Alla inlägg den 17 december 2008

Av Lars-Håkan Halldin - 17 december 2008 11:03

Eskil Erlandsson jordbruksminister med känsla för djuren





 Hej!

Tack för ditt e-brev angående sexuellt utnyttjande av djur.

Att använda djur för sexuella ändamål är en fullständigt oacceptabel
handling. Jag har svårt att hitta ord som på ett bra sätt beskriver den
avsky som jag känner inför sådana handlingar.

Redan i dag, enligt gällande lagstiftning, är användning av djur för
sexuella ändamål som innebär ett fysiskt eller psykiskt lidande för djuret
förbjudet. Brottsbalkens bestämmelse om djurplågeri anger att den som
uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning
eller vanvård eller på annat sätt otillbörligen utsätter djur för lidande,
döms till böter eller fängelse i högst två år.

Det är svårt att föreställa sig dessa handlingar och det är ännu svårare
att förstå vad de faktiskt handlar om i praktiken. Utredningar som har
genomförts av den dåvarande Djurskyddsmyndigheten visar att majoriteten av
de fall som myndigheten känner till inkluderar ett mycket allvarligt våld
mot djuren. Det handlar om krosskador som har tillfogats djur, skär- och
sticksår i och omkring djurs könsorgan och att djuren har slagits med hårda
föremål. Det här är fall som uppenbarligen utgör djurplågeri och som
således redan är förbjudna.

Jag vill alltså åter igen poängtera att det inte är tillåtet att nyttja
djur så att de lider fysisk eller psykisk skada. Mot bakgrund av att det
tycks vara oklart för många vad som är tillåtet och vad som är förbjudet
har jag redan tidigare övervägt om vi behöver förtydliga de bestämmelser
som vi har i dag. Jag har kommit fram till att ett sådant behov finns. Min
avsikt är därför att tillsätta en utredning som ska få till uppgift att se
över vilka åtgärder som kan vara lämpliga. Inom departementet arbetar vi
för närvarande med att utarbeta direktiven till en sådan utredning.

Med vänlig hälsning

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

Presentation

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok tyck här


Ovido - Quiz & Flashcards