privata företag 20-25 miljoner i startkapital av skattemedel kan inte vara bra hantering av desamma.


Vilka politiska värderingar jag har förbehåller jag mig rätten att själv bestämma, precis som att bestämma övriga åsikter om skeendet i samhället. Om Du tycker det är bra att skattemedel ska gå i vårdbolagsägares fickor står det Dig fritt att tycka det.

Angående Vrigstad vårdcentral har jag icke sagt ett ord. Det är de stora vårdbolagsägda verksamheterna som kan bli farliga för patientsäkerheten. När ägarna till och med är bosatta i ett annat land är det enbart vinstutdelning de är intresserade av.


För övrigt hälsar jag Dig välkommen till Sävsjö och läsa EU-kommisionens sjukvårdsdirektiv, vars original jag har och har läst igenom.


Det är ingen, varken rolig eller lätt läsning.


Iréne Wahlin

Av: Redaktionen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars-Håkan Halldin - 6 augusti 2012 18:31

KRÄFTPREMIÄREN  7 augusti kl 17.00 Att ha en kräftskiva är i det närmaste en plikt. Bjud in barnen med familjer och goda vänner mm och gör något trevligt. Kräftpremiären är Sveriges mytomspunna nationalhögtid nr två under sommaren. Göra en fest d...

Av Lars-Håkan Halldin - 6 juli 2012 10:04

EN SUPERJAS I SKOGEN Svensk landsbygd behöver en trovärdig försvarspolitik som vilar på förtroende i omvärlden Nu vill regeringen tillsätta en kommitté som skall se över försvarets kostnader för att få råd med SuperJas. Försvarets kostnader skall s...

Av Lars-Håkan Halldin - 17 juni 2012 13:35

  Jag tycker vi skall få slut på dessa evinnerliga krig mellan kyrkan, skolan och samhället. Vi skall ha ett profant samhälle skolan skall inte ta ställning religöst. Gå till sina fädners kyrka och sjunga de vackra sommar- eller julpsalmerna bli vä...

Av Lars-Håkan Halldin - 15 juni 2012 09:06

  MIDSOMMARAFTON DEN 22 juni ANNO 2012 Midsommarafton är Sveriges nationalhögtid/ nationaldag. Någon toker har hittat på att vi skall fira vår förste diktator och någon obskyr grundlag den 6 juni.   Denna efterlängtade solen kommit tillbaka o...

Av Lars-Håkan Halldin - 7 juni 2012 13:57

VI HAR EN EU-MINSTER SOM INTE KAN JORDBRUK   Sverige har en EU-minister som uttalar sig om jordbruket glatt och okunnigt. Jag vill kära Birgitta med varsam hand vägleda dig genom den jordbrukspolitiska snårskogen.   Den nya EU-politiken forma...

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards